• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22115
+
-

داستان حضور مسعود شجاعی در اردوی جهادی

مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی کشورمان چهار روز پیش در صفحه شخصی خود ویدئویی در حمایت از مردم خوزستان منتشر کرد و در توضیح آن جملاتی چالش‌برانگیز نوشت. این ویدئو نزدیک به 246 هزار بار دیده شد و نزدیک به 34 هزار نفر در مورد آن اظهار نظر کردند.  قرارگاه سایبری عمار واکنش تندی به پست اینستاگرامی شجاعی نشان داد و آن را «اباطیل» خواند. بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز هم از شجاعی دعوت کرد اگر مرد عمل است بسم‌الله بگوید و برای کمک به مردم خوزستان در اردوهای جهادی این تشکل شرکت کند.  در نگاه اول به نظر می‌رسید دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه چمران بیش از آنکه یک دعوت رسمی باشد، نوعی به چالش کشیدن مسعود شجاعی که آیا نیتش از انتشار آن پست ،واقعا کمک به مردم خوزستان بوده است. اما این دعوتنامه با هر نیتی که بود، واکنش مثبت شجاعی را به دنبال داشت. کاپیتان تیم‌ملی ایران در دایرکت اینستاگرام به مهدی طرفی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه چمران قول داد که در اولین فرصت به خوزستان برود و هر کمکی که از دستش برمی‌آید برای مردم این استان انجام دهد. بعد از این دیالوگ‌های اینستاگرامی، حالا به نظر می‌رسد طرفی و دوستانش در بسیج دانشجویی، از کاری که کرده‌اند راضی هستند. با او درباره این ماجرا گفت‌وگو کردیم.
   در مورد دعوتی که از شجاعی انجام دادید، توضیح دهید. گویا شما ابتدا دعوتنامه‌ای برای او فرستادید. دلیل این دعوت چه بود؟ آیا به خاطر خوزستانی بودن شجاعی این کار را انجام دادید؟
آقای شجاعی اخیرا پستی منتشر و ابراز دغدغه کردند نسبت به مردم خوزستان. علاوه بر اینکه خودشان هم خوزستانی هستند. اینها موجب شد تا از او دعوت کنیم تا در کنار دانشجویانی که دو هفته‌ای است در منطقه حضور دارند و در دمای 60 درجه به مردم منطقه آب‌رسانی می‌کنند، به مردم خدمات‌رسانی کند. بر همین اساس نامه‌ای برای شجاعی ارسال کردیم و او نیز دعوت ما را پذیرفت. قرار است طی روزهای آتی به آبادان سفر کند و در این فعالیت جهادی دانشجویان حضور داشته‌باشد و به مردم محروم منطقه کمک‌رسانی کند. 
  برداشت اولیه از اقدام شما این‌گونه بود که قصد داشتید به او یادآور شوید که نمی‌توان بیرون گود نشست و فقط نقد کرد. آیا این برداشت درست است؟
نه؛ به هیچ عنوان این‌طور نبوده. ما تمام مسئولان مرتبط با این موضوع را دعوت کردیم. به‌طور مثال با دکتر کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست و استاندار خوزستان نیز صحبت کردیم. 
  جوابی هم گرفتید؟
 متاسفانه هیچ‌کدام جوابی ندادند. 
   جواب ندادند یا گفتن نمی‌توانند بیایند؟
جواب ندادند. با استاندار خوزستان که حضوری صحبت کردیم اما گفتند که در جریان وضعیت منطقه هستند اما نمی‌توانند حضور داشته باشند. بقیه مسئولان همچون دکتر کلانتری نیز با توجه به پیگیری‌های زیادی که داشتیم پاسخ منفی دادند. 
   شما چقدر از مسعود شجاعی شناخت داشتید که این دعوت را انجام دادید؟ 
 او کاپیتان تیم‌ملی است. خوزستانی هم هست. اعتقاد ما این است که همه چیز بر پایه گفت‌وگو باشد. در حال حاضر دانشجویانی در منطقه حضور دارند که بدون چشمداشت کمک‌رسانی می‌کنند. نیت ما این بود که چهره‌های شاخص در کنار آنها حضور داشته باشند و این خدمات را از نزدیک مشاهده کنند. ممکن است همین موضوع باعث شود دیدگاه‌شان نسبت به برخی دستگاه‌ها تغییر کند. 
   اما برخی واکنش‌ها به پست اینستاگرامی شجاعی توهین‌آمیز بود. به‌طور مثال قرارگاه سایبری عمار مستقیم به او توهین کرده بود. شاید کمتر کسی انتظار داشت که بسیج دانشجویی از کسی که به برخی سیاست‌ها انتقاد کرده بود، دعوت کند. 
بدون شک ما توهین را محکوم می‌کنیم. تا آنجا که می‌توانیم زمینه حضور مستقیم و گفت‌وگوی کلامی را با این افراد ایجاد می‌کنیم. بالاخره همه ما فرزندان این کشور و این نظام هستیم. ممکن است نظرات متفاوتی داشته‌باشیم اما این دلیل نمی‌شود توهین کنیم به یکدیگر. حضور چهره‌های شاخص با طرز فکرهای متفاوت در این شرایط می‌تواند به اتحاد بیشتر ما کمک کند. به‌نظر من همه مردم با هر طرز فکری باید در آبادانی کشور و کمک به مردم محروم کمک کنند. 
   زمان حضور شجاعی در آبادان مشخص شده است؟
قرار است طی روزهای آینده به آبادان بیاید و همراه خود کمک‌های تعدادی از ملی‌پوشان را نیز با خود بیاورد. اما هنوز روز دقیق آن مشخص نشده‌ است. اما احتمالا طی یک یا دو روز آتی در اینجا حضور خواهند داشت. 
   انتقادی هم به اقدام شما شده ‌است؟
تماس‌هایی بوده که برخی تشویق کردند و برخی هم نقد. 
   چه کسانی نقد داشتند؟
بالاخره هر اقدامی موافق و مخالف دارد. برخی انتقادها که بوی سیاسی‌کاری می‎دهد هم وجود داشت. همان برداشتی که شما عنوان داشتید نیز بوده‌ است. برخی تصور می‌کردند هدف ما این بوده که شجاعی را به چالش بکشیم اما آنچه اهمیت دارد این است که اقدامات به نتیجه برسد و به مردم محروم کمک شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید