• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21776
+
-

ابهام در اعزام والیبال به جاکارتا

ابهام در اعزام والیبال به جاکارتا

نیلوفر حامدی
در شرایطی که همه رسانه‌ها برای بررسی وضعیت تیم‌ملی والیبال و اعزامش به بازی‌های آسیایی جاکارتا به‌دنبال یک مسئول در فدراسیون والیبال هستند که پاسخ تلفن‌شان را بدهد، سایت اطلاع‌رسانی فدراسیون مصاحبه‌ای  از احمد ضیایی، رییس فدراسیون والیبال منتشر کرد. مصاحبه‌ای که البته خالی از پاسخ‌دهی به اصلی‌ترین پرسش فعلی والیبال است. تغییر ناگهانی اسامی بازیکنان اعزامی به بازی‌های آسیایی این رشته را دچار چالشی جدی کرده ‌است و مشخص نیست که ستاد بازی‌های آسیایی مستقر در جاکارتا  با اسامی جدید موافقت کند یا نه. 
    دردسر اسامی جدید برای والیبال ایران 
با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و مسابقات والیبال قهرمانی جهان، مسئولان فدراسیون ابتدا تصمیم گرفتند که تیم «ب» به نمایندگی از والیبال ایران در بازی‌های آسیایی شرکت کند تا تیم اصلی با خیال راحت و فشار کمتر، خود را برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان آماده کند. پس از برگزاری آخرین مسابقه لیگ ملت‌های والیبال، جلسه‌ای با حضور ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم‌ملی، جهانگیر سیدعباسی سرمربی تیم «ب»، احمد ضیایی رییس فدراسیون و محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. در این جلسه موضوع حضور بازیکنانی مانند محمدرضا حضرت‌پور و مرتضی شریفی در تیم «ب» مطرح شد اما کولاکوویچ با آن مخالفت کرد زیرا معتقد بود به آنها نیاز دارد و به همین دلیل در لیگ ملت‌ها به این بازیکنان میدان داده است. در نهایت، کولاکوویچ پیشنهاد داد که اگر مدال بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران مهم است، تیم‌ملی راهی این مسابقات شود که این پیشنهاد با استقبال دیگر حاضران در جلسه روبه‌رو شد. 
بلافاصله پس از طرح این موضوع، مسئولان کمیته ملی المپیک از فدراسیون والیبال خواستند اسامی بازیکنان مورد نظرشان را اعلام کنند تا اقدامات لازم برای تغییر در فهرست اولیه بازیکنان انجام شود. فدراسیون نیز نام 14 بازیکن نهایی مورد نظر ایگور کولاکوویچ را به کمیته ملی المپیک ارائه کرد. یک هفته از برگزاری این جلسه و اعلام اسامی نهایی بازیکنان ایران به کمیته‌ملی المپیک می‎گذرد اما هنوز موضوع تغییر لیست اولیه والیبال ایران در سایت ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی نهایی نشده است. با این وجود مسئولان فدراسیون خیلی زود، تمرینات تیم «ب» را تعطیل و بازیکنان را روانه خانه‌های خود کردند بدون اینکه احتمال دهند شاید با اسامی جدید موافقت نشود. همین حالا هم اگر ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی جاکارتا با تغییر فهرست بازیکنان مخالفت کند، ایران مجبور است با بازیکنانی که پیش از این در فهرست اولیه معرفی شده بودند راهی جاکارتا شود، یعنی بدون بازیکنان اصلی تیم‌ملی. در این صورت یا دوباره باید تمرینات تیم «ب» از سر گرفته شود یا شاهد دوپاره شدن تیم اصلی ایران باشیم.
    چه کسی از والیبال ایران طلای جاکارتا را خواست؟
احمد ضیایی در شرایطی که، در گفت‌و گویی که روابط عمومی فدراسیون آن را منتشر کرده است فاش کرد که شانس طلایی که در ستادعالی برای والیبال ایران لحاظ شده است، دلیل اصلی اعزام شدن تیم اصلی است. او می‌گوید: «فدراسیون والیبال قول سکو در این رقابت‌ها را داده بود و تلاش برای کسب مدال خوش‌رنگ طلا پیش‌بینی ما برای این رقابت‌ها بود. با این حال در ادامه پس از جلساتی با حضور اعضای کمیته‌ملی المپیک و معاونت محترم ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، آنها با قطعیت خواهان مدال طلا از والیبال ایران در بازی‌های آسیایی شدند که به این دلیل جمع‌بندی بر آن شد که تیم‌ملی ایران با کادرفنی و بازیکنان اصلی در این رقابت‌ها حضور یابد.» ضیایی درباره تاثیر فشردگی مسابقات روی عملکرد بازیکنان و نتایج تیم، بیان کرد: «البته که بار تیم‌ملی سنگین شد و مطمئنا تاثیر این خستگی را در مسابقات قهرمانی جهان خواهیم دید و مطمئنا شرایط به ایده‌آلی زمانی‌که تیم «ب» قرار بود به مسابقات آسیایی اعزام شود، نخواهد شد. در نهایت به این شکل تصمیم گرفته شد تا تمرینات تیم «ب» تعطیل و تیم الف به مسابقات اعزام شود». پیش از این نیز همشهری ورزشی در گزارشی  در کنار این دلایل ، درخواست بازیکنان اصلی تیم‌ملی والیبال برای اعزام به جاکارتا و بهره‎مندی از پاداش طلای مسابقات را یکی دیگر از مسائل مطرح شده عنوان کرده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید