• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219924
+
-

استاد اخلاق تهران، آسمانی شد

استاد اخلاق تهران، آسمانی شد

آیت‌الله محمد امامی کاشانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران به‌علت ایست قلبی در سن 92سالگی دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را بر‌عهده داشت.

تلمذ در محضر بزرگان
مرحوم کاشانی در ۱۰ مهر ۱۳۱۰ در محله کلهر کاشان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوتراب امام جمعه، امام جمعه کاشان بود. به‌گفته وی اجدادش اقامه نمازجمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله راستی کاشانی فراگرفت. در سال ۱۳۲۸ با سفارش آیت‌الله یثربی به مدرسه سپهسالار تهران رفت ولی بیشتر از 2ماه در آنجا نماند، سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با محمدرضا مهدوی کنی هم‌‌حجره شد. امامی کاشانی دروس مقدمات و سطح را نزد بزرگانی همچون موسی صدر، مهدی حائری، محمد صدوقی، سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، مجاهدی تبریزی و علی مشکینی فرا گرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری و میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد. او در ۲۳‌سالگی در درس خارج فقه و اصول امام خمینی و محقق داماد شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی و سیدابوالحسن رفیعی فرا گرفت. در سال ۱۳۴۰ در حوزه علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد. در سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به نجف داشت و در دروس سیدمحسن حکیم و آیت‌الله خویی نیز شرکت کرد.

سخنرانی علیه حکومت پهلوی
آیت‌الله کاشانی از سال ۱۳۴۰ فعالیت‌های سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی با سخنرانی‌هایش در جلسات هفتگی و مساجد تهران شروع کرد. در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ در مساجد تهران ازجمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد و به همین‌خاطر ممنوع‌المنبر شد. در سال ۱۳۵۶ جزو هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی آن را منتشر می‌کرد.

مسئولیت‌های پس از انقلاب
امامی کاشانی در سال ۱۳۵۸ با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد. در سال ۱۳۵۹ با تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد. او همچنین نخستین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ فعالیتش را آغاز کرد. امامی کاشانی با حکم امام خمینی از اعضای هیأت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ بود.

عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان
امام خمینی در سال ۱۳۶۲ ایشان را به‌عنوان عضو شورای نگهبان منصوب کرد و تا سال ۱۳۷۸ در عضویت این شورا بود. همچنین او از سال ۱۳۶۲ تا 1397 به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور داشت.

تولیت مدرسه سپهسالار
مرحوم کاشانی در سال ۱۳۶۱ به حکم امام خمینی به‌عنوان تولیت مدرسه عالی شهید مطهری منصوب شد. وی همچنین برای این مدرسه، شعبه‌هایی در شهرهای یزد، مشهد و اهواز راه‌اندازی کرد.

امام جمعه تهران
آیت‌الله کاشانی از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۷ سمت امام جمعه تهران را هم بر‌عهده داشت.

نگارش کتاب خط امان
کتاب «خط امان» اثر امامی کاشانی است که در 2جلد به چاپ رسیده است. جلد اول کتاب در رابطه با ادله عقلی و فلسفی اثبات امام زمان(عج) است و جلد دوم به ‌نظریات ادیان مسیحی و یهودی درباره مصلح و منجی آخرالزمان می‌پردازد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید