• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22125
+
-

سوژه فحش جدید؟

بهروز رسایلی| بعد از جذب مهدی ترابی توسط پرسپولیس، باشگاه تراکتورسازی به این ماجرا ورود و روی این بازیکن ادعای مالکیت کرد. آنها مدعی هستند در دوران مدیریت قبلی تراکتورسازی، با ترابی توافق شده و این بازیکن که آماده اعزام به خدمت سربازی بوده قبول کرده برای تیم تبریزی توپ بزند. الان پرونده این ادعا در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در حال بررسی است و نتیجه‌اش به‌زودی روشن خواهد شد؛ اما در این میان ذکر چند نکته ضروری به‌نظر می‌رسد.
    نخست آنکه عالم و آدم می‌دانند تراکتورسازی به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر تیم نظامی نیست که بتواند سرباز بگیرد. در حالت عادی هم کلی نقد صحیح و اساسی نسبت به شیوه سربازگیری باشگاه‌های نظامی وجود داشت، اما اینکه یکی از این باشگاه‌ها با وجود انتقال به بخش خصوصی و تغییر هویت کلی باز هم بتواند سرباز بگیرد واقعا نوبر است! پیش از این گفته شد بازیکنان سربازی که در گذشته به تراکتور آمده‌اند تا زمان پایان خدمت‌شان می‌توانند در این تیم باقی بمانند. حتی این مساله هم چندان با منطق مقررات همخوانی نداشت، اما باز نسبتا قابل قبول بود، چرا که می‌توانست از بلاتکلیفی چند بازیکن جوان جلوگیری کند. با این وجود صدور مجوز جذب سرباز جدید برای تراکتورسازی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و مسلما این مساله بعدا می‌تواند کانون اختلافات زیادی باشد.
    دوم اینکه جناب محمدرضا زنوزی مطلق، مالک جدید باشگاه تراکتورسازی فرموده‌اند: «من تراکتور را با ترابی خریدم.» شما هر طور که به این جمله نگاه کنید، از آن لذت نمی‌برید. طبعا ترابی کولر یا یخچال نیست که روی چیزی به فروش برسد! از سوی دیگر زنوزی در این چند ماه کلی ادعای قشنگ درمورد تعصبش به تراکتورسازی به زبان آورده و از هواداران این تیم دلربایی کرده؛ در این صورت آیا زشت نیست که خرید این باشگاه صرفا به حضور یک بازیکن گره زده شود؟ همچنین جناب زنوزی گفته بودند ستاره‌هایی را به تراکتور می‌آورند که مشابه آنها در طول تاریخ لیگ‌برتر وجود نداشته باشد. حتی در اولین گام حرف از این بود که ساموئل اتوئو به تبریز بیاید؛ خب آیا چنین تیمی باید محتاج مهدی ترابی یا امثال او باشد؟
    سوم اینکه اگر ادعای تراکتوری‌ها درمورد توافق دو ماه قبل با ترابی درست باشد، آنها زمانی وارد مذاکره با این بازیکن شده‌اند که او عضو باشگاه سایپا بوده و در کوران کسب سهمیه برای نارنجی‌ها توپ می‌زده. حالا کاری به مباحث قانونی نداریم، اما واقعا این کار از نظر اخلاقی درست است؟ تراکتور قبلا در ماجرای تلاش غیرشفاف برای جذب بازیکنانی مثل عالیشاه و نورللهی از پرسپولیس، شربتی از سیاه‌جامگان و 3بازیکن ذوب‌آهن با این باشگاه‌ها دچار اصطکاک شده بود. حالا هم ظاهرا نوبت سایپا است که به این فهرست افزوده شود.
    نکته چهارم اما از همه مهم‌تر است. حتی اگر قانون، عرف و اخلاق به تراکتورسازی اجازه جذب ترابی را بدهد، به نظر می‌رسد این باشگاه با چنین اقدامی همچنان در مسیر اشتباه گذشته گام برخواهد داشت. در این سال‌ها به دفعات دیده‌ایم که بهترین بازیکنان لیگی برای گذراندن خدمت سربازی راهی تراکتورسازی شده‌اند، اما کیفیت قبلی را نشان نداده‌اند و درنهایت با کلی ناراحتی و دلخوری از این باشگاه جدا شده‌اند. دلایل وقوع این اتفاق هم روشن است؛ از یک سو بازیکنی که «به زور» راهی یک باشگاه می‌شود معمولا با دل و جان برای آن بازی نمی‌کند و از سوی دیگر هواداران هم همیشه نسبت به عملکرد او مشکوک و بدگمان هستند. در چند سال گذشته دیده‌ایم که همین فضا، منجر به خداحافظی تلخ و جنجالی امثال عالیشاه و مهدی شریفی از تراکتورسازی شده است. خب الان ترابی را به‌زور می‌گیرید که سوژه فحش جدید هواداران شود؟ این همه بازیکن با دل و جان دوست دارند برای تراکتور و هواداران پرشورش بازی کنند، بعد چرا باید یکی مثل ترابی انتخاب شود که خودش گفته از بچگی پرسپولیسی بوده، دمار از روزگار سایپایی‌ها درآورده تا رضایتنامه‌اش را بدهند و بعد از پیوستن به این تیم هم با کلی شوق و ذوق عکس هواداری‌اش از پرسپولیس در کودکی را منتشر کرده؟ نکنید از این کارها. این نفرات برای تراکتور بازیکن نشدند و از این 
به بعد هم نمی‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید