• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219111
+
-

نوسازی ناوگان تاکسیرانی با 40هزار خودروی برقی

یادداشت
نوسازی ناوگان تاکسیرانی با 40هزار خودروی برقی

شادی مالکی؛ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران

یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی‌های فرسوده است. با توجه به تعداد خودروهای فرسوده در این دوره از شهرداری تهران و طی 2سال گذشته حدود 6هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است که بخش زیادی از آنها با استفاده از تسهیلات صندوق کار آفرینی امید صورت گرفته است. طبق قراردادی که بین شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده، تسهیلات 150میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های سواری و200میلیون تومانی برای ون تاکسی‌ها با سود 8درصد و دوره بازپرداخت 60ماهه با دوره تنفس 3ماهه پرداخت شد.
طی سال‌جاری حدود 1400پرونده دریافت وام تسهیلاتی به شرکت خودروساز ارجاع شده است. با توجه به اینکه برخی از رانندگان مدت زیادی است در انتظار تحویل خودرو هستند، جلسات و پیگیری‌هایی داشتیم تا روند تحویل خودرو تسریع شود؛ بر همین اساس بخش زیادی از این خودرو‌ها تا قبل از پایان سال تحویل داده می‌شوند.
البته با توجه به تعداد زیاد تاکسی‌های فرسوده که حدود 40هزار دستگاه است، صرف نوسازی به این شکل پاسخگوی نیاز ناوگان تاکسیرانی نخواهد بود. با توجه به این موضوع، با تدبیر شهرداری تهران حرکت به سمت برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی آغاز شد. در همین راستا شهرداری تهران به‌عنوان یکی از پیشگامان برقی‌سازی‌ برای سال آینده تعداد قابل توجهی خودروی برقی شامل 25هزار سدان و 10هزار ون برقی و 2500خودروی ویژه فرودگاهی برای ناوگان تاکسیرانی شهر تهران وارد خواهد کرد. نحوه و مدل مشارکت رانندگان تاکسی در کمیته‌های تخصصی در حال بررسی است؛ اما قطع به یقین، بخش زیادی از این خودرو‌ها جایگزین تاکسی‌ها و ون تاکسی‌های فرسوده خواهد شد. امیدواریم با ورود تاکسی‌های برقی شاهد خارج شدن کامل ناوگان فرسوده تاکسیرانی باشیم. همچنین قرار است 20هزار خودروی برقی هم از طرف دولت برای استفاده در حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران واگذار شود. سال آینده با ورود بیش از 40هزار خودروی برقی شاهد تحول خوبی در حوزه جایگزینی خودرو‌های فرسوده خواهیم بود. اگر به ازای هر تاکسی برقی یک تاکسی اسقاطی از رده خارج شود، برای سال آینده ناوگان تاکسیرانی تهران کاملا نوسازی خواهد شد و در این بخش از حمل‌ونقل عمومی دیگر خودروی فرسوده نخواهیم داشت.
درخصوص شاتل تاکسی‌ها یا همان تاکسی‌های اشتراکی نیز این سرویس با استقبال بسیار خوبی از سوی کارمندان و دانشجویان روبه‌رو شده است. از آنجا که سرویس به اشتراک گذاشته می‌شود و افرادِ هم مسیر در یک خودرو سوار می‌شوند و همچنین امکان رزرو و کنسل کردن در شاتل تاکسی‌ها پیش‌بینی شده است، افراد ازجمله کارمندان و دانشجویان با خیال راحت از این سرویس استقبال می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه این خودرو‌ها اشتراکی است، هزینه‌های استفاده از آن نسبت به دیگر مدل‌ها یا تاکسی‌های دربستی کاملا مقرون‌به‌صرفه است.
 درحال حاضر شاتل تاکسی‌ها در میدان ونک به‌عنوان طرح پایلوت فعال هستند. در ساعات پیک ازجمله بعدازظهر‌ها میزان جابه‌جایی مسافران در میدان ونک بالاست. در حال حاضر 100دستگاه شاتل با مجموع300سرویس خدمات‌رسانی می‌کنند، اما تا پایان سال تعداد خودرو‌های شاتل تاکسی به حدود 200دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر خودرو‌های ون تلاش می‌کنیم تا خودرو‌های سواری را هم به‌صورت دربستی یا اشتراکی در سرویس شاتل وارد کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید