• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221049
+
-

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

در یاورشهرها متادون مصرف نمی‌شود

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: برآوردهای پلیس در سال۱۴۰۰ نشان می‌داد که حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد؛ اما همان زمان ظرفیت مراکز حدود 9هزار تخت بود، یعنی اینکه ظرفیتی برای ساماندهی ۱۱هزار معتاد متجاهر دیگر وجود نداشت، اما امروز برای بیش از ۲۲هزار معتاد متجاهر ظرفیت ایجاد شده است که 5هزار نفر ظرفیت آن خالی باقی‌‌مانده است.
به‌گزارش همشهری، احمد احمدی‌صدر افزود: در زمستان سال۱۴۰۰ در ساعت3 بامداد بین میدان شوش تا میدان راه‌آهن شاید حدود ۱۵۰۰معتاد متجاهر کف خیابان مواد می‌فروختند و می‌خریدند و مصرف می‌کردند. حتی یک بپا داشتند که شبی 5میلیون تومان می‌گرفت تا به این افراد ورود مأموران پلیس را اعلام کند؛ اما حالا واقعا شرایط شوش و هرندی به مانند سابق است؟
او افزود: در دره فرحزاد قریب به هزار نفر معتاد متجاهر زندگی می‌کردند و حتی در جریان ساماندهی معتادی را از دل یک غار در دره فرحزاد بیرون آوردیم که 8 سال آنجا ساکن بود و یا در کوه‌سنگی ۱۵۰۰معتاد متجاهر ساماندهی شدند و این در حالی است که پیش از این شرایط کوه‌سنگی به‌گونه‌ای بود که پلیس مسلح باید به آنجا می‌رفت و فضا را آرام می‌کرد و زمانی که ما به آنجا رفتیم به سمت ما آجر پرتاب می‌کردند تا وارد پاتوق‌شان نشویم.
صدر خاطرنشان کرد: رئیس دادسرای ویژه مواد‌مخدر شهر تهران اعلام کرد که در سال۱۴۰۰ جرم اول تهران مواد‌مخدر بود؛ اما حالا از ۱۰جرم اول کلانشهر تهران خارج شده است. پلیس نیز این موضوع را تأیید کرده است؛ چرا که مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر حالا در یاورشهرها هستند.

معتادان منع پذیرشی
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران علاوه بر ایجاد ظرفیت، اقدام دیگری نیز انجام داده و آن جذب معتادان منع پذیرشی بود. معتادان بالای ۷۵سال، افراد زیر ۱۸سال، زنان معتاد و غیره موارد منع پذیرشی بودند؛ اما حالا توسط شهرداری تهران ظرفیت نگهداری ایجاد شده است به‌گونه‌ای که ما یک تخت ویژه نگهداری زنان معتاد نداشتیم و این در حالی بود که پلیس اعلام کرده بود حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ زن معتاد در تهران وجود دارد و حالا با افتتاح «یاورشهر۱۰» ما ۷۵۰ تخت ویژه بانوان داریم و برای منع پذیرشی‌ها نیز ظرفیت‌هایی ایجاد شده است.
احمدی‌صدر گفت: لازم است که همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار بیایند. اگر در این مدت دستگاه‌ها به وظایف خود عمل می‌کردند تعداد معتادان متجاهر به ۲۰هزار نفر نمی‌رسید؛ اما دقت داشته باشید آسیب اجتماعی یک پروسه است نه یک پروژه و باید براساس یک زمان مشخص نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: قرار است ماده۱۶ و وزارت بهداشت داروی جایگزین متادون معرفی کند؛ اما ما معتقدیم که خوددرمانی و هویت‌بخشی اثر بیشتری از این داروها دارد.
او از آغاز به‌کار مراکز جامع‌پذیری خبر داد و گفت: خانه‌هایی برای افراد بهبودیافته که امکان برگشت به خانه‌شان را ندارند، ایجاد کرده‌ایم تا این افراد به این مراکز بیایند چرا که برخی از این بهبودیافتگان اعلام کرده‌اند که محیط برای برگشت‌شان به خانه مناسب نیست. ما سومین مرکز جامع‌پذیری را نیز افتتاح کردیم و دراین خانه‌ها چند نفر معتاد بهبودیافته کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

موفقیت در 80درصد بهبودیافتگان
احمدی‌صدر در مورد میزان خروجی معتادان بهبودیافته با تأکید بر اینکه پروسه درمانی این افراد 6‌ماه تا یک‌سال زمان لازم دارد، گفت: البته تاکنون ۲۰۰نفر خروجی داشته‌ایم که براساس تجربه سنوات گذشته باید ۱۸۰نفر از آنها به چرخه اعتیاد باز می‌گشتند اما تنها ۱۵درصد آنها مجددا دستگیر شدند و ۸۰درصد موفقیت‌آمیز بودند و حتی ۱۵نفر از آنها مددکار مجموعه‌های شهرداری شدند.
او با بیان اینکه آماده هستیم که 5هزار نفر را بعد از بهبودی وارد حوزه خدمات شهری کنیم، گفت: این افراد می‌توانند ۱۵‌تا‌۲۰میلیون حقوق دریافت کنند و حتی به زباله‌گردها اعلام کردیم که دیگر زباله‌گردی نکنند و به‌عنوان نیروی پاکبان فعالیت کنند. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درخصوص وضعیت ترنس‌ها نیز گفت: این موضوع را از وزارت بهداشت سؤال کنید اما دقت داشته باشید که ما برای آسیب‌دیدگان اجتماعی هر مکانی که از سوی نهادها و سازمان‌ها درخواست شده، ایجاد کردیم.

اعطاي ۵۰۰۰ بسته حمایتی به خانواده‌های کودکان کار
احمدی‌صدر با اشاره به اینکه با جمع‌آوری کودکان کار مخالف هستیم، گفت: ۳۸مرکز پویاشهر و 2‌مرکز استعدادیابی کودکان کار و خیابان برای نخستین بار در کشور ایجاد شد. علاوه بر این از هفته آینده نیز در ضلع چهارم که موضوعات حمایتی را تحت پوشش قرار می‌دهد، 5هزار بسته حمایتی ویژه ایام نوروز و‌ ماه مبارک رمضان به خانواده‌های کودکان کار و خیابان تقدیم می‌شود. در حقیقت ما به این کودک اعلام می‌کنیم که مدرسه رایگان، امکانات ورزشی رایگان و... را می‌دهیم، از خانواده‌ها هم حمایت می‌کنیم تا در خیابان‌ها برای تکدی‌گری حاضر نشوند.
او ادامه داد: همه امکانات را برای دستگاه‌های ذیربط از خودرو، ساختمان و تجهیزات فراهم کردیم.
تأمین مالی نیروهای به‌کارگیرنده در روند غربالگری این کودکان را انجام دادیم و حتی هزینه مشاوره بهزیستی را پرداخت کردیم. برای کودکان اتباع اعلام کردند باید با خانواده در مرکزی ۲۴ساعت نگهداری و پس از آن رد مرز شوند. لذا مرکزی را فراهم کردیم و امکانات لازم به همراه تجهیزات در منطقه۹ تهران برای این کار فراهم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید