• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217600
+
-

سامانه‌ای برای کاهش هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان

مریم سرخوش  ؛ روزنامه‌نگار

طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و یکپارچه‌سازی اطلاعات آنها درحالی به مرحله اجرا رسیده که نیازمندی‌های بیماران را شناسایی کرده و منجر به کاهش هزینه‌ها و ساماندهی آنها خواهد شد.
به گزارش همشهری، هفته ملی سرطان از 7بهمن آغاز شده و تا فردا (یکشنبه) ادامه دارد؛ بیماری‌ای که براساس آمارهای وزارت بهداشت روند شیوع آن در کشور روبه افزایش است؛ چون هم میانگین سنی جمعیت کشور بیشتر شده و با افزایش سن، بروز بیماری‌های سرطانی و بدخیم بیشتر می‌شود و هم آلودگی هوا، آب، موادغذایی، سموم کشاورزی، سوخت‌های فسیلی، تغییر رژیم غذایی و گرایش به غذاهای فست‌فودی و تأثیرات ژنی هم در ابتلا به آن دخیل هستند.
این روند افزایشی‌ ضرورت شناسایی به‌موقع بیماران، آغاز فرایند درمانی و حتی حمایت‌های مالی از آنها را در برابر این بیماری دوچندان می‌کند.
به تأکید متخصصان هفته ملی پیشگیری از سرطان حداقل این فرصت را فراهم می‌کند که افزایش آگاهی و تشخیص بموقع و زودهنگام صورت بگیرد و نتیجه آن درمان آسان‌تر، افزایش امکان کنترل و بهبود کامل بیماران است. این در حالی است که عمده بیماران مبتلا به سرطان در کشور به‌دلیل همین ناآگاهی‌ها و مراجعات دیرهنگام زمانی درمانشان را آغاز می‌کنند که بیماری رشد کرده و به هزینه‌ بیشتری هم برای درمان نیاز دارد، اما حالا براساس اعلام هوشنگ ادهمی، عضو هیأت‌مدیره شبکه ملی سرطان قرار است با بهره‌مندی از سامانه‌ای منسجم و یکپارچه، بیماران مبتلا به سرطان شناسایی شوند و ساماندهی این بیماران تسریع شود.
 او در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «در حوزه سرطان جای سامانه‌ای یکپارچه از اطلاعات بیماران خالی بود و با اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و یکپارچه‌سازی اطلاعات آنها و همچنین با برنامه‌ریزی شبکه ملی سرطان مقرر شده اطلاعات بیماران، نحوه پراکندگی انواع سرطان و در نهایت مسیر درمان بیماری به شیوه‌ای متمرکز ساماندهی شود. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خیریه‌های فعال در حوزه درمان این بیماری همگی به این سامانه دسترسی خواهند داشت.»
به‌گفته ادهمی، این سامانه علاوه بر راستی‌آزمایی مدارک بیماران، بیمارانی که نسخه‌های درمانی پرهزینه‌ای دارند را هم شناسایی کرده و با ارجاع به خیریه‌های این حوزه امکان تهیه داروهای این عده از بیماران را فراهم می‌کند.
وی ادامه‌ می‌دهد: «مبتلایان سرطان به سطوح مختلفی از خدمات تخصصی نیازمندند و امیدواریم با یکپارچه‌‌سازی اطلاعات، بیماران از نحوه درمان، پراکندگی انواع سرطان و آخرین شیوه‌های درمانی روز دنیا و خدماتی که خیریه‌های هم‌راستا ارائه می‌دهند، بهره‌مند شوند.»
عضو هیأت‌مدیره شبکه ملی سرطان با تأکید بر اینکه خیرین حوزه سلامت تلاش دارند همه ابعاد درمان بیماری براساس استانداردهای بین‌المللی در اختیار بیماران قرار گیرد، عنوان می‌کند:‌ «در حال حاضر مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) مراقبت‌های حمایتی و تسکینی را به بیماران در ۶شهر به‌صورت حضوری و در کل کشور به‌صورت تلفنی و ۲۴ساعته ارائه می‌کند.»
 
 

این چند پیام را هم به‌خاطر بسپارید
برای افزایش این آگاهی در روزهای برگزاری هفته ملی سرطان، وزارت بهداشتی‌ها چند پیام در این‌باره منتشر کرده‌اند که خواندن و عمل‌کردن به آنها می‌تواند درصد ابتلا به این بیماری مرگبار و پرهزینه را کاهش دهد.

سم ناشی از کپک با برداشتن قطعه کپک‌زده مواد غذایی از بین نمی‌رود. این موادغذایی حاوی آفلاتوکسین و عامل بروز بیماری‌هایی ازجمله سرطان‌ها هستند.
با داشتن روزانه ۳۰دقیقه یا هفته‌ای ۱۵۰دقیقه ورزش به‌طوری که ضربان قلب شما بالا برود، از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید.
استفاده از هر یک از محصولات دخانی نوپدید مانند سیگار، سیگارالکترونیک، ویپ و قلیان آسیب‌رسان و زمینه‌ساز انواع سرطان می‌شود.
حفظ وزن مناسب بدن (نمایه توده بدنی طبیعی) در پیشگیری از سرطان و حتی در روند بهبود بیماری مؤثر است.
مصرف مواد دارای فیبر نظیر میوه، سبزی و سبوس در پیشگیری از سرطان مؤثر است.
تتو و برنزه کردن پوست، خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
در نزدیکی آب، برف و شن با مصرف ضدآفتاب، بیشتر احتیاط کنید؛ زیرا آنها اشعه‌های مضر خورشید را بازمی‌تابانند که عامل بروز سرطان پوست هستند.
برای پیشگیری از سرطان، تفکیک زباله و بازیافت و همچنین معاینه فنی خودرو را جدی بگیرید.
در محیط‌های کاری با استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک و... می‌توان از مواجهه با برخی مواد شیمیایی که سرطان‌زا هستند، پیشگیری کرد.
تشخیص زودهنگام سرطان، درمان موفقیت‌آمیز را بیشتر می‌کند.
برای تشخیص زودهنگام سرطان هم علائمی از جمله هرگونه تغییرات ظاهری در خال‌های پوستی، عدم‌بهبود زخم‌های پوستی و مخاطی بعد از ۲ هفته، سرفه یا گرفتگی صدا برای مدت طولانی به‌ویژه در افراد سیگاری، اختلال بلع یا سوءهاضمه برای مدت طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، وجود خون در ادرار و مدفوع، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل و وجود توده یا برآمدگی در هر نقطه از بدن را جدی بگیرید.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید