• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21755
+
-

چرا آتش‌بس کی‌روش و برانکو را باور نمی‌کنیم؟

هیوا یوسفی سردبیر



   از نثر شاعرانه بیانیه آقای تاج اگر بگذریم- که معلوم نیست چرا رئیس فدراسیون از چنین نثر و ادبیاتی باید استفاده کند و چرا قبلا استفاده نمی‌کرده- می‌رسیم به روح این بیانیه که مثل حرف‌های ایشان در گفت‌وگوی چند شب قبل با تلویزیون، پر از تاکید و تحکم است. مثلا آنجا که می‌گوید:« مقرر شد از این ساعت به بعد دیگر راجع‌به برنامه‌های کی‌روش صحبت نکند.» مگر می‌شود؟ چه کسی به آقای تاج این حق را داده که دیگران را از اظهارنظر درباره برنامه سرمربی تیم‌ملی منع کند؟ رئیس فدراسیون که سهل است، رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند چنین با تحکم حرف بزند و حق اظهارنظر را از دیگران بگیرد. 
براساس اصل‏ بیست و سوم قانون اساسی، تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
با استناد به چنین اصلی از قانون اساسی، هر کسی می‌تواند برنامه کی‌روش که سهل است، خود کی‌روش را هم قبول نداشته باشد.
مساله‌ای که امروز فدراسیون فوتبال خودش را گرفتار آن می‌بیند روشن است. سرمربی تیم‌ملی بر این باور است که او، تیمش و برنامه‌هایی که دارد باید در اولویت باشند. در اولویت به چه معنا؟ یعنی هرگاه که او تشخیص داد، بازیکن‌های مورد نظرش از باشگاه جدا شوند و در اختیار تیم‌ملی قرار بگیرند. این «هرگاه» ممکن است حتی روز بازی لیگ قهرمانان آسیا باشد. 
در طرف مقابل مربیان باشگاهی حاضر نیستند زیر بار این قید و شرط بروند. 
قانون چه می‌گوید؟ نه در اساسنامه فدراسیون فوتبال و نه در هیچ جای دیگری به فدراسیون فوتبال این حق داده نشده که باشگاه‌ها را به‌خاطر تیم‌ملی تحت فشار قرار دهد. اگر کار به دعوا هم بکشد، قوانین فیفا به شکل واضحی به نفع باشگاه‌هاست.
اما آیا مهدی تاج همیشه نگاهش به تیم‌ملی همین بوده و برنامه‌های این تیم را به برنامه باشگاه‌ها و لیگ ارجح می‌دانسته یا حالا که رئیس‌ فدراسیون شده چنین اعتقادی پیدا کرده است؟ پاسخ به این سوال را در آرشیو مصاحبه‌های او جست‌وجو می‌کنیم. سه‌شنبه، 8 مهر سال 1393، مهدی تاج که آن زمان رئیس سازمان لیگ بوده، در بخش‌هایی از مصاحبه‌ای که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، چنین گفته است:
« کارلوس کی‌روش در نامه‌ای از ما خواسته است تا برنامه مسابقات لیگ را در بخش‌هایی تغییر دهیم اما بنده با صراحت با این موضوع مخالفت کردم و در جواب، نامه‌ای را به فدراسیون دادم و تاکید داشتم که چنین امکانی برای ما وجود ندارد. کی‌روش هم مربی برنامه‌محوری است و فکر می‌کنم که این مساله را بپذیرد. من محکم بر این قضیه ایستاده‌ام و امیدوارم که کار به مجادله‌های بعدی مثل سابق نرسد. نتایج نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال اهمیت زیادی دارد و ما نمی‌توانیم برنامه مسابقات را تغییر دهیم. ضمن اینکه پیش از شروع فصل در جلسات مفصلی که با حضور علی کفاشیان و کارلوس کی‌روش داشتیم این برنامه‌ها هماهنگ شده و اکنون جای تغییری وجود ندارد. تاج در واکنش به اینکه درخواست کارلوس کی‌روش با برنامه‌های فعلی لیگ چقدر اختلاف دارد، گفت: اصلا وارد جزئیات کار نمی‌شوم و فقط در حد همین موضوع کلی اعلام می‌کنم که هیچ‌گونه تغییری را نمی‌توانیم در مسابقات لیگ داشته باشیم و کادر فنی تیم‌ملی اگر می‌خواهند خودشان برنامه‌های تیم‌ملی را تغییر دهند تا با برنامه مسابقات هماهنگ شود.»
   رئیس فدراسیون در بخش‌هایی از مصاحبه‌های چند روز اخیرش اطمینان داده است که داستان اختلاف کی‌روش و برانکو تمام شده. وزیر ورزش هم همین اعتقاد را با جملاتی مشابه تکرار کرده. اما سابقه چنین اختلاف‌ و دعواهایی به ما می‌گوید، این آتش‌بس موقتی است و تا زمانی که مساله به شکل جدی بررسی نشود، دو طرف حرف‌هایشان را نزنند، باشگاه‌ها و فدراسیون اولویت‌های مشترک پیدا نکنند و به آن وفادار نمانند، این آتش دوباره زبانه خواهد کشید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید