• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219472
+
-

ماراتن فهرست‌های انتخاباتی

تفاوت‌های مهم گفتمانی موجود در فهرست‌های انتخاباتی فضای انتخاب گسترده‌ای برای مردم مهیا کرده ‌است

گزارش
ماراتن فهرست‌های انتخاباتی

علیرضا احمدی، امیررضا قشقایی و امیر رضا اسکندری-روزنامه‌نگار

درحالی‌که تنها 3 روز دیگر تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان ‌رهبری باقی مانده ‌است، گزارش‌ها و اخبار رسیده از سراسر کشور نشان می‌دهد فضای‌ سیاسی – رسانه‌ای کشور حال و هوای انتخاباتی به‌خود گرفته‌ و رقابت گرایش‌ها و گفتمان‌های سیاسی بیش ‌از هر زمان دیگری داغ شده ‌است.
گزارش‌های منتشر شده از استان‌های مختلف کشور از رقابت تنگاتنگ کاندیداها از گرایش‌های مختلف سیاسی حکایت دارد؛ رقابتی که در تهران با میدان‌داری فهرست‌های انتخاباتی شکل گرفته‌است. براین اساس هم هست که به‌نظر می‌رسد رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به مجلس دوازدهم در پایتخت را بیش‌از هر چیزی باید «ماراتن فهرست‌ها» نام نهاد.
در این میان اما، رصد فضای انتخاباتی حاکم بر تهران از رقابت تنگاتنگ 4فهرست انتخاباتی، شامل «صدای ملت»، «شورای وحدت»، «شورای ائتلاف و جبهه‌پایداری» و «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب» حکایت دارد؛ فهرست‌هایی که با طرح شعارها و گفتمان‌های متفاوت، از اصولگرایی گرفته تا اعتدالی و اصلاح‌طلب، تنور رقابت‌های انتخاباتی را داغ‌ کرده‌اند. در ادامه شعارها و تفاوت‌های گفتمانی فهرست‌های چهارگانه پیش‌گفته را مورد بررسی قرار می‌دهیم.




علی مطهری ، سرلیست صدای ملت: توسعه، اعتدال و آزادی بیان؛ تفاوت ما با دیگر گروه‌ها
ملاک ائتلاف و همراهی اعضای لیست صدای ملت

معیار ما برای ائتلاف و همراهی در جهت حضور در انتخابات مجلس موضوعاتی نظیر اعتدال، عقل‌گرایی، پرهیز از شعارزدگی و توجه به اصلاح امور
بوده است.

وجه تمایز اصلی با 3لیست دیگر
مجددا موضوع اعتدال را به‌عنوان وجه تمایز خودمان مطرح می‌کنم.همچنین موضوع توسعه و توسعه‌گرایی کشور،اولویت‌دهی به حقوق مردم و آزادی‌بیان را از دیگر وجوه اصلی خودمان با سایر لیست‌ها و طیف‌هایی می‌دانیم که در انتخابات حاضر هستند. مضاف بر اینکه به مسئله تخصص نیز التفات ویژه‌ای داشتیم و تخصص‌گرایی افراد را یکی از نقاط مثبت لیست صدای ملت می‌دانم.

 نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم
مردمی بودن و ارتباط قوی با توده مردم را باید یکی از نقاط قوت مجلس حال حاضر دانست. اما عقیده دارم رعایت‌نکردن اولویت‌ها و به فراموشی سپرده‌شدن موضوعات اساسی‌تر و مهم‌تر از سوی این مجلس، از نقطه‌ضعف‌های مجلس یازدهم بود. به‌طور مثال موضوع نظارت بهتر و دقیق‌تر بر دولت درخصوص تورم و همچنین سختی‌های معیشتی به شکل شایسته صورت نپذیرفت. همچنین در موضوع دفاع از حقوق مردم چندان عملکرد مثبتی نداشتند و در این مورد جایی که باید ورود مؤثر در صحنه داشته باشند، حاضر نمی‌شدند.

در سابقه لیست‌ چه گره‌گشایی‌های مهم و قابل اعتنایی وجود دارد؟
هر عضوی در این لیست نقاط مثبت مربوط به‌خودش را دارد، چرا که این نفرات در گذشته جمعی را تشکیل نداده بودند که بخواهند کاری را پیگیری کنند. هر کدام از نفرات کارکردی دارند که معمولا قابل دفاع است. میزان تحصیلات و سابقه گذشته آنان نوید اقدامات مؤثر در آینده را می‌دهد. سابقه هر فرد را باید جدا بررسی کرد چراکه افراد این لیست تازه می‌خواهند تبدیل به یک جمع بشوند و فعالیت‌هایی را پیش ببرند.‌

معنای نزدیکی به قله در کلام رهبری
 احتمالا منظور ایشان در جهت اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که به‌دست آمده. همچنین صحبت ایشان می‌تواند مربوط به جایگاه حال حاضر ایران در جهان و خاورمیانه باشد. در مقایسه‌ای بین جایگاه ایران در دوران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب خواهیم دید که در آن دوران ما بازیچه‌ای در دست آمریکا، انگلیس و شوروی بودیم؛ اما امروز ایران کشوری است که بر کل دنیا قابلیت تأثیرگذاری دارد و نمی‌شود در دنیا تصمیم کلانی گرفت و نظر ایران را مورد غفلت قرار داد.

موضع در مورد مسائلی چون فیلترینگ یا حجاب
موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد و این موضوع بستگی به ایمان و اعتقاد مردم دارد و در قانون مجازات اسلامی به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده و قانون وجود دارد. باید جامعه را به حال طبیعی خود برگردانیم و بخشی از این بی‌حجابی‌ها ناشی از حوادث سال گذشته است و به‌نوعی به سبب لجاجت است؛ چون موضوع حجاب یک موضوع سیاسی شده و عده‌ای می‌خواهند به این‌شکل ناراحتی خود را ابراز کنند. اگر جامعه به حال طبیعی خود برگردد، این نابسامانی به‌شدت کاهش می‌یابد.
فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هم توجیه درستی ندارد و ما به‌عنوان صدای ملت مخالف این هستیم. هرگونه تصمیم‌ درباره مسائل فضای مجازی باید توسط مجلس گرفته بشود.

محمد سعید احدیان، مشاور رئیس مجلس: فیلترینگ پاسخ خوبی به حکمرانی مجازی نیست

ملاک همبستگی شورای ائتلاف و جبهه پایداری

تلاشمان این بود هرکسی که درون جبهه انقلاب بوده و به‌رغم وجود اختلافات، در نهایت به یک همگرایی برسیم تا جریان انقلابی مانند مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم نیز تداوم پیدا کند. البته برطرف کردن نواقص قطعا در دستور کار نیروهای انقلاب در مجلس آینده قرار خواهد گرفت.

تمایز لیست انقلاب با 3 لیست دیگر تهران
نگاه و رویکرد در لیست انقلاب، اقدامات و تصمیماتی است که امامین انقلاب اسلامی آن را تبیین کرده‌اند. 3 محور عدالت، عقلانیت و معنویت اصول کلی حاکم بر نگاه لیست جبهه انقلاب است. انتخاب و معرفی چهره‌های جوان، باتجربه، انقلابی و همچنین نگاه تخصصی‌تر به مسائل و مخصوصا موضوعات فرهنگی از ‌مهم‌ترین ویژگی‌های لیست انقلاب است. لیست جبهه انقلاب، اصلی‌ترین لیست انقلابیون در این دوره از انتخابات مجلس است. رویکردمان عدم‌نفی دیگر چهره‌ها، لیست‌ها و ارائه برنامه‌های خود برای مجلس دوازدهم است.

مهم‌ترین نقطه قوت دولت
مردمی بودن و حضور رئیس‌جمهور محترم به همراه کابینه خود در عرصه‌های مختلف مهم‌ترین نقطه قوت دولت سیزدهم است. همچنین نگاه جدی به سفرهای استانی و اتمام پروژه‌های از قبل مانده در شهرستان‌ها و استان‌ها از دیگر فعالیت‌های چشمگیر دولت فعلی بوده است.

مهم‌ترین نقطه ضعف دولت
نقطه ضعف یا بهتر است بگوییم مهم‌ترین موضوعی که نیاز است دولت به آن توجه بیشتری داشته باشد، ایجاد هماهنگی بیشتر میان تیم اجرایی دولت برای حل مشکلات اصلی و عمده مردم شریف ایران است.‌

مهم‌ترین نقطه ضعف مجلس یازدهم
متأسفانه برخی از اختلافات داخلی در مجلس یازدهم و اقدامات فردی برخی از نمایندگان اجازه نداد کارها و اقدامات مهم و بزرگ مجلس برای مردم ملموس و روشن شود. متأسفانه این اقدامات باعث شد تصویر روشن مجلس یازدهم به خوبی به مردم نمایانده نشود و دلیل به نتیجه نرسیدن برخی از اقدامات مجلس یازدهم نیز همین اختلافات داخلی عده‌ای بوده است.

مهم‌ترین نقطه قوت مجلس یازدهم
این مطلب را از زبان رهبر معظم انقلاب می‌گوییم که مجلس یازدهم، مجلسی فعال بود که برای مشکلات کلان کشور نقشه راه داشت و بخش عمده‌ای از قوانین مورد نیاز کشور را برای حل مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و... به تصویب رساند.

مهم‌ترین برنامه لیست انقلاب
ادامه روند قانونگذاری در مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت. اما به‌طور موردی باید بگویم تصویب قانون جامع حمایت از خانواده در اولویت خواهد بود. طرح واردات خودرو و کالابرگ الکترونیک نیز در اولویت طرح‌های مجلس دوازدهم خواهد بود.

راه‌حل مردمی کردن اقتصاد
 مردم را در سطوح مختلف و بخش‌های غیردولتی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی وارد کنیم. ایجاد حلقه‌های میانی به‌عنوان واسطه مردم با حاکمیت می‌تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کند.

حکمرانی مجازی و فیلترینگ
ضابطه‌مندی برای فضای مجازی یک ضرورت الزامی برای حکمرانی فضای مجازی است. همچنین به‌دلیل پیچیده بودن فضای مجازی، تصمیمات خوب و شجاعانه‌ای برای کنترل آن باید گرفته شود. اما قطعا فیلترینگ پاسخ خوبی به حکمرانی مجازی نخواهد بود. همانطور که در سال‌های گذشته نیز راهکار خوبی نبوده است.

حجاب و گشت ارشاد
 راه‌حل اصلی حجاب و حیا در جامعه اقدامات فرهنگی دستگاه‌های مربوطه و فعالیت‌های ایجابی است. در کنار این مورد باید قدرت بازدارندگی برای عرصه‌های هنجارشکنانه در موضوعات حجاب را داشته باشیم اما نه مانند گشت ارشاد که هزینه‌زا باشد. قانون عفاف و حجاب مجلس بازدارندگی خوبی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

حمیدرضا رسایی، سرلیست صدای مردم: از فعالان فضای مجازی در برابر مدیران ناکارآمد حمایت شود

چیستی ملاک ائتلاف
ضمن همنوایی کاندیداها و برخورداری از نظرات مشترک درخصوص مسائل کلان، ازجمله ملاک‌های مهم، نفی شخص‌سالاری و سهمیه‌بندی و حاکم کردن شاخص‌سالاری و شایسته‌گزینی در معرفی کاندیداها بود.

تمایز با 3 لیست دیگر تهران
رقیب اصلی ما در تهران لیست آقای قالیباف است. مهم‌ترین تفاوت‌ها هم این است که لیست اُمناء از انسجام هویتی برخوردار است. لیست اُمناء مدعی مبارزه با فساد است. لیست ما در عین حال که وکیل‌الدوله نیست، خصم‌الدوله هم نیست. مداح دولت نیستیم ولی با دولت سر ستیز هم نداریم. لیست امنا براساس شاخص‌محوری و شایسته‌سالاری بسته شده نه براساس شخص‌سالاری و سهمیه‌بندی.

سابقه گره گشایی مهم قابل اعتنا
 پیگیری حذف رانت‌هایی که به نمایندگان مجلس داده می‌شد مثل حقوق مادام‌العمر، مخالفت با شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام، پیگیری حقوق از دست رفته سهامداران در بورس و پیگیری مفاسد اقتصادی در زمان حضور در کمیسیون اصل90.

مهم‌ترین نقطه ضعف دولت
باج‌دادن به ارکان مختلف قدرت که سبب دلسردی جریان انقلابی و اصیل حامی دولت رئیسی شده است.

مهم‌ترین نقطه ضعف مجلس یازدهم
مانع‌تراشی بر سر راه دولت مثل تغییرات در لایحه بودجه و ایجاد هزینه‌هایی که در کشور موجب توقعاتی از دولت می‌شود اما به‌علت محدودیت منابع، امکان انجام آنها نیست و نهایتا سبب سرخوردگی مردم از نظام می‌شود.

مهم‌ترین نقطه قوت مجلس یازدهم
مخالفت با برجام و مصوبه‌ای که در این خصوص داشت.

اولین طرح اورژانسی که در مجلس بعدی دنبال خواهد شد
مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری مسکن، خودرو، ارز و زمین.

راه‌حل مردمی کردن اقتصاد
اجرای کامل طرح سهام عدالت با واگذاری سهام مدیریتی شرکت‌های بزرگ به استان‌ها (هر استان یک شرکت بزرگ). به این ترتیب، مردم هر استان سهامدار یک شرکت بزرگ و سودده می‌شوند.

حکمرانی مجازی و فیلترینگ
 اولا باید آنقدر سکوهای داخلی قوی باشند که درصورت فیلتر کردن سکوهای قانون‌شکن خارجی، مردم احساس خلأ نکنند. ثانیا باید حکمرانی مجازی به شکلی باشد که از فعالان مطالبه‌گر در برابر مدیران فاسد، رانتی، تنبل، ناکارآمد حمایت کند و در برابر فضای مجازی رها که فساد و فحشا و از بین رفتن بنیاد خانواده را به‌دنبال دارد، حتما باید اعمال حاکمیت صورت بگیرد.

حجاب و گشت ارشاد
تب مجازی سال گذشته خوابید و مشخص شد که عموم مردم ایران حامی حیای بانوان هستند. اما باید با مروجان برنامه‌ریزی شده برهنگی و بی‌حیایی برخورد کرد و اولویت این برخورد با الگوهای نسل جوان است که برخی بازیگران و ورزشکاران هستند.

روابط خارجی و مذاکرات
 تجربه 20سال اخیر نشان داده که مذاکره برای رفع تحریم‌ها بی‌فایده است. با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا همه مذاکرات به فنا می‌رود. با کشورهای همسایه و آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین و مرکزی باید روابط تجاری و سیاسی خود را قوی کنیم. اروپا و آمریکا نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.

قیمت بنزین و سوخت و انرژی
باید مثل دولت نهم یک ستاد مصرف سوخت فرادستگاهی ایجاد شود و همزمان چند طرح مؤثر مثل گازسوز کردن خودروها، مقابله با قاچاق سوخت، تولید خودروهای کم‌مصرف، واردات خودروها، توسعه گسترده حمل‌ونقل عمومی انجام شود. قیمت سوخت هیچ تأثیری در مصرف ندارد تا زمانی که موارد بالا اجرا نشود.

مفهوم جمله رهبر انقلاب درخصوص نزدیک شدن به قله
 اگر به عملکرد و وضعیت کشور از اول انقلاب نگاه کنیم، مشخص است که کلیت قدرت جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون بالاتر از هر زمانی است. در داخل با مشکلات اقتصادی مواجهیم اما ساختار حکومت اسلامی آنقدر بانفوذ شده که دشمنان دیگر به فکر حذف ایران نیستند و ما را به‌عنوان یک قدرت پذیرفته‌اند.

منوچهر متکی، سر لیست شورای وحدت: حل مسائل کشور در حکمرانی،در اولویت قرار دارد

علی‌رغم ارسال سوالات و پیگیری‌های مکرر آقای متکی به سوالات پاسخ ندادند به همین دلیل به مواضع و سخنان پیشین ایشان رجوع کردیم

ملاک ائتلاف
هدف ما در انتخابات مجلس حمایت از افرادی است که گفتمان ما را قبول داشته باشند. گفتمان ما مردم‌خواهی و مردم‌محوری است. معتقدیم باید نگاه‌ها به مردم تصحیح شود و شورای وحدت می‌خواهد ادبیات جدید تعامل با مردم را تعریف کنند. (23 آذر 1402)

مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف دولت و مجلس
آقای رئیسی باید برای هر وزارتخانه ۱۰ وزیر مطالعه‌شده و مصاحبه‌شده در اختیار می‌داشت نه اینکه تا صبح روزی که قرار بود وزرا به مجلس معرفی شوند مدام وزرای پیشنهادی تغییر کنند. (23 آذر 1402)
مجلس یازدهم نیز می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. یکی از مشکلات فعلی مجلس انتخاب وزرای دولت سیزدهم بود که در نهایت به تغییر چند وزیر منجر شد. (6 دی 1402)

چه مسئله ای را در مجلس آینده دنبال می‌کنید
 ما پیشنهاد یک سازوکار اجرایی و عملیاتی برای ایفای نقش نمایندگی در کلانشهر تهران ارائه داده‌ایم و معتقدیم که راهکاری اثربخش و مفید است. در این راهکار تهران به ۳۰ منطقه تقسیم می‌شود و در هر منطقه یک نماینده نسبت به امور مردم و مشکلات آن محدوده و منطقه از پایتخت رسیدگی می‌کند. (23 آذر 1402)
به نظر بنده می‌توان ۱۰۰ موضوع را استخراج کرد و درباره آن‌ها به اجماع رسید. اگر شورای وحدت روزی دولت را در اختیار گرفت بر اساس همین شاخص‌ها می‌تواند کشور را اداره کند.(10 بهمن 1402)

سیاست خارجی
خود آمریکایی‌ها می‌دانند که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک نفوذ معنوی است و ما قطعا در دفاع از حریم ولایت، اهل بیت و تشیع و همچنین رسیدن به قله رفیع عزتمندی هرگز در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکایی‌ها و غربی‌ها تسلیم نخواهیم شد. آمریکا با شکست در منطقه خاورمیانه از نفوذ ایران در واهمه و هراس است ولی ما اعلام می‌کنیم آینده رژیم صهیونیستی به سرنوشتی بدتر از آپارتاید تبدیل خواهد شد و ما تنها با دیپلماسی عمومی و منطقی می‌توانیم پیام دفاع از مظلوم را به گوش جهانیان برسانیم. (18 خرداد 97)

درباره قانون عفاف و حجاب
فکر می‌کنم مرزهای قانون باید مقدس شمرده و اعمال شود و رعایت مرز قانون و اعمال قانون چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند به آن معترض باشد. بنابراین چارچوب قانون در بحث حجاب و عفاف باید محترم نگه داشته شود. در این زمینه خیلی موفق به معنای یک کار فرهنگی و اساسی بر مبنای اصول نشده‌ایم و بحث مغفول مانده است و این را در عملکردها به وضوح می‌بینیم. (18 اردیبهشت 92)

اجماع در مسائل اصلی حکمرانی، رابطه با آمریکا، خصوصی سازی
اولویت نخست شورای وحدت حل مسائل کشور در موضوعات حکمرانی است.100 مسئله در مسائل مختلفی همچون سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی در کشور وجود دارد، در بیشتر این مسائل ما نسبت به آن اجماع نداریم و یکی از مهم‌ترین آنها موضوع آمریکاست: دو کشور مهم و تاثیرگذار و فرا ملی هستند و تصمیمات آنها بر سایر کشورها اثرگذار است. دو کشور با یکدیگر مسئله دارند‌اما این مسئله حل نشد و طرف آمریکایی دو سناریو برای ما تعریف کرد. نخست براندازی نظام و دوم تغییر رفتار ایران بود. نکته اینکه طرف آمریکایی چه جمهوری خواه یا دمکرات در قبال ایران اتفاق نظر دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید