• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218868
+
-

روایت اصغر نقی‌زاده از تجربه‌اش در دفاع‌مقدس

استقبال از روایت‌های طنز

گپ
استقبال از روایت‌های طنز

اصغر نقی‌زاده به‌عنوان مجری و کارشناس، در برنامه‌های مختلف میزبان رزمندگان برای بیان خاطرات شیرین و شنیدنی‌شان از جبهه‌هاست. به‌تازگی هم برنامه تلویزیونی «جنگ دوست‌داشتنی» را روی آنتن برده است. به همین بهانه سراغش رفتیم و ‌پیشنهادهای او برای روایتگری ایثار را جویا شدیم.
چند سال پیش در مراسم بزرگداشت دفاع‌مقدس که سردار سلامی هم حضور داشت، من جنگ را از نگاه خودم و با لحن طنزآمیز برای حضار تعریف کردم. بعد برنامه سردار مرا دید و گفت کار جالبی بود که جنگ را از این زاویه نگاه کرده و ایثار و فداکاری رزمنده‌ها را با این لحن متفاوت به مخاطبان مختلف به‌ویژه نسل جوان منتقل کردی. این سخنان انگیزه‌ام را مضاعف کرد و اینگونه روایت‌ها را ادامه دادم تا اینکه از طرف بنیاد روایت فتح و آقای حسین همایون‌فر به من پیشنهاد میزبانی از این برنامه داده‌شد. استقبال کردم و قرار شد این کار با بودجه محدودی ساخته شود. این برنامه سعی دارد ‌خاطرات شیرین و طنز رزمندگان دفاع‌مقدس را روایت کند تا علاوه‌بر پرداختن به موضوع دفاع‌مقدس، برای مخاطبان حال و هوایی طنزگونه داشته باشد. از این برنامه استقبال خوبی شد و خوشحالم با بازگو‌کردن این خاطرات شیرین، حال مردم را خوب کردیم.

راویان جنگ را دریابیم
جنگ دوست‌داشتنی نیست اما یادکردن از صفا و یکدلی، یکرنگی و خلوص و از‌جان‌گذشتگی رزمندگان در 8سال دفاع‌مقدس، آن روزها را برایمان دوست‌داشتنی می‌کند. روزهای جنگ هم مثل زندگی معمولی با شادی و غم همراه بود؛ هم شکست داشت و هم پیروزی. واقعیت این است که کسی از جنگ خوش‌اش نمی‌آید. جنگ بر ما تحمیل شده بود و همه با تمام توان در برابر دشمن مقابله می‌کردیم. در عین حال، با‌هم‌بودن‌ها، دور‌هم‌بودن‌ها و گفتن و خندیدن‌ها در یاد همه آنها که روزهای حضور در جبهه را تجربه کرده‌اند، خاطرات خوشی به یادگار گذاشته است. خیلی از جوان‌ها حتی فرزندان خودم هم به من می‌گویند مگر در جنگ هم از این اتفاقات می‌افتاد؟ مگر شوخی هم می‌کردید؟ پاسخ من این است که این جوان‌ها که از کره مریخ نیامده بودند. جوانانی از دل همین مردم و محله‌ها بودند که راهی جبهه شدند. باید این بخش از تاریخ دفاع‌مقدس را هم به جوانان معرفی کنیم که رزمندگان در دل جنگ با حفظ روحیه‌ای قوی در صحنه دفاع حاضر می‌شدند. ناگفته نماند باید قدر این دوران و نفس‌های گرم رزمنده‌ها و جانبازان دفاع‌مقدس را بیشتر بدانیم و با خلاقیت‌های بیشتر، خاطرات آنها را برای هم‌نسلان و نسل‌های آینده حفظ کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید