• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217285
+
-

حرکت تهران به سمت استفاده از انرژی‌های نو

نگاه
حرکت تهران به سمت استفاده از انرژی‌های نو

حلیاسادات حسینی؛ مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

 اسناد بالادستی متعددی وجود دارد که در آن بر لزوم استفاده از انرژی‌های پاک تأکید شده است. مجموعه شهرداری تهران نیز در این عرصه استفاده از انرژی‌های خورشیدی را برای رسیدن به این هدف دنبال می‌کند. یکی از آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران تأکید دارد که 20درصد انرژی مصرفی شهرداری تهران از انرژی خورشیدی تامین شود این به ساختمان‌های شهرداری بازمی‌گردد و در حال حاضر همه شهرداری‌های مناطق تهران برای احداث و استفاده از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس تلاش می‌کنند، اما شهرداری تهران ورای این اقدام، در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و به‌عنوان یکی از متولیان موضوع مدیریت شهری، برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی اقدامات خود را ساماندهی می‌کند.
پس ما تلاش‌ می‌کنیم علاوه بر نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس برای نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس نیز اقدام کنیم تا هم ظرفیت تولید را افزایش دهیم و هم میزان تولید و انتشار کربن را نیز به حداقل برسانیم. تهران هم مانند بسیاری از شهرهای کشور با دامنه تغییرات اقلیمی مواجه است و باید برای بهبود شرایط فعلی اقدامات محیط‌زیستی خود را بهبود دهد. ما تجربه احداث نیروگاه‌های خورشیدی را در بوستان‌ها داشته‌ایم و پس از اتخاذ رویکرد تاسیس نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس، مکان‌یابی انجام دادیم و دریافتیم که در 3نقطه این شهر امکان احداث نیروگاه با ظرفیت یک مگاوات تولید وجود دارد.
این کار هم برای تولید برق بیشتر با شرایط فعلی کشور انجام شده و هم موجب کاهش تولید کربن می‌شود و هم برای  افزایش توان تولید برق برای اقدامات برقی‌سازی آینده تهران مفید است. حتی با این اقدام برای توجیه فرهنگ استفاده از وسایل برقی حمل‌ونقلی و غیرحمل‌ونقلی نیز زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم.
در بخش استفاده از سایر انرژی‌های تجدیدپذیر هم برای استفاده از توربین‌های آبی و سایر مدها مطالعه داشتیم و به جانمایی 2نقطه رسیدیم؛ یکی کانال سرخه‌حصار در شرق تهران و منطقه 15است که سرعت عبور آب خوبی دارد و مورد دیگر اگر مورد نخست به موفقیت برسد در شمال‌غرب پایتخت احداث خواهد شد.
قانون فقط بر 20درصد تامین برق شهرداری از انرژی‌های پاک تأکید دارد، اما شهرداری تهران به‌عنوان طلایه‌دار تلاش می‌کند مسئولیت اجتماعی خود را در پله‌های فراتر از قانون تعریف کند تا هم این نهاد مؤثر، در تهران الگو باشد و هم برای روزهای کمبود برق آینده‌نگری روشنی داشته باشد. گام سوم مسئولیت اجتماعی نیز با اهمیت بر بهبود محیط‌زیست ساماندهی شده و می‌شود. این رویکرد می‌تواند برای سایر نهادهای حاضر در تهران و کشور نیز به‌عنوان نقشه ‌راه تعیین شود تا فضای محیط‌زیست انسانی و طبیعی کشور به سمت حذف زواید و معضلاتی پیش رود که سال‌هاست گریبان محیط‌زیست را گرفته و اگر جدی گرفته نشود، ممکن است در آینده به بحرانی جدی در زندگی شهری تبدیل شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید