کتاب «اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان» نوشته معصومه نصیری و سیدعلی موسوی، نحوه صحیح مواجهه کودکان با انواع رسانهها را مورد بررسی قرار داده و آموزشهای لازم در این زمینه را به مخاطبان ارائه میدهد. محتوای کتاب به این نکته تأکید دارد که پرداختن به آموزشهای سواد رسانهای و اطلاعاتی از دوره کودکی و برای کودکان، نشاندهنده شناخت عمیق از این حوزه است. در حقیقت، بحث شناخت رسانه، محتوای رسانه، فهم رسانه و ... باید از همان آغاز کودکی شروع شود. در اینجا نقش خانواده تا قبل از ورود کودک به مدرسه اهمیت حیاتی دارد. خانوادهها باید قبل از آموزش کودکان، خود از آموزش کافی در این رابطه برخوردار باشند. مدرسه نقش اساسی بعدی را توامأن با خانواده بهعهده خواهد داشت. بهعبارتدیگر، با ورود کودک به مدرسه نقش خانواده در این زمینه تعطیل و متوقف نمیشود. جامعه و نهادهای دولتی و رسانهای نیز در این زمینه تأثیر بسیاری دارند. در این کتاب روی سخن با والدین، معلمان و کسانی است که رسالت تربیت فرزندان این مرزوبوم را برعهده دارند. این کتاب چگونگی تقویت کنشگری فرزندان در مواجهه با انواع رسانه و تولیداتش را براساس ماهیت هر یک از رسانهها، تشریح خواهد کرد. آنچه این کتاب را از سایر آثار متمایز میکند، این است که به مخاطب یادآوری میکند، هر رسانه ای را باید براساس بافت و روح حاکم بر آن دید و تحلیل کرد. از روشهای تقویت سواد رسانهای و الگوهای ارتقای سواد رسانهای در خانه و مدرسه سخن خواهیم گفت و بانک جامعی از سؤالاتی را که لازم است با اتکا به آنها تفکر انتقادی و درک مبتنی بر مهارت خوب دیدن و شنیدن در مواجهه با اقسام رسانه در کودکان تقویت شود در اختیارتان خواهیم گذاشت. این کتاب تصور و تعریف رایجی را که رسانه، تنها کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون است تغییر داده و ضمن معرفی اقسام رسانه، به یاری کودکان بهعنوان اثرپذیرترین گروه مخاطب از رسانهها خواهد آمد. این کتاب برای والدین و در حقیقت خانوادهها، معلمان و کلیه افرادی که عهدهدار تربیت کودکان هستند، تولید شده است. بنابراین، نخستین گام در این زمینه شناخت، آشنایی و آموزش کافی این افراد است.
اصول آموزش سواد رسانهای به کودکان
در همینه زمینه :