• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220890
+
-

توسعه فضای سبز در محلات کم‌برخوردار

نگاه
توسعه فضای سبز در محلات کم‌برخوردار

محمدامین سالاری‌پور؛ شهردار منطقه 16

توسعه فضای سبز در پایتخت از گذشته به‌عنوان دغدغه‌‌ای جدی در حوزه مدیریت شهری قلمداد می‌شد که حتی با گذشت زمان و افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر، شهرداری نه‌تنها خدمات توسعه فضای سبز را محدود نکرده، بلکه توسعه ریه‌های تنفسی شهر را همواره در اولویت کاری خود قرار داده و آن را در حد مطلوب نگه داشته است. در جنوب پایتخت نیز این امر با نگاه جدی‌تری دنبال شد؛ تا آنجا که سال‌های دور وقتی کوره‌های آجرپزی به‌عنوان همسایه‌های جنوب شهر محسوب می‌شدند، کمتر کسی فکر می‌کرد که با توسعه شهر این سازه‌ها از بین بروند و جای خود را به سرانه‌های شهری بدهند.
گودهای ناشی از کوره‌های آجرپزی که محلات منطقه16 را احاطه کرده بود و آلایندگی‌های زیست‌محیطی بسیاری را به شهر تحمیل می‌کرد، بعدها جای خود را به بوستان‌های فرامنطقه‌ای همچون بوستان 53هکتاری بعثت و بوستان 9هکتاری میثاق داد که این امر موجب زیست‌پذیری بیشتر در محلات همجوار شد. بعدها نیز با از بین رفتن کشتارگاه سابق که آن هم به‌ یکی از معضلات بهداشتی و زیست‌محیطی در شهر تبدیل شده بود، 15هکتار دیگر به سرانه فضای سبز شهر تهران و این منطقه اضافه شد و وجود فرهنگسرای بهمن نیز در دل این بوستان، این منطقه را به‌ پایگاه فرهنگی پهنه جنوب تبدیل کرد.
رشد جمعیت شهر باعث شد که خدمت‌رسانی مدیریت شهری همواره یک گام عقب‌تر از نیازهای شهر باشد و از سوی دیگر فرسودگی و ناپایداری در بافت شهری نیز روند خدمت‌رسانی مدیران شهری را کند‌تر و آهسته‌تر کرد؛ تا آنجا که محله جوادیه از این رشد و توسعه باز ماند و سرانه فضای سبز آن به کمتر از یک‌مترمربع رسید و با توجه به جمعیت متراکم این محله توسعه فضای سبز و سرانه تفرجگاهی نه‌تنها یک نیاز، بلکه به یک ضرورت تبدیل شد. در مدیریت جدید شهری اتفاق خوبی برای این محله افتاد که زمینی به مساحت 5700مترمربع در دل جوادیه تبدیل به فضای سبز شد که علاوه بر آن با تعبیه پارکینگ زیرسطحی و زمین بازی سایر سرانه‌های مورد نیاز این محله نیز تأمین شد.
امروز شهرداری منطقه16 با داشتن سرانه فضای سبز حدود 13مترمربع، به نسبت جمعیت منطقه در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، اما این را فراموش نکنیم که شهر به مثابه یک موجود زنده همواره رشد می‌کند و نیازهایش با گذشت زمان بسط می‌یابد و ما به‌عنوان مدیران شهری باید پاسخگوی این نیازها باشیم. پس این پایان راه نیست و تأمین نیازهای زیست‌محیطی شهروندان با جدیت و اهتمام مضاعفی دنبال می‌شود. در روزهای پایانی سال شهروندان پهنه جنوب پایتخت (منطقه16) سال جدید را با توسعه فضای سبز آغاز خواهند کرد؛ آری با تملک 2هکتار زمین در محله علی‌آباد جنوبی گامی مؤثر در افزایش سرانه‌های شهری برداشته می‌شود که این امر می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی شهروندان نقش بسزایی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید