• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21971
+
-

آغاز فصل سفرهای گرم

طرح تابستانی پلیس‌ راه استان تا پایان شهریور ادامه دارد

گزارش
آغاز فصل سفرهای گرم

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

همدان به دلیل همجواری با استان‌های غربی و قرار‌ گرفتن در مسیر استان‌های گرمسیر و نقاط خوش‌ آب‌وهوای غرب کشور، هر سال تابستان پرمسافری را تجربه می‌کند. باید راه‌ها و امکانات همدان در حد کفایت، ایمنی و آرامش سفر را برای هموطنان تامین کند. همزمان با رسیدن فصل گرم پلیس و نیروهای امدادی در آماده‌باش  هستند. 


آغاز طرح تابستانی

جانشین رئیس پلیس‌راه استان همدان می‌گوید: همه راه‌های استان ویژگی‌های لازم را برای سفر جاده‌ای با علائم ترافیکی مناسب دارد و پلیس‌راه، با همکاری نهاد‌های امدادی و خدماتی، تابستان امسال مهیای پیشگیری از هر نوع حادثه‌ جاده‌‌ای استان است. مشکلی که در فصل تابستان با آن مواجهیم و در جاده باعث وقوع تصادف می‌شود آسایش بیش از حدی است که رانندگان در سایه خنکای کولر‌ها به دست می‌آورند و این آسایش موجب حادثه و به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان
 می‌شود. راننده در این حالت بی‌توجه به سرعت خودرو‌، سبقت‌ و سرعت غیر‌مجاز را تجربه می‌کند و واژگونی در جاده‌های چندبانده و محور‌های مواصلاتی استان به مرکز کشور، غرب به همدان و همدان به جنوب رخ می‌دهد. 
سرهنگ سعید اسماعیلی با تاکید بر اینکه رانندگان در هر حالتی باید با سرعت مطمئن رانندگی کنند، می‌افزاید: نباید هیچ عاملی سبب شود که راننده تمرکز و توجه خود را از دست بدهد. پلیس راه استان همدان همیشه در جاده‌ها مستقر است تا جان مردم را از این حوادث احتمالی حفظ کند. 


تمرکز بر مسیرهای شلوغ

جانشین رئیس پلیس‌راه استان همدان با بیان اینکه محور‌های پرترافیک استان همدان در این روز‌ها جاده همدان به غار علیصدر، آزاد‌راه همدان به ساوه، محور همدان به کرمانشاه و نهاوند به فیروزان و آور‌زمان است، اظهار می‌کند: طرح تابستانی پلیس‌راه استان امسال از 24 خردادماه (یک روز مانده به عید سعید فطر) آغاز شد و تا پایان شهریور ادامه دارد. 
سرهنگ اسماعیلی اضافه می‌کند: ادامه این طرح به زمان بازگشایی مدارس وابسته است، چراکه با بازگشایی مدارس طرح پاییزی پلیس‌راه آغاز می‌شود. در طرح تابستانی کنترل و رصد ترافیک جاده‌ها را با دوربین‌‌های ثبت تخلف دستی (لیزری)، ثابت و گشت‌های خودرویی ثابت و سیار در دستور کار داریم و همه واحد‌ها هم توجیه شده‌اند با عوامل حادثه‌ساز جاده برخورد کنند. در هر محور هم 3 دستگاه دوربین دستی استفاده می‌کنیم. 

از واحد‌‌های امدادی مانند فوریت‌های پزشکی و هلال‌احمر هم کمک می‌گیریم تا در محور‌هایی که احتمال تصادف بیشتری وجود دارد با روشن نگه‌داشتن چراغ گردان خودرو خود به رانندگان غیر‌حرفه‌ای‌ هشدار بدهند که با سرعت مطمئن در جاده‌های استان همدان رانندگی کنند و سبب وقوع حادثه‌ای نشوند. وی با بیان اینکه بیشترین حوادث احتمالی در محور‌های فرعی استان توسط راننده‌های غیر‌بومی ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد: به دلیل آغاز فصل زراعت و تردد احتمالی وسایل کشاورزی، اجازه ورود این خودرو‌ها را به سطح جاده‌های اصلی نمی‌دهیم و باید از محور‌های فرعی تردد کنند. 


 امکانات امدادی 

رئیس مرکز فوریت‌های پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان همدان می‌گوید: فوریت‌های پزشکی استان همدان هر 365 روز سال را در حالت آماده‌باش است، چراکه با پایان یک طرح، طرح دیگری در حوزه امدا‌د‌رسانی در دستور کار این نهاد امدادی قرار می‌گیرد. در تابستان افراد غیرحرفه‌ای برای ما مشکل‌ساز می‌شوند و با سرعت‌ها و سبقت‌های غیر‌مجاز سبب وقوع حوادث می‌شوند. دکتر حبیب معصومی اضافه می‌کند: اکنون فوریت‌های پزشکی استان همدان به یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز است و قول داده‌اند که تابستان امسال هم یک دستگاه دیگر به این نهاد امدادی تحویل بدهند تا برای خدمات‌رسانی به شهر‌های نهاوند، ملایر و تویسرکان استفاده کنیم. اتوبوس آمبولانس فعلی در همدان مستقر است.

هر دستگاه اتوبوس آمبولانس توانایی حمل 9 نفر مصدوم را دارد و در حوادث پر مصدوم استفاده می‌شود. وی می‌افزاید: یک بالگرد مستقر و مختص خدمات امدادی در استان همدان داریم. این بالگرد توانایی نشست و برخاست در همه فضا‌‌های جاده‌ای مانند توقفگاه خودرو در حاشیه جاده یا هر جای دیگر را که زمین محکم و فضای کافی داشته باشد دارد. این بالگرد هم در هر سُورتی پرواز توانایی حمل 2 مصدوم را دارد. اکنون 400 نفر نیروی انسانی آموزش‌دیده در 20 پایگاه شهری و 30 پایگاه جاده‌ای فوریت‌های پزشکی استان همدان برای امداد‌رسانی مستقرند و با 80 دستگاه آمبولانس خدمات فوریت‌‌ها را به مسافران ارائه می‌دهند. مدتی است که شهرستان اسد‌آباد هم به لحاظ ارائه خدمات فوریت پزشکی از مرکز استان مستقل شده و زیر‌ نظر دانشکده علوم‌پزشکی این شهرستان مدیریت می‌شود و خدمات خود را به مسافران محور‌های منتهی به این شهرستان ارائه می‌کند. در حال حاضر این مرکز فوریت پزشکی هم یک پایگاه شهری و 3 پایگاه جاده‌ای دارد.


اتوماسیون آمبولانس‌ها 

رئیس مرکز فوریت‌های پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان همدان اظهار می‌کند: در یک یا 2 ماه دیگر سامانه اتوماسیون آمبولانس‌ها کامل می‌شود و یکی از کارکرد‌های این سامانه آن است که توانایی‌ تعیین نقطه تصادف را با جی‌پی‌اس دارد تا بالگرد یا آمبولانس را به سرعت به محل تصادف هدایت کند.
 اگر برای خدمات‌دهی امدادی، به پایگاه‌ امداد هوایی استان گزارشی برسد هم مرکز گزارش‌دهنده با جی‌پی‌اس محل خدمت را برای بالگرد مشخص می‌کند و بالگرد به سرعت به محل تصادف می‌رسد. اکنون 7 پد بیمارستانی در استان داریم که هریک از این پد‌ها با هزینه 130 میلیون‌ تومان مخصوص فرود بالگرد ساخته شده‌اند. این پد‌ها در همدان، ملایر، نهاوند، کبودراهنگ و فامنین امکان فرود بالگرد امداد را فراهم می‌کنند. 
وی می‌گوید: طرح تابستانی فوریت‌های پزشکی استان همدان را 2 روز قبل از عید سعید فطر آغاز کردیم و تا پایان تابستان ادامه می‌دهیم. تقاضای ما از رانندگان این است که قبل از آغاز سفر حتما استراحت کافی داشته باشند و در مسیر سفر هر زمان احساس خستگی کردند در بین راه و در نقطه‌ای ایمن به حد کافی استراحت کنند و اجازه ندهند که خستگی و عجله جان آنان و سرنشینان را تهدید کند. کیفیت مناسب راه‌های استان نباید رانندگان را فریب دهد و آنها را به افزایش سرعت وادار کند، زیرا سرانجام آن حوادث تلخ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید