سیدهزهرا عبداللهی؛ روزنامهنگار
در میانه موج تازه آلودگی هوا که نهتنها کلانشهرها، بلکه اغلب شهرهای کشور را درگیر کرده، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از یک واقعیت نگرانکننده سخن گفت؛ آلودگی هوا دیگر استثنا نیست، قاعده شده است.
گره کور اسقاط و راهی که به بنبست میرسد
رفیعی با انتقاد از اجرای ناقص 2 قانون مهم یعنی قانون هوای پاک و قانون ساماندهی صنعت خودرو یادآور شد که هر خودروی جدید باید جایگزین یک خودروی فرسوده شود، اما در عمل «گواهی اسقاط» جای اسقاط واقعی را گرفته است. وی گفت: اکنون حدود ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد میکنند؛ خودروهایی که هم آلایندگی بیش از حد تولید میکنند و هم دستکم ۵ لیتر بنزین بیشتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزانند و نتیجه آن چرخه معیوب کمبود سوخت و تولید سوخت بیکیفیت است.
وقتی حتی خودروهای صفر کیلومتر هم استاندارد نیستند!
وی با اشاره به اعتراض اخیر رئیسجمهور در جلسه دولت نسبت به آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید کرد که مدل فعلی اجرای قانون هوای پاک ناکارآمد است و با خروج تنها ۳۶۰ هزار خودروی فرسوده، در برابر ۲۲میلیون خودروی موجود، تغییر محسوسی ایجاد نمیشود.
سهم واقعی آلایندهها و نگاه غلط به تعطیلی
رفیعی با بیان اینکه تصور عمومی درباره مازوتسوزی همهگیر نیست، گفت: سهم آلایندهها در شهرها متفاوت است و در تهران بیش از ۷۰ درصد آلودگی به منابع متحرک یعنی خودروها بازمیگردد.
پیشبینیهای نادقیق و تصمیمهای غلط
رفیعی در پایان با انتقاد از وابسته کردن جلسات کمیته اضطرار به پیشبینی ۹۶ ساعته سازمان هواشناسی گفت: این سازمان اساساً امکانات لازم برای چنین پیشبینیهایی ندارد؛ حتی پیشبینی بارندگی نیز با خطا همراه است!
خفگی هوا زیر بار ۲۲ میلیون خودروی فرسوده!
در همینه زمینه :