• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22029
+
-

احتمالا در نشست روز جمعه وزیران 1+4 از بسته اقتصادی اروپا رونمایی می‌شود

نشست وزیران خارجه در وین؛ با بسته، بی‌آمریکا

برجام
نشست وزیران خارجه در وین؛ با بسته، بی‌آمریکا

روز جمعه جلسه ایران و 1+4در وین در سطح وزیران برای بررسی شکایت ایران از خروج آمریکا از برجام در وین برگزار می‌شود، نشست قبلی در سطح کارشناسان برگزار شد و ایران براساس برجام برای خروج از توافق باید مراحل پیش‌بینی‌شده را طی کند که نشست وزیران دومین مرحله از این پروسه است. اروپایی‌ها قصد دارند در این جلسه بسته پیشنهادی خود را برای ماندن در برجام به وزیر خارجه ایران بدهند.

بالاخره بعد از 2‌ماه از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها بسته پیشنهادی خودرا  برای ارائه به ایران آماده کردند؛ بسته‌ای که اگرچه هنوز باز نشده اما اگر همانگونه باشد که رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند می‌تواند برای ایران قابل بررسی باشد. پیش‌تر قرار بود اروپایی‌ها با حضور در تهران بسته خود را به ایران ارائه دهند اما همزمان با حضور مقامات ایران در وین و نیز برگزاری جلسه کمیسیون مشترک، اروپایی‌ها تصمیم گرفته‌اند این بسته در وین باز شود.
روز گذشته یک مقام ایرانی اعلام کرد: نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ با حضور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در وین برگزار و احتمالا بسته اقتصادی کشورهای اروپایی در این نشست به ایران ارائه می‌شود. این نخستین نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 است که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام می‌شود.

ظریف در وین می‌ماند

رئیس‌جمهور دیروز در برن سوئیس با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد، امروز هم قرار است عازم وین اتریش شود و در حاشیه حضور رئیس‌جمهور در وین بسته اروپایی‌ها به محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران ارائه می‌شود.

ظریف بعد از پایان برنامه‌های روحانی قرار است برای ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها در وین باقی بماند، نکته مهم چه در برنامه‌های روحانی و چه در مذاکرات ظریف بررسی نحوه عملیاتی شدن اراده سیاسی اروپا برای همکاری با ایران یا همان اقدامات و تضمین‌های اطمینان‌بخش است. روز هفتم تیر نشستی با حضور مقامات بانکی کشورهای اروپایی برگزار شده که یکی از محورهای آن بررسی راهکارهای فنی همکاری بانکی با ایران بوده است.

جزئیات احتمالی بسته

برخی رسانه‌ها مدعی شدند در این بسته اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت را از ایران تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می‌شود. همچنین اروپا پذیرفته است که میزان ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.
یک منبع مطلع به خبرنگار همشهری گفت: سرمایه‌گذاری اروپا تا 10میلیارد دلار در چارچوب بانک سرمایه‌گذاری اروپاست که البته مشخص نیست به لحاظ تکنیکی به چه شکل قابل انجام خواهد بود چون این بانک اعلام کرده ایران هم‌اکنون روزانه حدود 700هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کند اما اگر چنین بند‌هایی در بسته پیشنهادی اروپا قرار داشته باشد می‌تواند در نهایت به لق شدن ارکان تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر شود.
کمیسیون اروپا در اواخر خردادماه با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مقررات مسدود‌کننده و وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به‌روزرسانی کرده است. این اقدامات به معنی محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و نشان‌دهنده تعهد اتحادیه اروپا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. البته این اقدام نتوانست خیال شرکت‌های بزرگ اروپایی را راحت کند به همین دلیل ایران و اروپا امیدوار هستند شرکت‌های متوسط و کوچک را پای کار تجارت با ایران بیاورند.

   درخواست مجلس برای کاهش همکاری با آژانس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر پیگیری حقوق ملت و قانون اقدام متناسب در رابطه با برجام بیانیه‌ای صادر کردند. به گزارش ایسنا، متن این بیانیه که توسط یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس قرائت شد به شرح زیر است:
با خروج آمریکا از برجام، دولتمردان ما پیگیر راستی‌آزمایی رفتار دولت‌های اروپایی در این زمینه هستند. اگرچه با عنایت به تجارب گذشته تردید جدی در عزم عملگرایانه‌ اروپایی‌ها وجود دارد، با این حال به‌عنوان نمایندگان ملت اعلام می‌کنیم که دولت موظف است ضمن پیگیری مجدانه حقوق ملت درگیر مسامحه نشود و قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام را با عزمی راسخ اجرا کند و سطح همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای متناسب با شرایط تعدیل کنند.

   مقدماتی برای نشست جمعه

یک‌ماه قبل وزیر خارجه ایران و وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر بروکسل نشست مشترک برگزار کردند که نتیجه آن بیانیه موگرینی مبنی بر تعهد اروپا برای ارائه بسته‌ای شامل مفاد نفتی، بانکی، بیمه، پتروشیمی و حمل‌ونقل بود. ظریف قبل از رفتن به بروکسل به پکن و مسکو هم رفت و با وزیران خارجه چین و روسیه دیدار کرد. ایران معتقد بود بسته‌ای که اروپایی‌ها تدوین می‌کنند باید به تأیید روسیه و چین هم برسد به همین دلیل در نشست روز جمعه قرار است 4کشور به‌صورت مشترک این بسته را مورد تأیید و پشتیبانی قرار دهند. بعد از آنکه دونالد ترامپ در ۱۸اردیبهشت به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد، ایران و 3کشور اروپایی و نیز کشورهای چین و روسیه از ادامه اجرای برجام و حفظ این توافق بین‌المللی استقبال کردند. اکنون بعد از 2‌ماه و برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسی و سیاسی در ایران و پایتخت‌ کشورهای اروپایی ازجمله بروکسل و وین، کشورهای 1+4 قرار است بسته پیشنهادی اقتصادی خود را با هدف تأمین منافع اقتصادی، تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا به مقامات کشورمان تحویل دهند. مذاکرات کارشناسی ایران و 3کشور اروپایی در سطوح مختلف به‌طور رسمی پس از دیدار وزیران خارجه ایران و 3کشور اروپایی در ۲۴ اردیبهشت در بروکسل آغاز شد و در روزها و هفته‌های بعد از آن نیز ادامه یافت. پس از آن در ۴خرداد نخستین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه در هتل کوبورگ وین برگزار و مذاکراتی که ایران و 3کشور اروپایی از یک هفته پیش از آن آغاز کرده بودند با حضور هیأت‌های فنی و کارشناسی چین و روسیه دنبال شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید