• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168695
+
-

نمایندگان مجلس و کارشناسان در گفت‎وگو با همشهری آنلاین:

حمله به سلمان رشدی تأثیری در روند مذاکرات وین ندارد

حمله به سلمان رشدی و تلاش برای کشتن او در نیویورک، در داخل و خارج ایران واکنش‌ها و بازتاب‌های بسیاری به‎دنبال داشت. برخی رسانه‌های غربی نیز تلاش می‌کنند تا مهاجم این حادثه را مرتبط با ایران معرفی کنند، چنانکه مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در یک پیام توییتری حمله اخیر به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک را به ایران مرتبط دانست و در ادامه لفاظی‌های خود نوشت: «چرا بایدن هنوز درحال مذاکره با این تروریست‌ها در تهران است؟» به‎گزارش همشهری آنلاین، همچنین تام کاتن، دیگر سناتور جمهوریخواه در یک توییت با ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور مقام‎های پیشین آمریکایی و به این بهانه که ایرانی‌ها سال‌هاست خواستار از میان برداشته شدن سلمان رشدی هستند، از‎ بایدن خواست تا هرچه زودتر مذاکرات با تهران را متوقف کند. اما این حادثه چه پیامدهایی خواهد داشت و تأثیر آن بر روند گفت‌وگوهای احیای برجام و به‎طورکلی رابطه ایران با غرب چگونه خواهد بود و نظر سیاستمداران و تحلیلگران ایرانی دراین باره چیست؟ آیا حمله به سلمان رشدی ممکن است بر روند مذاکرات وین تأثیر مشخصی بگذارد؟


ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس: سلمان رشدی فرد معلوم‌الحالی است که به‎دلیل رفتارها و اهانت‌هایی که به ساحت اسلام، پیامبراسلام(ص) و مسلمانان کرد، مستحق مجازات است. اما آنچه امروز مشاهده می‌کنیم، دروغ‌پردازی و اقدام‎های امپراتوری‌های رسانه‌ای نظام سلطه است که در راستای اهداف و منافع خاص دنبال می‌شود. به‎نظر می‌رسد جریان رسانه‌ای وابسته به صهیونیست‌ها و جریان وابسته به امپراتوری درصدد فضاسازی علیه ایران اسلامی هستند. اگرچه سلمان رشدی را مستحق شدیدترین برخوردها می‌دانیم اما جمهوری اسلامی با هشیاری و دقت همه تحولات را رصد می‌کند و اجازه هیچ نوع اقدامی که خلاف مصالح و منافع ملی باشد را نمی‌دهد. مطمئنا باید امپراتوری رسانه‌ای غرب این درس را گرفته باشد که ما هرگز در زمین دشمن بازی نخواهیم کرد و در دامی که جریان رسانه‌ای غرب فراهم می‌کند، گرفتار نخواهیم شد.

کورش احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل: برای تحلیل این حادثه باید منتظر بود. فکر می‌کنم این حادثه مطلقا هیچ تأثیری در روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ندارد، چراکه دولت آمریکا سیاست‌ها و خط‌مشی مشخص و تعیین‌شده‌ای درباره برجام دارد و این دست اتفاقات تأثیری دراین خط‌مشی نخواهد داشت. تنها اثر این حادثه این است که حربه‌های جدیدی به مخالفان برجام می‌دهد تا علیه برجام و دولت بایدن و ایران تبلیغ کنند.

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
موضوع سلمان رشدی صرفا مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست. این موضوع ابتدا به جامعه انسانی و سپس جهان اسلام مربوط است و به ارزش‌های انسانی و دینی گره خورده ‎است. سلمان رشدی در مقطعی برخلاف ارزش‌های انسانی به پیامبر بیش از یک میلیارد مسلمان جهان توهین کرده و طبق فقه اسلامی مجازات چنین شخصی مشخص است. این موضوع به جمهوری اسلامی ایران و قانون ما ارتباط ندارد و فتوای شرعی مرجع تقلید مسلمانان موضوع دینی و مورد قبول همه مسلمین است. اما اینکه این اقدام از چه ناحیه‌ای و با چه انگیزه‌ای انجام شده باید مورد بررسی قرار گیرد. اینکه صهیونیست‌ها به قصد تأثیرگذاری بر ارتباط ایران با غرب به‌ویژه در بحث مذاکرات دست به چنین اقداماتی بزنند، بعید نیست. بنابراین این موضوع به آنها نمی‌تواند بی‌ارتباط باشد، اما اصولا کشورهای اروپایی نیز در مذاکرات و برجام منافعی دارند و اصولا نباید اجازه دهند اقدامات و لابی‌های صهیونیستی در ارتباط آنها با ایران متاثر شود. من بعید می‌دانم عملا این حادثه تأثیری در رابطه ایران با غرب بگذارد  و روند  مذاکرات را تغییر دهد.

محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل:
کشتن سلمان رشدی مبتنی بر فتوای امام‎خمینی(ره) است و طبعا همه مسلمانان از اجرای آن خوشحال خواهند شد، چراکه توهین به مقدسات دینی در هیچ دین و آیینی پسندیده نیست و محکوم است. درعین حال به‌نظر می‌آید حادثه حمله به سلمان رشدی مشکوک است. به این دلیل که این فرد از حفاظت بسیار بالایی برخوردار بود و اینکه فردی به‎راحتی از میان جمعیت روی صحنه برود و با چاقو به او حمله کند و حتی حضور پلیس با تأخیر اتفاق بیفتد، مشکوک است. بنابراین این احتمال وجود دارد که با اقدامی طراحی‌شده مواجه باشیم. به‌نظر می‌رسد غربی‌ها به‎دنبال ایجاد فضای ارعاب علیه ایران هستند تا ما را مجبور به پذیرش شرایط مندرج در متنی که از نظر آنها نهایی است، کنند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:
برای تحلیل ابعاد این حادثه باید منتظر ماند و به‎ویژه سرنوشت سلمان رشدی تأثیر بسزایی در پیامدهای این حادثه دارد. اینکه او زنده بماند یا نماند، آسیب‌ها به او حداقلی یا حداکثری باشد، فضا را متفاوت می‌کند. نکته مهم اینجاست که این اتفاق در خاک آمریکا و در نیویورک، یکی از مهم‌ترین شهرهای آمریکا، رخ داده‎است. این شخص ۳۰سال تحت حفاظت و نظر بوده و هیچ اتفاقی برای او رخ نداده، اما در خاک آمریکا به او حمله شده و این برای حیثیت و غرور ملی آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی این کشور سنگین و گران است. ازسوی دیگر یک فضای ضدایرانی در آمریکا وجود دارد و چنین اتفاقاتی را به سرعت به ایران نسبت می‌دهند، اما بعید می‌دانم این حادثه تأثیری بر روند مذاکرات احیای برجام بگذارد، چراکه برجام یک «ابرپروژه» است و به سرنوشت یک آدم گره نمی‌خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید