• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220422
+
-

هراس تل‌آویو از توان سایبری حزب‌الله

حزب‌الله لبنان کارزار سایبری قدرتمندی علیه صهیونیست‌ها به راه ‌انداخته است

گزارش
هراس تل‌آویو از توان سایبری حزب‌الله

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

حزب‌الله لبنان از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر سال2023، علاوه بر درگیری‌های نظامی با رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی، کارزار سایبری قدرتمندی را علیه اسرائیل به راه‌انداخته است. خبرگزاری الجزیره با اشاره به توانمندی‌های سایبری حزب‌الله لبنان نوشته: این گروه قدرت خود را در بخش جنگ سایبری ازجمله برای از کار انداختن سیستم‌های ارتباطاتی و «جی‌پی‌اس» ارتش اسرائیل افزایش داده است. حزب‌الله همچنین می‌تواند حملات سایبری پیشرفته‌ای ضد‌شبکه‌های فضایی انجام داده و زیرساخت‌های حساس در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد به‌طوری که به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، حملات سایبری علیه اهداف مشخص در سرزمین‌های اشغالی از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی 20درصد افزایش یافته و این رقم برای شرکت‌های مرتبط با ارتش اسرائیل به 50درصد هم می‎رسد.
در مقابل، کارزار جنگ الکترونیک اسرائیل نیز شامل ترورهای هدفمند اعضای مقاومت با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین یا هواپیماهای جنگی است. صهیونیست‌ها در این کارزار با تلاش برای بهره‌برداری از تلفن‌های همراه - اعم از تلفن‌های هوشمند و معمولی - به‌دنبال هدف قرار دادن اعضای مقاومت هستند. گفته شده، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل از داده‌های دستگاه‌های الکترونیک ازجمله ساعت‌های هوشمند با قابلیت GPS برای تعیین مکان اهداف و ردیابی حرکات اعضای مقاومت استفاده می‌کنند.

  تاکتیک‌های نظارت و استراتژی‌های فریب
تارنمای خبری - تحلیلی کرادل نوشته که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند از تلفن‌ها و تجهیزات الکترونیک حتی تلویزیون‌های متصل به اینترنت متعلق به دوستان و اعضای خانواده گروه مقاومت نیز استفاده کنند؛ به‌ویژه درصورتی که این افراد نسبت به خطرات این مسئله آگاه نباشند. همین مسئله باعث شده تا سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در سیزدهم فوریه(24 بهمن) از اعضای مقاومت به‌ویژه در جنوب لبنان خواست تا از گوشی‌های هوشمند به‌عنوان دستگاه‌های جاسوسی دوری کنند.
رژیم صهیونیستی همچنین به استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها، ازجمله ایجاد صفحات کاربری جعلی برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی و فراداده اعضای مقاومت روی آورده است. در کنار جمع‌آوری اطلاعات از این راه، صهیونیست‌ها از سیستم‌های پیشرفته تکنولوژیکی و هوش مصنوعی نیز برای شناسایی و هدف قرار دادن احتمالی اعضای مقاومت استفاده می‌کنند.

  نگرانی رژیم صهیونیستی از توان سایبری حزب‌الله     
روزنامه لبنانی الاخبار چندی پیش با اشاره به نگرانی فزاینده رژیم صهیونیستی از توان سایبری حزب‌الله لبنان نوشته که کارشناسان امنیتی در تل‌آویو معتقدند با حمایت اقتصادی و تکنولوژیکی ایران، توانمندی حزب‌الله لبنان در رویارویی سایبری به‌ویژه شنود تلفنی افزایش قابل‌توجهی یافته است.
در این گزارش اشاره شده که حزب‌الله لبنان در زمینه سایبری و جنگ الکترونیک توانمندی‌های اطلاعاتی پیشرفته‌ای دارد و این مسئله ارتش اسرائیل را بر آن داشته که بر اهمیت شنود تلفن‌های همراه افسران و نظامیان متمرکز شود. به نوشته الاخبار، ازجمله اقدامات پیشگیرانه صهیونیست‌ها که پیش از عملیات طوفان‌الاقصی تصویب و اجرا شده است اعمال محدودیت‌هایی برای بردن تلفن به مراکز نظامی و همچنین مناطق مشخص و حساس است. همچنین آموزش‌هایی درخصوص لزوم گذاشتن تلفن همراه بیرون از دفتر کار و سالن نشست ارائه شده است. اما عملیات شنود تلفن‌های افسران و نظامیان به شنود از راه دور محدود نشده است. این روزنامه فاش کرده که ارتش اسرائیل ناچار شده به‌علت نگرانی درباره کار گذاشتن دستگاه شنود در خودروی افسران عالی‌رتبه ارتش، برای دریافت خدمات از یک شرکت تکنولوژی هزینه کند.

 راهکارها و استراتژی‌های حزب‌الله  
در مقابل اما مقاومت لبنان برای مقابله با این سیستم جاسوسی شمار زیادی از سیستم‌های رهگیری و جاسوسی مستقر شده توسط ارتش اسرائیل در امتداد مرز بین لبنان و فلسطین را جمع‌آوری کرده یا از کار انداخته است. کرادل نوشته، حزب‌الله همچنین برای خنثی کردن تاکتیک هک احتمالی دوربین‌های نصب شده در خانه‌ها، محله‌ها و خیابان‌ها، از ساکنان شهرهای مرزی در جنوب لبنان خواسته است تا دوربین‌های نظارتی را در خانه‌ها و مغازه‌های خود غیرفعال کنند.
حزب‌الله همچنین از لبنانی‌ها خواسته تا مراقب تماس‌های مشکوک افرادی باشند که ادعا می‌کنند نماینده انجمن‌های خیریه یا مؤسسات خصوصی هستند و اغلب به‌دنبال اطلاعات در مورد اعضای خانواده هستند یا در مورد افراد خاص وابسته به مقاومت می‌پرسند. خبرگزاری فرانسه نوشته که چندین خانه در جنوب لبنان در پی چنین تماس‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی گلوله‌باران شده‌اند.

  میدان نبرد داده‌محور  
جمال مسلمانی، رئیس کارگروه فناوری و امنیت سایبری و مشاور دولت لبنان در زمینه استراتژی‌های امنیت سایبری، در تارنمای کرادل می‌نویسد: میدان نبرد مدرن بسیار فراتر از جنگ‌های متعارف است و به حوزه داده‌ها و کسب اطلاعات به‌ویژه از منابع الکترونیکی و تکنولوژیکی کشیده شده است. در این جنگ مخفی هر اطلاعات کوچکی- مهم نیست چقدر به ظاهر بی‌اهمیت است - می‌تواند به تشکیل یک بانک هدف منجر شود. الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی از طریق مقادیر زیادی از داده‌های تولید شده توسط سیگنال‌های الکترومغناطیسی، سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های الکترونیکی، تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری سریع را امکان‌پذیر می‌کنند. سازمان‌های اطلاعاتی رژیم ‌صیهونیستی مانند شین بت، فناوری هوش مصنوعی را برای مقابله با تهدیدات مهم و افزایش توانایی‌های عملیاتی خود در دستور کار قرار داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید