• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219324
+
-

اکسیر مس برای ایجاد ارزش‌افزوده

ایران بعد از شیلی، استرالیا، پرو و روسیه، رتبه پنجم برخورداری از ذخایر مس جهان را دارد

دولت با هدف توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی، شرکت توسعه زنجیره مس ایران را تاسیس کرد. قرار است با تاسیس این شرکت زمینه تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر فراهم شود.  به گزارش همشهری، مس به‌عنوان سومین فلز پرکاربرد جهان کاربرد زیادی در صنعت برق و الکترونیک دارد و روزبه‌روز تقاضا برای این فلز در جهان در حال افزایش است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مس جهان است. طبق آخرین آمار‌ها با اکتشافات اخیر در معدن مس سونگون و افزوده شدن بالغ بر یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به حجم آن، ذخایر مس ایران از ۱۸میلیارد تن به ۱۹میلیارد تن افزایش یافته است. در پی این نتایج اکتشافی، رتبه ایران بعد از کشورهای شیلی، استرالیا، پرو و روسیه به ردیف پنجم صعود کرده است.  در چنین شرایطی اما ایران همچنان بخش زیادی از این فلز را به‌صورت خام و نیمه‌خام صادر می‌کند.

رونمایی از شرکت توسعه زنجیره مس
هیأت وزیران در اقدامی تازه با پیشنهاد وزارت صمت برای تاسیس شرکت توسعه زنجیره مس ایران موافقت کرد. هدف از این مصوبه که امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور را دارد توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی است. قرار است شرکت توسعه زنجیره مس ایران با الگوبرداری از شرکت ملی فولاد، در زمینه تولید کاتد مس، توسعه معادن و همچنین تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر اقدام کند.  پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی تأکید کرده بود: ایران با دارابودن 6درصد از ذخایر مس جهان، فرصتی بی‌نظیر برای ارزآوری از طریق توسعه زنجیره ارزش این فلز ارزشمند دارد اما متاسفانه با وجود این پتانسیل عظیم، هنوز سهم ناچیزی از  بازار جهانی دارد.  بازوی پژوهشی مجلس تأکید کرده بود: تمرکز بر تولید کاتد و عرضه آن به صنایع داخلی با قیمت ارزان، نه فقط منجر به توسعه زنجیره ارزش مس نشده، بلکه فرصت‌های صادراتی را نیز از کشور گرفته به همین دلیل لازم است ايران به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر اقدام کند. ‌

چرا تاسیس شرکت توسعه زنجیره مس مهم است؟
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای این فلز تا سال2050 از 25میلیون تن به 53میلیون تن تحت‌تأثیر 3عامل افزایش یابد.  نخست اینکه پیش‌بینی می‌شود برقی شدن حمل‌ونقل بیشترین تأثیر را بر تقاضای مس داشته باشد. خودرو‌های الکتریکی تقریبا ۲.۵برابر بیشتر از خودرو‌هایی با موتور احتراق داخلی به این فلز نیاز دارند. عامل دیگر افزایش تقاضاي مس در شبکه‌های توزیع برق است که پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۵۰ این میزان بیش از ۵برابر رشد کند. عامل سوم نیز رشد روزافزون و حرکت به سمت تکنولوژی‌های تولید برق تجدیدپذیر مانند بادی، خورشیدی و ساحلی است که نیاز به مس را افزایش خواهد داد. علاوه‌بر این، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای رو به رشد ساخت‌وساز ساختمان، لوازم‌خانگی، تجهیزات الکتریکی و تلفن‌های همراه تا سال۲۰۳۵، ۵۸درصد از مصرف مس را به‌خود اختصاص دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید