• جمعه 21 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 2 ذی القعده 1445
  • 2024 May 10
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218859
+
-

تکنیک‌های روایتگری جذاب و موثر

سرمقاله
تکنیک‌های روایتگری جذاب و موثر

الناز عباسیان-دبیر ضمیمه پایداری

ضرورت پرداختن به موضوع پایداری و روایت ایثار و مقاومت مردم هر سرزمینی، امری جهانی است؛ چرا که در تمام دنیا سربازانی که برای دفاع از ارزش‌های وطن و آرمان‌شان ایستادگی کردند محترم و الگو هستند. از این‌رو نویسندگان و روزنامه‌نگاران همواره تلاش کرده‌اند تا تصویری گویا از رشادت‌های این انسان‌ها و تاریخ مقاومت کشورشان ثبت کنند. اما آنچه امروز پیش‌روی اهالی مطبوعات به‌عنوان یک دغدغه مطرح است موضوع مهم نحوه پرداختن به پایداری است. بعد از نزدیک به 4دهه از روزهای جنگ تحمیلی و چاپ هزاران هزار گزارش و یادداشت و مصاحبه با موضوعات ایثار و مقاومت، اینک به این نقطه رسیده‌ایم که فرم و محتوا نیازمند تغییر و تحول است.
لزوم این تحول را مخاطب و ذائقه او به ما گوشزد می‌کند؛ چون در شرایطی قرار است تولیدات محتوایی با موضوعات پایداری داشته باشیم که فضای مجازی نه‌تنها سبک زندگی حتی فراتر، سبک تفکر و تعقل افراد را هم تحت‌تأثیر خود قرار داده و ما باید به‌دنبال تغییر مسیر و تحول در ارائه داده به مخاطب باشیم. برای این مهم سراغ کارشناسان و فعالان این حوزه رفتیم و از آنها نظرخواهی کردیم. جمع‌بندی پیشنهاد‌های این صاحب‌نظران را می‌توان در چند سطر پایین خلاصه کرد:
توجه به ذائقه مخاطب امروزی و موجزنویسی، معرفی باورپذیر شهدا به مخاطبان و قصه‌پردازی خلاقانه برای روایت ایثارگری باید مورد توجه قرار گیرد. پاسخ مستدل و شفاف به شبهات و ابهامات این حوزه و انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی هم نباید از قلم بیفتد. همچنین استمرار و نظم در زمان چاپ و انتشار مطالب بسیار مهم است و مخاطب برای دنبال‌کردن مطالب باید از زمان چاپ اطلاع داشته باشد.
فعالیت خبرنگاران تخصصی در حوزه پایداری و رسیدن به یک چارچوب مشخص در کنار ارائه گزارش‌های پژوهشی و قابل رجوع از تأکیدات کارشناسان این حوزه است. روایتِ صحیح برای رفع شبهه و ابهام می‌تواند جلوی روایت‌سازی‌‌های دشمن را بگیرد. از این رو تهیه دایره‌المعارف حوزه پایداری، تشکیل اتاق فکر برای تهیه محتوای جذاب و نوشتن نقشه راه نیاز است. همچنین برای ارائه مطالب به قالب و شکل جذاب هم باید توجه شود. مخاطبان امروزی استقبال خوبی از روایت عامیانه و طنز دارند و باید در این زمینه بیشتر کار کرد. در نهایت باید به موضوع مهم سواد رسانه هم توجه داشت تا مخاطبان با روایت‌های درست و دقیق مشتاق خواندن مطالب ایثار و پایداری در رسانه‌ها شوند. «تکرار» استراتژی مهمی است و اهالی رسانه هم باید حداقل مناسبتی موضوعات پایداری را تکرار کنند. البته این تکرار باید بدون کلیشه و با خلاقیت و به روز برای مخاطب جذاب باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید