• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
جمعه 4 اسفند 1402
کد مطلب : 219189
+
-

مبانی ایرانی-اسلامی شهرسازی و معماری در تهران

مبانی ایرانی-اسلامی شهرسازی و معماری در تهران

تهران شهری جهانی است که به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، رسالتی جهانی در پیاده‌کردن الگوهای معماری ایرانی- اسلامی دارد. در این گزارش به مبانی ایرانی- اسلامی شهرسازی و معماری در تهران پرداخته می‌شود که طی دوره حاضر مدیریت شهری به جدیت در تهران در حال پیاده‌سازی‌ است


توجه به معماری مساجد جدید تهران

رویکرد فعلی مدیریت شهری در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران و رفع موانع، تسهیل‌گری و مساعدت به هیأت‌های امناي مساجد است . در این راستا به اصل مشارکت مردمی که اقدامی است معنوی و الهی، توجه کامل شده و نگاه و سمت و سوی مدیریت شهری بر رشد و توسعه حداکثری مشارکت مردمی است. پروژه نظارت بر ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران براساس توافقنامه بین دبیر خانه شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران و هیأت امناهای مساجد شهر تهران، با هدف مساعدت و کمک شهرداری تهران در قالب پرداخت بخشی از هزینه‌های مساجد شامل تکمیل فرایند احداث و مقاوم‌سازی‌ مساجد و فضاهای جانبی است. با توجه به تخصص، دانش فنی و تجربه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در زمینه طراحی، مرمت، احداث و نظارت مساجد سطح شهر تهران به‌عنوان ناظر شهرداری تهران(طرف اول توافقنامه) وظیفه نظارت بر کیفیت و پیشرفت کار توسط هیأت امنای مساجد(طرف دوم توافقنامه) را دارد.

مسجد آدینه
در زمان اجرای طرح بزرگراه امام‌علی(ع) در دهه90 ساختمان قدیمی مسجد آدینه در محله 400دستگاه منطقه14 تخریب شد و ساخت مسجد جدید در دستورکار شهرداری تهران قرار گرفت. پس از واگذاری زمین توسط شهرداری منطقه به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری، عملیات اجرایی و تجهیز کارگاهی در راستای ساخت مسجد محلی در 4طبقه و زیربنای 3هزار مترمربع شروع شده است.

مسجد حجت
مسجد حجت داخل بافت فرسوده منطقه15 نیز هنگام ساخت بزرگراه امام‌علی(ع) تخریب و مقرر شد مسجد جدیدی با الگوی معماری ایرانی- اسلامی توسط شهرداری تهران احداث شود. اکنون ساخت مسجد در 5طبقه با زیربنای 4هزار و 350مترمربع شروع شده و در مرحله فونداسیون و اسکلت بتنی قرار دارد.

مدرسه سلمان فارسی
طبق دستور شهردار تهران مبنی بر حفظ و گسترش ارزش‌های فرهنگی و به‌ویژه ایثار و شهادت، شناسایی مدارسی که بیش از 20شهید دارند در دستورکار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است. بر این ‌اساس مقرر شد مدرسه سلمان فارسی با 159شهید تبدیل به نماد کانون ایثار و شهادت با معماری و تناسب فرهنگی در منطقه۱۷ شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید