• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221002
+
-

منهای خط قرمز

یادداشت
منهای خط قرمز

حسن نوروزی*

پس از تشکیل پرونده قضایی برای 2 فرزند معاون اول قوه قضاییه به اتهام اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضایی و با دستور مستقیم رئیس قوه قضا، پیش‌بینی می‌شد معاون اول قوه قضاییه از سمت خود استعفا دهد تا شائبه دخالت ایشان در دادرسی به پرونده فرزندانش مطرح نشود. موضوعی که خود ایشان نیز در متن استعفای خود به درستی به آن اشاره کرد؛ بنابراین، استعفای معاون اول قوه عدلیه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این اقدام باعث خشکانده شدن ریشه مفاسد در کشور ما شود؛ چرا که معمولا فساد در جایی رخ می‌دهد که وابستگان مدیران و مسئولان سعی می‌کنند تا با استفاده از رانت، به سودجویی بپردازند، ولی در مواردی نیز برخی سهل‌انگاری‌ها از سوی خود مسئولان باعث رخ دادن این مفاسد می‌شود.
اما امر مهم این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی مصمم است به مبارزه با مفاسد ادامه دهد؛ همانطور که یک زمان مشکل مربوط به فردی فاسد در دولت یعنی صادق قطب‌زاده، که سابقه وزیر امور خارجه داشت در نهایت  به حکم اعدام منتهی شد. غلامحسین کرباسچی، شهردار تهران نیز به ‌دلیل اتهامات ملی توسط شخص آیت‌الله اژه‌ای، محاکمه شد؛ بنابراین جمیع این موارد و اقدامات قوه قضاییه نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی مماشاتی نسبت به هیچ‌کدام از قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضاییه در برخورد با فساد ندارد. به‌طور کل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره این مسئله وجود داشته که آنجا که حق مردم به میان آمده، نظام، حق مردم را محترم شمرده است.
از سوی دیگر هر زمان که خبر برخورد با مفاسد در کشور مطرح می‌شود، رسانه‌های ضد‌انقلاب و برخی از افراد در داخل کشور تلاش می‌کنند تا نشان دهند فساد در جمهوری اسلامی سیستماتیک است. درحالی‌که اگر واقعا این فرضیه درست بود، تمامی راه‌های نفوذ برای انتشار اخبار فساد از بین می‌رفت و اجازه انتشار اخبار فساد از سوی مدیران و مسئولان مربوط صادر نمی‌شد.
اماهنگام رخ دادن فساد، نظام اسلامی همواره حق را به مردم داده است و هنگام وقوع خطاهایی که احیانا از سوی مسئولان یا وابستگان‌شان رخ می‌دهد، به مردم توجه می‌کند و از نیروهای خود به نفع مردم عبور می‌کند. بنابراین به جای اینکه بگوییم فساد در کشور سیستماتیک است، بهتر است بگوییم برخورد با فساد، سیستماتیک است.
علاوه بر این، اقدامات قوه قضاییه در یک سال اخیر به ‌خوبی درستی این گزاره را ثابت می‌کند. رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و بازگشت اموال به تاراج رفته، رسیدگی به پرونده فساد چای دبش و محاکمه مفسدان، محاکمه محمد رستمی‌صفا، ابربدهکار بخش غیردولتی، افشا و رسیدگی به تخلفات مدیران شرکت کروز و در نهایت نیز محاکمه 2نفر از فرزندان معاون اول قوه قضاییه به خوبی نشان می‌دهدکه جمهوری اسلامی و قوه قضاییه در برخورد با مفاسد بدون هیچ خط قرمزی و به شکل سیستماتیک
 برخورد می‌کنند.

*عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

این خبر را به اشتراک بگذارید