• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220416
+
-

یک زبان همه‌منظوره

پایتون در عین ساده و کاربر دوست بودن می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به دنیای برنامه نویسی شغلی پردرآمد و آینده دار باشد

گزارش
یک زبان همه‌منظوره

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

پایتون در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسی در همه‌‌چیز از یادگیری ماشین گرفته تا ساخت وب‌سایت و تست نرم‌افزار استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت پایتون همه‌‌چیز از الگوریتم توصیه نتفلیکس تا نرم‌افزار کنترل ماشین‌های خودران دخیل است. محبوبیت و سادگی یادگیری این زبان برنامه نویسی آن را به یک شغل آینده دار تبدیل کرده است.

چرا پایتون محبوب است؟
پایتون یک زبان همه‌منظوره است، به این معنی که می‌توان از آن برای ایجاد انواع برنامه‌های مختلف استفاده کرد و این تطبیق پذیری در کنار مبتدی بودن، آن را به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی امروز تبدیل کرده است. نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow در سال2022 نشان داد که پایتون چهارمین زبان برنامه نویسی محبوب است. پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تقریبا 50درصد مواقع از آن برای توسعه کار خود استفاده می‌کنند. تنوع و آسان بودن این زبان که زبان طبیعی را تقلید می‌کند که خواندن و درکش آسان‌تر است از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن محسوب می‌شود.

تعریف دقیق
زبان پایتون برای بار اول در سال1992 راه‌اندازی شد که تا امروزه پیشرفت زیادی داشته است. این زبان معمولا برای توسعه ‌سایت‌ها و نرم‌افزارها، اتوماسیون وظایف، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجسم داده‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که یادگیری آن به‌دلیل استفاده از زبان انگلیسی در کدها نسبتا آسان است، توسط بسیاری از غیربرنامه‌نویسان مانند حسابداران برای انواع کارهای روزمره مورد استفاده قرار گرفته است. چارلز آرسورنس، مدرس دانشگاه میشیگان در کتاب «پایتون برای همه» می‌گوید: «نوشتن برنامه‌ها یک فعالیت بسیار خلاقانه و مفید است.»

جامعه بزرگ پایتونی‌ها
پایتون مدل‌های مختلف برنامه‌نویسی ازجمله شی‌گرا و برنامه‌نویسی دستوری و تابع محور را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغیرها از یک سامانه پویا استفاده می‌کند. این باعث می‌شود پروژه‌ها با سرعت پیش بروند.

آینده شغلی درخشان
این زبان در تولید هوش مصنوعی و توسعه برنامه‌ها کاربردی بوده و برای همین انتخاب بسیاری از افرادی است که در ابتدای مسیر تعیین شغل قرار دارند. افرادی که در این زبان به تبحر و تخصص برسند، در حقیقت به شغلی پردرآمد دست پیدا کرده‌اند.

پایتون در ایران
در جهان پایتون به‌عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته می‌شود. مسیر شغلی آن نیز حتی با ثبت نام در سایت‌های فریلنسری خارجی و گرفتن پروژه‌های خارجی با درآمد دلاری کار ساده‌ای است. طبق آخرین گزارش‌ها درآمد برنامه‌نویس پایتون در برخی کشورها بین 80 تا 118هزار دلار است. ساخت بازی، طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، ساخت نرم‌افزار ویندوز و لینوکس و حتی تدریس این زبان ازجمله مسیرهای شغلی پردرآمد است. فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی پایتون در ایران به‌گونه‌ای است که اکنون بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ به افرادی احتیاج دارند که به این زبان برنامه‌نویسی مسلط باشند. در عین حال، این روزها در ایران تبلیغ برای یادگیری زبان پایتون فراوان شده است. براساس آمارهای منتشرشده، درآمد یک برنامه‌نویس ارشد پایتون در سال1402 در ایران 31میلیون و 300هزار تومان و برنامه‌نویس میان‌رده در این حوزه، 18میلیون و 500هزار تومان بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید