• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219956
+
-

افطار چی بخوریم؟

افطار چی بخوریم؟

روزه‌داری در کنار برکات معنوی، فواید جسمی هم برای روزه‌داران به همراه دارد؛ به شرطی که توصیه‌های مربوط به تغذیه سالم در این ‌ماه رعایت شود. برای صرف وعده افطاری، توصیه‌هایی وجود دارد که به کمک دکتر مهدی فراهانی، کارشناس تغذیه آنها را مرور کرده‌ایم.

شوک وارد نکنید!
بدن ما زمان افطار در حالت استراحت کامل است؛ بنابراین هنگام افطار باید از موادغذایی استفاده کنید که به‌طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نکنند. حواستان باشد با وارد کردن حجم زیاد غذا به معده یا مصرف یک غذای سنگین، به بدنتان شوک وارد نکنید.

شروع با خوراکی‌های سبک
توصیه می‌شود در زمان افطار با چند عدد خرما همراه با یک استکان چای یا شیر ولرم روزه خود را باز کنید و بین افطاری و شام فاصله‌ای بیندازید. افطاری با غذاهای سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند شروع شود و بعد شام اصلی را بخورید.

مایعات فراموش نشود
در زمان بین افطاری تا سحری، رعایت دفعات غذا خوردن بسیار اهمیت دارد. مصرف 2وعده‌ غذای اصلی (افطار و سحری) و یک میان وعده تا زمان قبل از خواب (مصرف میوه‌ و نوشیدنی‌) توصیه می‌شود. البته در ساعات بین افطار و سحری، نوشیدن مایعات به مقدار فراوان لازم است. به جای نوشیدن آب زیاد، بهتر است از میوه‌های آبدار و سالاد استفاده کنید تا از کم‌آبی بدن در روز جلوگیری شود.

قند طبیعی مصرف کنید
خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است و مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر و دارای حداقل چربی و موز یـــک منبع خوب پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است. خوردن غلات و نان‌های سبوس‌دار هم توصیه می‌شود.

تعادل در مصرف گروه‌های غذایی
غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه‌های غذایی مثل میوه، سبزی‌ها، ‌گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید