• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22034
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1BpR
+
-

شهر در رسانه ها

افزایش قیمت زمین همگام با توسعه شهرها

روزنامه «تعادل» به بررسی «ریشه تاریخی افزایش قیمت زمین» در ایران پرداخته و نوشته است: «تا دهه گذشته قیمت زمین مناسب بود. پس از تمایل مردم به آپارتمان‌نشینی و کمبود زمین‌های ذخیره در اکثر محلات مرفه‌نشین، سازندگان به فکر خرید واحدهای کلنگی و تخریب و ساخت مجدد با تراکم و قیمت بیشتر افتادند و روشی نوین در ساختمان‌سازی را رواج دادند و از آن منتفع شدند. درواقع استارت افزایش قیمت زمین از اینجا زده شد. در بخشی از یادداشت تعادل آمده است: «مدیریت شهری هم موافق این رویه بود و توسعه شهرها از افقی به عمودی تغییر رویه داد. به تبع این اقدام افزایش قیمت زمین به سایر محلات کشیده شد. قشر ضعیف جامعه به حاشیه کشیده شدند و رونق مسکن را به محلات حاشیه‌ای هم کشاندند و نتیجه آن ساخت خانه‌های نامقاوم و خارج از ضوابط شهرسازی در حاشیه‌ها شد.»

2 روزنه اصلی فساد در شهرداری پایتخت

روزنامه «دنیای اقتصاد» طی گزارشی با عنوان «کروکی خروج از فساد شهری» الگوی «پیشگیری از انحراف» در شهرداری‌های جهان را بررسی کرده است؛ بنابر این گزارش، شهرداران موفق جهان در «پیشگیری از بروز فساد»، مجموعه‌ای از ۵۰ شاخص اجرایی را در اداره شهر ملاک قرار داده‌اند که اگر حداقل ۸ مورد از آنها توسط شهرداری پایتخت به‌کار گرفته شود، منافذ فساد شهری مسدود می‌شود. نتایج یک پژوهش درباره الگوی شهرداری‌های کشورهای مختلف در مقابله با فساد نشان می‌دهد هرقدر سطح دسترسی شهروندان به انواع اطلاعات شهری، جزئیات مجوزها و مبادلات مالی شهرداری افزایش یابد، ریسک انحرافات شهری کاهش پیدا می‌کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هرچند با راه‌اندازی سامانه شفافیت، میزان بروز فساد در مجموعه مدیریت شهری نسبت به دوره‌های گذشته کاهش پیدا کرده اما کارشناسان معتقدند همچنان روزنه‌های بروز فساد در شهرداری به‌ویژه در 2 حوزه «شهرسازی» و «تسویه‌حساب مالی با پیمانکاران» مسدود نشده است.

طرح ترافیک ژن‌های خوب باطل می‌شود

مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» با اشاره به دریافت طرح خبرنگاری توسط عده‌ای از افراد سرشناس و برخی آقازاده‌ها، ‌گفته: «در این مورد با برخی از آنها به‌صورت موردی رایزنی کردیم و به آنها گفتیم که برای خودتان هم خوب نیست؛ زیرا ما در آینده اسامی را بدون سانسور منتشر خواهیم کرد و نمی‌خواهیم مانند سال‌های قبل چیزی را مخفی کنیم.» علی پیرحسین‌لو با بیان اینکه دادن طرح به این افراد خلاف نبوده است، گفته: در مورد چند نفر از افراد سرشناس که ژن خوب بودند و از هر دو جناح هم اسم داده بودند، تیم بررسی‌کننده مدارک تأیید کرد که مدارک آنها درست است و خلاف قانون هم عمل نکرده‌اند. پیرحسین‌لو تأکید کرده که اگر یک نفر هم غیرخبرنگار باشد و برخلاف آیین‌نامه شورا طرح گرفته باشد، طرح او برای ما قابل ابطال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید