• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217672
+
-

افتتاح مدرن‌ترین مرکز ساماندهی معتادان

روز گذشته در نودوپنجمین پویش امیدوافتخار فاز دوم یاورشهر9 با ظرفیت 2500نفر به بهره‌برداری رسید

امید و افتخار
افتتاح مدرن‌ترین مرکز ساماندهی معتادان

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

ته خط را دیده‌اند؛ آنجا که بین مرگ و زندگی فرقی نیست؛ آنجا که دیگر مردن بر زنده ماندن ارجحیت دارد؛ آنجا که کجا خوابیدن و چه غذایی خوردن دیگر اهمیتی ندارد. در این برهه از زندگی‌شان دیگر فرقی نمی‌کند شب را در پارک صبح کنند یا زیر پل‌ها. معتادان متجاهر یک آسیب اجتماعی هستند. مدیریت شهری، برای کاهش این آسیب، درجهت افزایش ظرفیت مراکز درمان اجباری اعتیاد گام برداشت و 9یاورشهر که مراکز تربیتی، آموزشی و درمانی است را ایجاد کرد. روز گذشته در نودوپنجمین پویش امیدوافتخار، فاز دوم یاورشهر9 با ظرفیت 2500نفر به بهره‌برداری رسید. فاز نخست این مجتمع درمانی با ظرفیت 1500نفر پیش‌تر افتتاح شده بود که با بهره‌برداری از فاز2 ظرفیت کلی این مجموعه  به پذیرش4هزار معتاد متجاهر رسید.

باید ریشه آسیب‌های اجتماعی شناسایی شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
در 2سال گذشته اتفاقات خوبی در ارتباط با کاهش آسیب‌های اجتماعی با همراهی و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها رقم خورده است و از مردادماه امسال شرایط جدیدی با همکاری دولت شکل گرفت. برای رفع آسیب‌های اجتماعی گام اول، شناسایی ریشه آسیب‌هاست و تا زمانی که آسیب‌ها را شناسایی نکنیم نمی‌توانیم گام‌های بعدی را برای رفع آنها برداریم. باید با تولیدکنندگان آسیب‌های اجتماعی برخورد جدی شود. شهرداری بعد از ساماندهی معتادان متجاهر سراغ کودکان خیابانی، زباله‌گرد و متکدیان خواهد رفت و در این مسیر نیاز به همکاری و مساعدت مردم داریم.

تأمین 24هزار ظرفیت برای درمان معتادان متجاهر

محمدامین توکلی‌زاده، معـاون اجتمـاعـی شهـرداری تهران: ز
مانی که نخستین جلسه شورای اجتماعی تشکیل شد، حدود ۱۲هزار تخت در ماده۱۶ (پذیرش معتادان متجاهر با دستور قضایی) کمبود داشتیم، اما امروز که در سالروز 45سالگی انقلاب هستیم با همکاری ۲۰دستگاه، شاهد تامین ۲۴هزار ظرفیت هستیم. در گذشته بعد از غربالگری، معتادان متجاهر با موضوع منع پذیرش (به‌دلیل بیماری و صغر و کبر سنی و...) مواجه و در خیابان‌ها رها می‌شدند. امروز دیگر این مشکل را نداریم؛ چراکه ظرفیت برای پذیرش این افراد توسط شهرداری تهران در یاورشهرها ایجاد شده است.»

پذیرش 16هزار معتاد متجاهر در یاورشهرها

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران: 
در فاز اول یاورشهر9 ظرفیت پذیرش 1500معتاد متجاهر و در فاز دوم یاورشهر پذیرش 2500معتاد متجاهر پیش‌بینی شده است. 9گام تربیتی آموزشی در مراکز یاورشهر درنظر گرفته شده و در حال حاضر ظرفیت بیش‌از 7هزار و 500 معتاد متجاهر در 9یاورشهر ساخته‌شده، وجود دارد و بنا بر آمار اعلام‌شده تاکنون 15هزارو998معتاد متجاهر در یاورشهرهای شهرداری تهران پذیرش شده‌اند و هم‌اکنون 8هزار ظرفیت خالی برای پذیرش معتادان متجاهر وجود دارد.

ورود مدیریت شهری به حوزه آسیب‌های اجتماعی

سیدمحمدآقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:
وقتی با مردم صحبت می‌کنیم احساس می‌کنند که بعد از یک دوره افول در شهرداری، یک دوره جدیدی شروع شده است و این نشان می‌دهد شهرداری ظرفیت بسیار عظیمی در کار و فعالیت‌ها دارد. مطالبه اصلی شهروندان همین رفع معضل حضور معتادان متجاهر در شهر بود؛ چراکه فضای جامعه را ناهنجار کرده بودند. دوستان دوره قبل شورا به ما توصیه کردند که وارد حوزه آسیب‌های اجتماعی نشویم؛ چراکه جزو مسئولیت‌های شهرداری نیست، اما مدیریت فعلی به‌دلیل آنکه احساس وظیفه می‌کرد وارد عمل شد و درحال حاضر شاهد نتایج خوبی نیز هستیم.

داده‌نما
یاورشهرهای تهران به روایت اعداد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید