• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 27 بهمن 1402
کد مطلب : 218514
+
-

مغزتان را با بازی‌های آموزشی تغییر دهید!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

یکی از پرسش‌های مهمی که همیشه ذهن پژوهشگرانِ حوزه یادگیری و آموزش را به خود مشغول کرده، این است که مغز انسان چگونه یاد می‌گیرد و کدام نوع یادگیری‌ها باعث می‌شوند مغز تغییر کند؟! پژوهشگران تجربه‌های جدیدی در خصوص رشد دارینه‌ها(دندریت‌ها) در این زمینه داشته‌اند. آن‌ها معتقدند، ریشه‌ دارینه‌ها در پاسخ به تمایلاتی که شخص یادگیرنده با آن مواجه می‌شود، رشد می‌کند و شکل آن‌ها را تغییر می‌دهد! به عبارتی «تعامل با محیط» ممکن است موجب جوانه‌زدن شاخه‌های دندریتی جدید در سراسر مغز شود. رشد مغزی انسان، پس از تولدش به شاخه‌شاخه شدن و جوانه‌زدن دارینه‌ها بستگی دارد که این موضوع مهم، در پاسخ به تجربه‌های مغز انسان اتفاق می‌افتد.
دقیقا همین‌‌جاست که صنعت کاربردی مهمی چون «سرگرمی» نقش پررنگش رادر آموزش نشان می‌دهد. محققان می‌گویند بازی و سرگرمی‌‌های آموزشی، می‌توانند شیوه‌ای فعال و برانگیزاننده برای دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان باشند تا به مرور از طریق بازی و سرگرمی بتوان به همانچه که فرد قبلا یاد گرفته، بارها و بارها پرداخت.
تجربه اندیشمندان نشان داده است که بازی‌های آموزشی می‌توانند عامل اساسی برای افزایش اندازه پی‌یاخته(نورون) و ارتباطات سیناپسی در مغز باشند. این نوع از رشد، به‌ویژه تحت تأثیر «تحریک جنبشی»، «تفکر انتقادی» و «حل مسأله» قرار دارد.
اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر از «مزایای بازی‌های آموزشی» صحبت کنیم باید بگوییم: بازی‌های آموزشی پاداش ذاتی دارند! چون بازیکن بازی را دوست دارد و از روی میل و رغبت در آن شرکت می‌کند. برخی از این بازی‌ها می‌توانند موقعیت‌های پیچیده زندگی را که عناصر آن از زندگی واقعی گرفته شده‌اند، به شیوه‌ای ساده و قابل فهم نمایش دهند. این نوع بازی‌ها، انگیزه یادگیری ایجاد می‌کنند و توجه و علاقه فراگیرندگان را جلب می‌کنند. ضمنا بازی‌های آموزشی می‌توانند از یکنواختی و کسالت‌باری محیط‌های یادگیری سنتی  بکاهند و جوی شاد و زنده را در مدرسه شکل دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید