• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218714
+
-

شب‌های روشن موسیقی

سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید

گزارش1
شب‌های روشن موسیقی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

شب گذشته، مراسم اختتامیه سی و نهمین اختتامیه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد. مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سخنرانی وزیر، مراسم بزرگداشت فضل‌الله توکل (آهنگساز و نوازنده سنتور)، درویش‌رضا منظمی (آهنگساز، نوازنده و مدرس‌ساز کمانچه و ویلن) و همایون رحیمیان (موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر) برگزار شد. همچنین در مراسم اختتامیه اسامی برگزیدگان بخش رقابتی(جایزه باربد)  جایزه ترانه و جایزه موسیقی و رسانه اعلام شد. این دوره از جشنواره در حالی به‌کار خود پایان داد که برخی اجراها بیشترین مخاطب را داشتند.

استقبال از رسیتال پیانوی هنرمند آلمانی
رسیتال پیانوی هنرمند آلمانی در آخرین شب از اجراهای تالار وحدت در بخش موسیقی بین‌الملل به اجرا درآمد. کنسرتی که با استقبال خوب حاضران در سالن همراه شد. اجرای آثاری از آهنگسازان بزرگ دنیا جورج فردریک هندل، بتهوون، شوپن، فرانسیس پولَنک، امانوئل ملیک اصلانیان و سرگئی راخمانینف از قطعاتی بود که در این کنسرت به روی صحنه رفت.

ارکستر سازهای بادی در تالار رودکی
تالار رودکی در پنجمین روز و آخرین روز اجراهای جشنواره، میزبان ارکستر بادی «راین» به سرپرستی امیرحسین محمدیان بود. ارکستر سازهای بادی شامل نوازندگان سازهای بادی چوبی و سازهای بادی است که سازهای کوبه‌ای هم آنها را همراهی می‌کنند.
سانس دوم تالار رودکی در نوبت اول به لطف‌الله مجد، هنرمند فقید عرصه موسیقی اختصاص داشت. طی این اجرا سامان صادقیان، نوازنده تار و جواد علیرضایی، نوازنده تنبک هنرنمایی کردند .این دونوازی در 2بخش اجرا شد؛ بخش اول بداهه‌نوازی در همایون بود و بداهه‌نوازی در شور و ابوعطا بخش دوم را تشکیل می‌داد. همراهی خوب تار و تنبک در بداهه‌نوازی، تحسین برانگیز بود و ریتم اجرا در طول کنسرت به خوبی حفظ شد.
منوچهر صهبایی و زنده کردن خاطرات یکی از پرمخاطب‌ترین اجراهای جشنواره، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی بود که در روز پنجم از برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر کنسرت خاطره انگیزی را در تالار وحدت پیش روی مخاطبان قرار داد. در این کنسرت که گروه اجرایی در ابتدای آن تلاش کرده بود، محتوای برنامه را متناسب با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار دهد، تک‌آهنگ «بوی بهار» با شعر مولانا و آهنگسازی حسن ریاحی اجرا شد. ملودی‌ای که طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به واسطه حضور خواننده‌های متفاوت و خوش صدایی چون مهرداد کاظمی و مرحوم محمود علیقلی که در آن دوره جزو محبوب‌ترین هنرمندان عرصه موسیقی محسوب می‌شدند، توانست با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. از نکات قابل توجه این کنسرت، اجرای بدون پارتیتور تمامی قطعات توسط منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر بود.

سالن شلوغ و علاقه‌مندان موسیقی پاپ
یکی از بخش‌های پرطرفدار جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه‌های پاپ در نمایشگاه میلاد و فرهنگسرای بهمن بود. نزدیک به 20گروه در بخش پاپ روی صحنه رفتند که اجرای محسن یگانه بیشترین مخاطب را داشت. در این دوره خوانندگانی چون اشوان، معین زد، حامیم، آرش و مسیح و... روی صحنه رفتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید