• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21941
+
-

زنگ خطر بی آبی در بروجرد

فرماندار: با تداوم روند کنونی، رودخانه های این شهرستان تا ۲ ماه آینده خشک می‌شوند

آب
زنگ خطر بی آبی در بروجرد

محمد حافظی|‌ بروجرد- خبرنگار:

خشکسالی و کم آبی یا شدیدترآن بی‌آبی موضوعی است که چندی است بیشتر استان ها و به ویژه لرستان با آن درگیر است، یکی از شهرهای استان که در آن بدون در نظر گرفتن میزان حجم و مصرف آب به کشت محصولات آب دوست روی آورده‌اند، بروجرد است که بیشتر از سهم خود به این کشت روی آورده‌اند. از طرف دیگر استفاده از منابع آبی در منطقه بیشه دالان و بی توجهی به اینکه این منطقه می‌تواند بعدها به کانون ریزگردها تبدیل شود. 

از جمله موضوعاتی است که باعث شده موجی از نگرانی در بین مردم و مسئولان ایجاد شود. به هر حال با ارائه راهکارهایی که هر چند درصد بسیار کمی از آنها اجرایی و عملی می‌شوند می‌توان روزنه‌هایی از امید را تنها برای حفظ شرایط موجود و جلوگیری از بحرانی سخت تر را داشت.


ممنوعیت کشت در بیشه دالان

مدیر امور آب بروجرد به کشت بی رویه محصولات آب دوست در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کشت‌های محصولات آب دوست باید قلع و قمع شود تا افراد به سمت کشت چنین محصولاتی بیش از حد مجاز روی نیاورند.
«امین بهینا» عنوان کرد: تا زمانی که سیاست جهاد کشاورزی بر مبنای تولید، بدون توجه به منابع آبی باشد این مشکلات وجود دارد.
این مسئول ادامه می‌دهد: برای مسدود کردن چاه های غیر مجاز مسائل امنیتی را باید در نظر گرفت که مبادا چالش‌هایی به دنبال داشته باشد.
وی افزود: با توجه به مشخص بودن افرادی که از چاه های غیر مجاز استفاده می‌کنند لازم است دستگاه قضایی اخطارهای لازم را صادر و با مهلت دادن، چاه های غیر مجاز مسدود شوند.

بهینا در بخش دیگری از صحبت هایش به تعداد چاه های غیر مجاز در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۲۸ چاه غیرمجاز در سطح شهرستان اظهار داشت: از این تعداد ۹ چاه غیر مجاز مسدود شده است و ۱۰ چاه دیگر هم به دلیل کاربری باغی امکان مسدود شدن نداشته و مابقی نیز همچنان به فعالیت غیر مجاز خود ادامه می‌دهند. مدیر امور آب شهرستان بروجرد همچنین به ارائه درخواست ممنوع کردن کشت در بیشه دالان اشاره کرد و ادامه داد: هدف از این کار جلوگیری از هدر رفت منابع آبی در منطقه بیشه دالان است؛ زیرا اگر منابع آبی از بین بروند قطعا این منطقه به کانون ریزگردها تبدیل می‌شود.


کشت بی رویه

مدیر اداره جهاد کشاورزی بروجرد هم در این باره گفت: سهم شهرستان بروجرد از کشت محصولات آب‌دوست طی سال جاری 2 هزار و ۸۰۶ هکتار بوده است.
«رضا امینی» ادامه داد: این در حالی است که طی بازرسی های به عمل آمده هم اکنون این میزان به 3 هزار و ۹۵۳ هکتار در بروجرد رسیده است. با توجه به میزان اعلام شده از سوی بازرسان یک هزار و ۱۴۷ هکتار کشت محصولات آب دوست در بروجرد افزایش پیدا کرده است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی بروجرد اظهار کرد: طی 4 سال گذشته الگوی اصلاح کشت در بروجرد مطرح و اجرا شده است که در این مدت به کشاورزان خاطی ۱۰۰ اخطار کتبی ارسال شده است.
امینی بیان کرد: سهم کشاورزان از کشت محصولات آب دوست 10 درصد است، اگر الگوی کشت محصولات از سوی کشاورزان به خوبی رعایت شود مشکل کم آبی در سطح شهرستان کاهش خواهد یافت.


هدر رفت آب در فضاهای سبز

«حبیب الله حدادی» مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد نیز با اشاره به در خطر بودن منابع آب این شهرستان گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد کل آب آشامیدنی در تابستان در آبیاری فضاهایی سبز هدر می‌رود که بیشتر آب دهی به چمن را شامل می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.


خطر خشک شدن رودخانه ها

فرماندار بروجرد نیز در این زمینه اظهار کرد: ۳۰ درصد کل آبراهه‌ها برای محیط زیست مصرف می‌شود که با توجه به شرایط کم آبی فعلی، تا ۲ ماه آینده رودخانه های موجود در شهرستان خشک می‌شوند، به طوری که حتی یک قطره آب هم در آنها یافت نخواهد شد.
«رضا آریایی» به مواجه شدن مردم روستاها با بی آبی اشاره کرد و گفت: متاسفانه نبود نظارت درست و صحیح موجب شده است تا در این شرایط و بحران بی آبی، عده‌ای به کشت برنج مبادرت کنندخ در حالی که برخی از روستاهای ما با بی آبی مواجه هستند.
فرماندار بروجرد در بخش دیگری از صحبت هایش به مدیریت مصرف آب در 2 بخش فضای سبز و کارواش‌ها اشاره کرد و گفت: از کاشت چمن در فضای سبز باید جلوگیری شود، با کاشت چمن مصنوعی از مصرف بی رویه آب جلوگیری می‌شود و در سطح اراضی کشاورزی نیز باید به سمت آبیاری قطره‌ای برویم.
وی بیان کرد: مصرف آب کارواش‌ها و استخرها در شهرستان باید مدیریت شود که البته هدف جلوگیری از فعالیت این مجموعه‌ها نیست؛ بلکه باید مصرف منابع آب در این واحدها مدیریت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید