• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220106
+
-

دروغ‌های پرتکرار درباره سیل بلوچستان

سیل استان سیستان و بلوچستان محملی برای دروغ‌پراکنی معاندان علیه نظام و نیروهای امدادی شده است

گزارش
دروغ‌های پرتکرار درباره سیل بلوچستان

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

اگرچه این نخستین‌بار نیست که جریان‌های معاند با وقوع چنین حوادثی، سلسله دروغ‌پردازی‌های هدف‌داری را در دستورکار قرار داده‌اند، اما در شرایط کنونی و با توجه به تحمل شکست سنگین در پروژه «تحریم انتخابات»، بلافاصله پروژه تازه‌ای را کلید زده‌اند. دروغ‌پردازی‌ها درباره سیل سیستان‌وبلوچستان با کلیدواژه «بی‌توجهی نظام به سیستان‌ و بلوچستان» در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد از نخستین لحظات وقوع سیل در این استان، امدادرسانی به سیل‌زدگان در دستورکار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و امکانات نهادهای مختلف، ازجمله سپاه‌پاسداران در این زمینه بسیج شده‌است. علاوه‌بر اینها حضور وزیر کشور در استان و انجام بررسی‌های میدانی از یک‌سو و صدور دستور ویژه ازسوی رئیس‌جمهور در این زمینه در جریان سفر به الجزایر ازسوی دیگر، نشا‌ن می‌دهد دروغ‌پردازی‌ها درباره عدم‌کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان، بیش از اینکه بهره‌ای از واقعیت داشته باشد، اهداف سیاسی چندوجهی ازجمله «تحت‌تأثیر قرار دادن انتخابات اسفندماه1402»، «ناکارآمد نمایی» و «ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی» و رویکردهایی از این دست را پیگیری می‌کند. در چنین شرایطی جریان‌ رسانه‌ای و سیاسی معاند با ساخت و پرداخت انواع دروغ‌ها، کوشید روایت مدنظر خود را از روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌و بلوچستان به افکار عمومی ارائه دهد که در ادامه به بررسی برخی از این دروغ‌ها می‌پردازیم.

دروغ‌سازی دوباره علی کریمی

علی کریمی ازجمله چهره‌هایی است که طی روزهای اخیر تلاش کرده با دروغ‌پردازی‌های رسوا، از آب گل‌آلود «سیل سیستان‌وبلوچستان» ماهی خود را صید کند. او که کارنامه پر و پیمانی از انواع دروغ‌پردازی‌های ضدایرانی دارد، این‌بار با انتشار عکسی دروغین، تلاش کرد پروژه موج‌سازی ضدایرانی تازه‌ای را کلید بزند؛ پروژه‌ای که البته خیلی زود افشا و مشخص شد عکسی که این فوتبالیست سابق تیم ملی ایران به‌عنوان «وضعیت کودکان سیستان و بلوچستان» در صفحات مجازی خود منتشر کرده، حدود یک‌ماه پیش در رسانه‌های دیگر و با عنوان وضعیت کودکان فلسطینی بازنشر شده‌ است. تازه‌ترین دروغ‌پردازی علی کریمی درحالی بود که او طی بیش‌از یک سال‌گذشته به‌دلیل انتشار اخبار و تصاویر دروغین از مناطق مختلف ایران، ازجمله سیستان و بلوچستان، بارها مورد انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود. «پسری که زیر پل به کودکان یتیم سیستان و بلوچستان درس می‌دهد»، «خوشحالی کودک بلوچ از دریافت یک تکه نان»، «کشتار گسترده تظاهرات‌کنندگان در جوانرود»، «شلیک مستقیم با گلوله دوشکا به معترضان در جوانرود» و... ازجمله دروغ‌پردازی‌های کریمی طی ماه‌های اخیر بوده که با انتشار تصاویری از کودکان هندی، پاکستانی، افغانستانی و... همراه شده‌است.

سریال ادعاهای مولوی عبدالحمید

گروه‌ها و رسانه‌های وابسته به مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان را نیز باید از دیگر جریان‌هایی دانست که طی روزهای اخیر با انواع جنجال‌سازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها، با سوءاستفاده از وقوع سیل در سیستان‌وبلوچستان، تلاش کردند واقعیت‌های میدانی درباره امدادرسانی به سیل‌زدگان را وارونه جلوه دهند. این جریان علاوه‌بر دروغ‌پردازی درباره عدم‌امدادرسانی به سیل‌زدگان، با جنجال‌سازی با محوریت «ممانعت از بازدید مولوی عبدالحمید از مناطق سیل‌زده دشتیاری در چابهار» تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که مسئولان امنیتی در روند امدادرسانی به سیل‌زدگان مانع‌تراشی کرده‌اند؛ این درحالی است که به‌گفته مسئولان مربوطه، فاروق اسماعیل‌زهی، فرزند مولوی عبدالحمید به اتهام حمل سلاح گرم در ایست بازرسی پلیس راه زاهدان - خاش دستگیر و سپس به قید ضمانت آزاد شده‌است. همچنین پس ‌از انجام بررسی‌های لازم، مشکل مولوی عبدالحمید و کاروان همراه او در حرکت به‌سمت منطقه دشتیاری رفع شده‌ است. این درحالی است که مولوی عبدالحمید و جریان رسانه‌ای حامی وی طی ماه‌های گذشته بارها با برخی دروغ‌پردازی‌ها، تلاش کردند با ایجاد فضای دوقطبی در استان، مردم را نسبت به مسئولان بی‌اعتماد کنند. به‌دنبال حوادث پاییز1401 در ایران، انتشار برخی اخبار و ادعاهای غیرواقعی و بدون استناد ازسوی مولوی عبدالحمید خبرساز شد. او یک‌بار با استناد به «اخبار برخی رسانه‌ها» مدعی «تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر و اعتراف اجباری» شده و بار دیگر در توییت‌هایی «قتل و شکنجه معترضان» را به جمهوری‌اسلامی نسبت داده بود.


به کاروان‌های کمک‌رسانی سوخت نمی‌دهند؟

یکی از انواع دروغ‌‌هایی که درباره سیل سیستان‌وبلوچستان طی روزهای اخیر منتشر شده، جلوگیری از سوخت‌گیری خودروهایی است که به قصد کمک‌رسانی به سیل‌زدگان عازم منطقه بوده‌اند؛ دروغی که با انتشار تصاویر مجعولی از حضور تعدادی خودرو در یک جایگاه سوخت‌گیری در استان همراه شد که به آنها اجازه داده نمی‌شد سوخت‌گیری کنند. انتشار این دست تصاویر مجعول ازسوی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان خارج‌نشین، که یدطولایی در اتخاذ رویکردهای ضدایرانی و انواع دروغ‌پردازی‌ها دارند، درحالی است که به‌گفته مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار، وضع ذخایر سوخت و مجاری عرضه در منطقه چابهار مطلوب بوده و خدمات سوخت‌رسانی به مردم نیز در حال انجام است. ازسوی دیگر مسئولان مربوطه از تامین سوخت موردنیاز خودروها، قایق‌ها و کامیون‌های امدادی از طریق کارت آزاد جایگاه‌داران در مناطق سیل‌زده خبر داده و تأکید کرده‌اند این آمادگی وجود دارد که درصورت نیاز سوخت هوایی بالگردهای امدادی نیز تامین شود.

انتخابات، مانع امدادرسانی به سیل‌زدگان شد؟


یکی از خطوط خبری رسانه‌های ضدانقلاب در مواجهه با وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان تکرار مستمر این دروغ بوده که با توجه به برگزاری انتخابات در روز 11اسفندماه، دستگاه‌های اجرایی کشور از کمک‌رسانی به سیل‌زدگان غافل شده‌اند و اقدام‌های لازم دراین زمینه انجام نشده‌است. اگرچه روند امدادرسانی دستگاه‌های مربوطه در چنین شرایطی نمی‌تواند بدون انتقاد باشد، اما نسبت دادن برخی کاستی‌ها به برگزاری انتخابات، دروغی است که با اهداف خاصی منتشر می‌شود. این دست دروغ‌پردازی‌ها در شرایطی است که مسئولان استانی و کشوری از نخستین لحظات وقوع سیل در استان، در منطقه حضور داشته‌اند و روند امدادرسانی را مورد بررسی قرار داده‌اند. براین اساس علاوه‌بر دبیرکل هلال‌احمر که به‌دنبال وقوع سیل، عازم مناطق سیل‌زده شد، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز دراین استان حضور یافت تا به‌صورت ویژه روند امدادرسانی را کنترل کند. ازسوی دیگر مسئولان ارشد دولت، ازجمله رئیس‌جمهور و معاون‌اول رئیس‌جمهور با صدور دستورهایی بر تسریع امدادرسانی به سیل‌زدگان تأکید کرده‌اند و سپاه‌پاسداران نیز اقدام‌های لازم را دراین زمینه انجام داده‌است.

نظام، سیستان و بلوچستان را فراموش کرده‌است؟

برخی جریان‌های تفرقه‌افکن که طی سال‌های اخیر کارنامه سیاهی در زمینه اختلاف‌افکنی میان مردم سیستان‌وبلوچستان و نظام دارند، به‌دنبال وقوع سیل در این استان بار دیگر فرصت را برای به‌راه انداختن موج فضاسازی تازه‌ای علیه جمهوری‌اسلامی مغتنم شمردند و کوشیدند با انواع دروغ‌پردازی‌ها اینگونه القا کنند که «نظام سیستان‌وبلوچستان را فراموش کرده است.» برخی دیگر نیز تلاش کردند با رویکردهای تفرقه‌افکنانه، بار دیگر با پیش کشیدن موضوع «شیعه - سنی» اینگونه جلوه دهند که جمهوری‌اسلامی توجه لازم را به سیستان‌وبلوچستان ندارد. این‌دست دروغ‌پردازی‌ها درحالی است که بررسی‌های میدانی و برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای بسیجی، سپاه‌پاسداران و همچنین گروه‌های طلبه شیعه همگام با برادران اهل سنت خود، مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان در منطقه دشتیاری هستند؛ موضوعی که بازتاب گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی داشته‌است و نشان می‌دهد «اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی» از رویکردهای جریان معاند در مواجهه با سیل سیستان‌وبلوچستان است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید