• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218665
+
-

در کمال خونسردی

کتاب پلیسی
در کمال خونسردی

علی‌الله سلیمی، روزنامه‌نگار

کتاب «در کمال خونسردی» از آثار مطرح در ادبیات جنایی و معمایی جهان است که به قلم ترومن کاپوتی تألیف و با ترجمه نصراله مرادیانی از سوی نشر بیدگل منتشر شده است. داستان این کتاب از این قرار است که در پاییز سال ۱۹۵۹، در یکی از روستاهای حومه کانزاس، 4 نفر از اعضای یک خانواده محترم به شکل فجیعی به قتل می‌رسند.
 قاتلین دست و پای آقا و خانم کلاتر و پسر و دختر نوجوانشان را با طناب بستند، به سرشان شلیک کردند، پوکه‌ها را برداشتند و بدون هیچ ردپایی، در نهایت خونسردی آنجا را ترک کردند. پلیس با بررسی صحنه‌ جرم به هیچ سرنخ مشخصی نرسید. به‌نظر می‌رسید قاتلین هیچ انگیزه‌ای نداشته‌اند؛ نه سرقت و نه انتقام. این حادثه سروصدای زیادی در کشور به‌پا کرد و خیلی‌ها حیرت‌زده و ترسیده آن را پیگیری می‌کردند. ترومن کاپوتی که شیفته‌ این اتفاق شده بود خود را به کانزاس رساند تا گزارش این قتل‌ها و تحقیقات پلیس را بنویسد.
پیگیری او نزدیک به ۷ سال طول کشید و تا دستگیری و محاکمه‌ مجرمان ادامه یافت. حاصل کار او کتاب «در کمال خونسردی» است که از درخشان‌ترین کتاب‌های ادبیات پلیسی و جنایی تاریخ محسوب می‌شود.  او سعی می‌کند به درون شخصیت قاتلان برود و در گذشته و زندگی‌شان کندوکاو کند تا به انگیزه‌های پنهان آنها برای این جنایت هولناک پی ببرد. کاپوتی در این کتاب فرمی به‌نام رمان غیرداستانی ابداع می‌کند که کاملاً با نوع روایت او همخوان است؛ چیزی بین داستان‌نویسی، گزارش‌نویسی و مستندنگاری. براساس این کتاب ترومن کاپوتی، فیلم اقتباسی در کمال خونسردی به کارگردانی ریچارد بروکس هم ساخته شده است. در این فیلم که در سال 1967اکران شد، بازیگرانی چون رابرت بلیک و اسکات ویلسون به نقش‌آفرینی پرداختند. محور اصلی این فیلم هم درباره‌ 2 متهمی است که در زمان فرار، اعضای یک خانواده را می‌کشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :