• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21769
+
-

به خانه برمی‌گردیم

به خانه برمی‌گردیم

جام‌جهانی روسیه لیاقت آن را نداشت تا در مرحله یک‌چهارم پایانی، مسی و رونالدو را روبه‌روی همدیگر ببیند. این البته جنبه رسانه‌ای ماجراست و آرژانتین و پرتغال واقعا لیاقت حضور در مرحله بعدی را نداشتند؛ مخصوصا آرژانتین! آرژانتین درست مثل جام‌جهانی2010 تشکیل شده بود از تعدادی بازیکن که انگار دارند در پارک بازی می‌کنند و اهمیت جام‌جهانی را درک نکر`ده‌اند. آنها تا همین مرحله هم قاچاقی بالا آمده بودند. پرتغال هم درست که در بازی با اروگوئه بهترین نمایش خود را ارائه کرد اما کریستیانو رونالدو برخلاف هم‌بازیانش چیزی از خود بروز نداد او و تیمش مقابل تیمی که مثل ایران با چنگ و دندان فقط و فقط دفاع می‌کردند کاری از پیش نبردند. تازه؛ اگر هر دو تیم صعود می‌کردند، رونالدو به‌خاطر کارت زرد دومی که در بازی پریشب گرفت، دیدار با آرژانتین را از دست می‌داد. او حالا باید در اولین بازی مسابقات انتخابی جام‌جهانی2022 یک جلسه محرومیت رسمی خود را سپری کند البته اگر تا آن زمان یعنی 36سالگی و یک سال قبل از جام‌جهانی قطر هنوز به بازی در تیم‌ملی ادامه دهد. او حالا برای شکستن رکورد علی دایی و رسیدن به صدر جدول بهترین گلزنان ملی تاریخ، 25گل کم دارد و اگر به گفته خودش تا 41سالگی بخواهد به بازی ادامه دهد، می‌تواند به این رکورد هم فکر کند. کریستیانو با حذف از جام‌جهانى، حدود یک ماه در استراحت خواهد بود و ٣١ جولای به تمرینات رئال برمی‌گرده، یعنى ۲ هفته قبل بازى با اتلتیکو در سوپرکاپ اروپا و براى این بازى مشکلى نخواهد داشت. مسی هم به استراحت می‌رود. او در این جام دو پاس‌گل داد (البته اگر گل اتفاقی مرکادو به فرانسه را پاس‌گل حساب کنیم)، یک گل زد و دو مدل مو عوض کرد! حالا در توییت‌های آرژانتینی‌ها درباره خداحافظی او از تیم‌ملی صحبت می‌شود. به‌طور مثال یک نظرسنجی که نزدیک به دو هزار نفر در آن شرکت کردند 63درصد خواهان خداحافظی مسی از تیم‌ملی بودند. او سال آینده اگر در تیم‌ملی بماند که در مصاحبه آخرش گفته بود تا قهرمان جام‌جهانی نشود از تیم‌ملی نمی‌رود، باید آرژانتین را در کوپا آمریکا2019 همراهی کند، همان جایی که دو بار تا فینال آن جلو رفت و هر دو بار به شیلی باخت. مسی هرگز در تیم‌ملی بزرگسالان به قهرمانی دست نیافته است. مسی پس از 13 سال حضور در تیم‌ملی آرژانتین و انجام 128 بازی، موفق به فتح جامی در رده بزرگسالان نشده است؛ او سابقه قهرمانی جام‌جهانی زیر 20 ساله‌ها (2005) و المپیک 2008 را در کارنامه دارد. 

  بدون گل در حذفی
لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هرگز در طول تاریخ موفق نشده‌اند در مراحل حذفی جام‌جهانی گل بزنند. مسی 756 دقیقه و رونالدو 514دقیقه است که موفق به گلزنی در مراحل حذفی جام‌جهانی نشده‌اند؛ رونالدو در مراحل حذفی حتی موفق به ثبت پاس گل هم نشده است. 
شغل، مربی کاذب!
گری لینه‌کر پس از شکست آرژانتین مقابل فرانسه باز هم از آن جمله‌های قصار مختص خودش را به زبان آورد و درباره مسی گفت: «مسی اولین بازیکن در تاریخ جام‌جهانی است که در یک بازی هم نقش مهاجم کاذب را ایفا می‌کند، هم مربی کاذب!»
حذف همه قهرمان‌ها
با حذف پرتغال و آرژانتین تاکنون قهرمان جهان (آلمان)، نایب قهرمان جهان (آرژانتین)، تیم سوم جهان (هلند)، قهرمان اروپا (پرتغال)، قهرمان آسیا (استرالیا)، قهرمان آمریکای جنوبی (شیلی)، قهرمان کونکاکاف (آمریکا)، قهرمان آفریقا (کامرون) و قهرمان اقیانوسیه (نیوزیلند)، جایی در میان هشت تیم برتر جام‌جهانی 2018 نخواهند داشت. 
کازان، قتلگاه فینالیست‌ها
شکست آرژانتین هم در ورزشگاه کازان آره‌نا رقم خورد، همان ورزشگاهی که سه روز قبل‌تر آلمان در آن با نتیجه 2 بر صفر مغلوب کره‌جنوبی شد و نتوانست حتی از مرحله گروهی صعود کند. در واقع هر دو فینالیست دوره قبلی یعنی آلمان و آرژانتین در ورزشگاه کازان آره‌نا با جام‌جهانی 2018 خداحافظی کردند.
مسی مساوی با مارادونا
با احتساب شوت مسی که به‌طور اتفاقی به هم‌تیمی‌اش خورد و وارد دروازه فرانسه شد، مسی، اولین بازیکن آرژانتینی بعد از دیگو مارادونا است که در یک بازی جام‌جهانی، دو پاس گل ثبت می‌کند. مسى تنها بازیکنى است که در هر ٤ جام‌جهانى اخیر موفق به ثبت پاس گل شده است.
4برد بعد از 48سال
اروگوئه پس از 88 سال در 4 بازی نخست خود در جام‌جهانی به 4 برد رسید؛ آنها در جام‌جهانی 1930 (اولین دوره) به چنین موفقیتی رسیده بودند.
پرگل‌ترین روز نیم‌قرن اخیر
با به ثمر رسیدن ۱۰ گل، پرگل‌ترین روز مرحله حذفی جام‌جهانی از سال ۱۹۷۰ بود. ۴۸ سال پیش، جام‌جهانی در یک روز مرحله حذفی، ۱۱ گل به خود دید.
سامپائولی پلی‌استیشن بازی می‌کند
سامپائولى در پانزده تجربه مربیگرى‌اش روى نیمکت آرژانتین، با پانزده ترکیب متفاوت تیمش را به میدان فرستاد. او اعلام کرده که قصد ندارد استعفا دهد.
دورترین گل جام
گل آنخل دی ماریا به فرانسه از فاصله تقریبا ۲۸ متری به ثمر رسید و تا اینجا، دورترین فاصله‌ای بوده است که یک بازیکن در جام‌جهانی ۲۰۱۸، توانسته توپش را گل کند.
دی‌ماریا، اتوبوس جهانگردی!
هر دو گل دى ماریا در مرحله یک هشتم نهایى جام‌جهانى به‌ثبت رسیده است؛ او ٤ سال پیش در همین مرحله به سوئیس گل زده بود.
آرژانتین که پنالتی نمی‌داد
برای اولین‌بار از جام‌جهانی ۱۹۹۸، آرژانتین در مرحله حذفی جام‌جهانی به رقیب پنالتی داد. گریزمان در ۵ بازی آخر خود در مراحل حذفی جام‌جهانی یا یورو، برای فرانسه ۶ گل به ثمر رسانده است.
گریزمان همیشه دخالت می‌کند
گریزمان در ۱۰ گل از ۱۵ گل اخیر فرانسه در تورنمنت‌های بزرگ مثل جام‌جهانی یا یورو، دخالت داشته است.(۸ گل و ۲ پاس گل). 
گل‌های خوش‌یمن برای خروس‌ها
در ١٨ دیدار اخیرى که گریزمان برای تیم‌ملی فرانسه گل زده، این تیم در همه بازی‌ها شکست‌ناپذیر بوده است از جمله ١٦برد و ٢تساوى.
صعود کنند، صعود می‌کنند
از سال ١٩٨٦ که مرحله یک هشتم نهایى به جام‌جهانى اضافه شده، تاکنون هربار فرانسه به این مرحله رسیده با موفقیت از آن عبور و در جمع ٨ تیم‌نهایى قرار گرفته است. فرانسه برای اولین‌بار در تاریخ خود، برای دو بار پیاپی به جمع هشت تیم برتر جام‌جهانی رسید.
چهارمین گلزن جوان ادوار جام
امباپه با ١٩ سال و ١٩٢ روز، چهارمین بازیکن جوانى است که در مراحل حذفى جام‌جهانى به گل مى‌رسد؛ جلوتر از او پله، مایکل اوون و جولین گرین قرار دارند.
امباپه شبیه پله
ام باپه، اولین بازیکن زیر 20 سالی است که پس از پله (1958) موفق می‌شود در یک بازی جام‌جهانی، دو بار گل بزند.
امباپه شبیه زیدان
پس از زیدان (فینال جام‌جهانی 1998 مقابل برزیل)، امباپه اولین بازیکن فرانسوی است که در یک بازی در مراحل حذفی جام‌جهانی حداقل 2 گل به ثمر می رساند.
پوگبا قاتل توپ‌های آرژانتین
پل پوگبا در بازی با آرژانتین 10 بار موفق به توپ‌گیری از بازیکنان حریف شد؛ نفر بعدی در تیم‌ملی فرانسه کانته است که نصف پوگبا توپ‌گیری کرد.
اولین 4بر3تاریخ جام
این اولین بازی تاریخ جام‌جهانی بود که در طول 90 دقیقه، 4بر3 تمام می‌شود! پس از شوروی (در شکست 4بر3 مقابل بلژیک؛ 1986) آرژانتین ‌اولین‌ تیمی است که در یک بازی جام‌جهانی 3 گل می زند اما می‌بازد البته سه گل آن بازی در 30 دقیقه اضافه بازی رد و بدل شد.
دقایق بازی کمتر از دقایق گل
تعداد گل های پائولو دیبالا برای یوونتوس در فصل قبل (۲۶) بیشتر از تعداد دقایق بازی او برای آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۱۸ (۲۲) است.
یک خداحافظی دیگر
بعد از خداحافظی ماسچرانو، لوکاس بیگلیا، هافبک ۳۲ساله باشگاه میلان هم بعد از تنها ۵۴ دقیقه بازی برای تیم‎ملی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۱۸، از فوتبال ملی خداحافظی کرد.
اولین شکست با این همه گل
بدون در نظر گرفتن بازی‌های دوستانه، آرژانتین برای اولین‌بار در تاریخ خود در یک دیدار رسمی که سه گل زده بود، شکست خورد. بعد از ۴۳۰ بازی!
سریع‌ترین گل تاریخ اروگوئه
گل کاوانى در دقیقه ٦:٤٥ سریع ترین گل اروگوئه از جام‌جهانى ١٩٨٦ است. از 46 گل ملى کاوانى، 13 گل با پاس سوارز به‌دست آمده است یعنی تقریبا 27درصد.
رونالدو با شواینی مساوی کرد
رونالدو با حضور در بازى مقابل اروگوئه به رکورد شواین اشتایگر رسید؛ هر دو ٣٨ بار در جام‌جهانى و یورو به میدان رفته‌اند.
بیشتر از اروگوئه شوت زد
 رونالدو همچنین 6 بار به سمت دروازه اروگوئه شوت زد که از مجموع شوت‌های کل اروگوئه در ۹۰ دقیقه بیشتر بود.(۵) با این حال تنها یک شوت در چارچوب بود و گلی ثبت نشد. رونالدو ٢٤ بار توپ را در نیمه اول بازى با اروگوئه لمس کرد که هیچ‌کدام در محوطه جریمه حریف نبود.
با همه جا گل می‌زنند
تاکنون سه بازیکن موفق شده‌اند هم با پای راست، هم با پای چپ و هم با ضربه سر در جام‌جهانی 2018 گل بزنند؛ کریستیانو رونالدو، روملو لوکاکو، ادینسون کاوانی. 
پیرترین گلزن جام‌جهانی و یورو
پپه با گلزنی در دیدار مقابل اروگوئه، با 35 سال و 124 روز سن به مسن‌ترین گلزن تاریخ پرتغال در دو تورنمنت مهم (جام‌جهانی و یورو) تبدیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید