چند دليل براي يك معطلي كلافهكننده
همین چند روز پیش بود که آیین افتتاحیه نوسازی و بهسازی داروخانه شبانهروزی مرکزی جمعیت هلال احمر برگزار شد؛ داروخانهای که روزانه پاسخگوی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مراجعهکننده است و خود مسئولانش همان زمان هم اعلام کردند که با توسعه داروخانه احتمالا تعداد مراجعهکنندگان افزایش خواهد یافت. مشکل اما اینجاست که مردم از معطلیهای طولانی در این مرکز کلافه شدهاند معطلیهایی که گاهی بیش از یک تا 1.5 ساعت هم به طول میانجامد و این در حالی است که در آیین افتتاحیه مسئولان حاضر در این مراسم اعلام کردند که دوره انتظار بیماران برای دریافت دارو حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
2 ساعت معطلی در سرما
مریم، یکی از مراجعهکنندگان به این داروخانه است و به همشهری آنلاین میگوید: چند شب پیش ساعت 9:45 شب وارد این داروخانه شدم و زمان خروجم بعد از 11 بود. کلافه شده بودم و نمیدانستم که باید چه کنم. افراد زیادی هم در این داروخانه حضور داشتند که از معطلیهای یک ساعته خسته و گلایهمند بودند. او ادامه میدهد: این داروخانه در منطقهای قرار دارد که روزها به دلیل طرح ترافیک نمیتوانیم به اینجا مراجعه کنیم و ناچار شبها میآییم، اما فقط یک باجه پذیرش و یک باجه عرضه دارو فعال بود و همین مسئله باعث معطلی مردم شده بود.
آقای جوادی هم تجربه خرید دارو از داروخانه هلال احمر را دارد و اینکه دیروز صبح برای دریافت یک داروی خاص که تنها در این داروخانه موجود بوده چیزی حدود 2 ساعت معطل مانده. او هم در توضیح بیشتر به همشهری آنلاین میگوید: داروخانه 29 فروردین و 13 آبان دارو را نداشتند و با پرسوجو متوجه شديم که این داروخانه دارد. خرید دارو برایمان حیاتی بود وگرنه قید خریدش را با این همه معطلی میزدیم. این هم در حالی است که اکنون دوباره شیوع کرونا و آنفلوآنزا بیشتر شده و آنقدر جمعیت در داروخانه ازدحام میکنند که برای این معطلیهای طولانی باید در سرما و بیرون بایستیم.
یک عکس از ازدحام و صف طولانی دریافت دارو در داروخانه هلال احمر هم در فضای مجازی دست به دست میشود که تاییدکننده همین شرایط است؛ ازدحام مردم روی صندلیها و صف طولانی که تشکیل شده است.
دلیل تاخیر در عرضه دارو چیست؟
دکتر فراز امامی، مدیر داروخانه هلالاحمر درباره معطلیهای دریافت دارو برای بیماران به همشهری آنلاین میگوید: در ماههای آخر سال شلوغی تمام داروخانهها در سطح کشور کاملا طبیعی است. در بهار، تابستان و پاییز هر میزان نسخه که داشته باشیم در زمستان تقریبا 1.5 برابر افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر مشکلاتی هم وجود دارد که باعث این تاخیر در عرضه دارو میشود. او در توضیح بیشتر بیان میکند: بیش از 95 درصد نسخ تاییدیه اینترنتی میخواهد و کندی اینترنت بر زمان انتظار بیمار تأثیر دارد. از سوی دیگر ممکن است سایت وزارت بهداشت -تیتک- قطع باشد یا سامانههای بیمهای دچار قطعی شده باشند. بارها چنین اتفاقی در قطعی سامانهها رخ داده و ما ناچار بودیم که بیمار را معطل نگه داریم. گاهی این مشکل وجود دارد که سامانه مرتبط با بیمهها حتی پس از 2 تا 3 ساعت هم وصل نمیشود و حتی بیماران قید دریافت دارو را میزنند. امامی با بیان اینكه در برخی موارد هم مشکل کندی اینترنت و قطعی سامانهها وجود ندارد، به یک نکته دیگر اشاره میکند و میگوید: پس از بازسازی داروخانه بیش از 30 درصد تعداد نسخ افزایش پیدا کرده که برای تایید آنها ما ملزم به ثبت بارکد داروها و ثبت در سامانه تیتک هستیم. همین مسئله هم باعث شده که زمان انتظار مراجعان بیشتر شود. مدیر داروخانه هلالاحمر درباره آمارهای زمان انتظار مراجعان هم توضیح میدهد: این آمارها نشان میدهد که اگر تمامی شرایط مهیا باشد، در زمان خلوتی چیزی حدود 10 تا 20 دقیقه و در شلوغی هم چیزی حدود 40 تا 45 دقیقه عرضه دارو به بیماران طول میکشد.
به گفته این مسئول پس از بازسازی داروخانه تعداد باجهها افزایش پیدا کرده و به 19 باجه رسیده، اما باید این مسئله را هم در نظر گرفت که میزان مراجعات هم 30 درصد افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بیماران پشت صف میمانند. اگر مشکلات سایت و اینترنت هم وجود داشته باشد که این تاخیر بیشتر میشود.
این مسئول تاکید میکند: ما ناچار به معطل نگه داشتن بیماران و مراجعان هستیم تا داروی خود را به صورت بیمهای دریافت کنند. در صورت اختلال در سامانهها و تایید نشدن نسخ آنها مجبور به خرید دارو با قیمت آزاد هستند و ما تلاش میکنیم که چنین اتفاقی برای آنها رخ ندهد.