• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21750
+
-

کنسول‌های قاچاق؛ ‌محبوب‌ترین میان ایرانی‌ها

اکوسیستم بازی ایرانی نسبت به 2سال قبل تحول‌های جدی داشته است. آمار در این‌باره چه می‌گوید؟


8 هزار پرسش‌نامه الکترونیکی آماری از اکوسیستم بازیکن‌های الکترونیکی (گیمر) ایرانی را در سال۱۳۹۶ ارائه داده است. آماری که روز گذشته رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و معاون پژوهشی او ارائه شد، نکات جالبی برای ارائه دارد و می‌تواند نقشه راه بازی‌سازهای فعلی و آینده کشور را هموارتر کند. ۲۸میلیون کاربر ایرانی که جزو بازیکن‌های الکترونیکی ایران طبقه‌بندی می‌شوند، حالا نسبت به دو سال قبل سن کمتری دارند و سلیقه‌های جدیدتری. آمارهایی که مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)‌ ارائه کرده، نشان می‌دهد کاربران ایرانی هزینه قابل توجهی بابت سرگرم‌شدن می‌پردازند که می‌تواند یک بازار جدی برای بازی‌سازهای ایرانی باشد.



                                                                                      ۲۸میلیون نفر

این تعداد کل گیمرهای ایرانی است که روی تمام پلتفرم‌ها از تلفن همراه هوشمند گرفته تا ‌کنسول و... مشغول بازی هستند. تعدادشان در آمار دو سال پیش‌، ‌۲۳میلیون نفر بود. می‌توان اینطور تعبیر کرد که ‌دسترسی به ابزارهای بازی در این دو سال آسان‌تر شده است.


                                                                                    ۲۰۰ هزار دستگاه

 بیشترین سهم از بازار بازی ایران در اختیار سخت‌افزارهاست که ۵۷درصد اعلام شده و از بین تمام سخت‌افزارهای بازی نیز «پلی‌استیشن۴» رکورددار است که ۲۰۰ هزار دستگاه از آن در ایران فروش رفته است.




 

۸۸ درصد بازیکن موبایل
 
 تعداد گیمرهای ایرانی که از موبایل برای بازی استفاده می‌کنند، ‌رشد جدی داشته اما سهم گیمرهای کامپیوتری به‌طور معناداری افت کرده است. این‌روزها فقط ۲۵درصد بازار در اختیار گیمرهای PC است و تعدادشان روز به روز هم کمتر می‌شود. نرخ رشد مرکب سالانه بازیکن‌های رایانه‌ای منفی ۲۲درصد است. این افراد یا بازی کردن را به‌طور کلی کنار گذاشته‌اند یا به بازی با کنسول و موبایل روی آورده‌اند.

 
منفی2سال
 
 نسبت به سال۹۴، میانگین سنی بازیکن‌های ایرانی 2سال پایین آمده است. امسال میانگین سنی بازیکن‌های کامپیوتری کشور ۱۹سال است که در سال۹۴ خورشیدی، ۲۱سال بود. میانگین سنی بازیکن‌های کامپیوتری دنیا ۳۵سال است. جوان بودن جمعیت ایران می‌تواند از علل فاصله زیاد این میانگین باشد. پایین آمدن میانگین می‌تواند به این معنا باشد که انتخاب بازی‌ها به‌صورت غیرآگاهانه است و سواد بازی (تشخیص خوب از بد در این حوزه) ‌وجود ندارد.

 
منفی۱۲ سال
 
 تبلت دستگاه مورد علاقه کودکان و بازیکنان زیر ۱۲ سال است. تقریبا نیمی از کودکان در این سن، از تبلت به‌عنوان وسیله بازی استفاده می‌کنند.

 
۹۲۰ میلیارد تومان
 
 این حجم بازار بازی‌های رایانه‌‌ای در داخل کشور و در سال ۹۶ بوده که نسبت به 2سال قبل (۴۶۰میلیارد تومان)‌ 2برابر رشد داشته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید