• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2172
+
-

مدیر‌عامل بیمه سلامت در پاسخ به همشهری هشدار داد

افزایش زیان انباشته بیمه سلامت به ۷ یا ۸ هزار میلیارد تومان

بیمه سلامت

افزایش زیان انباشته بیمه سلامت به ۷ یا ۸ هزار میلیارد تومان

معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار:

 چند روز پس از اینکه مرکز پـژوهش‌های مـجلس گـزارشی از وضـعیت نگران‌کننده بیمه سلامت و انباشت بدهی‌های این سازمان ارائه کرد، رئیس سازمان بیمه سلامت زیان انباشته این سازمان را ٤٤٠٠میلیارد تومان بیان کرد و به همشهری گفت: اگرچه ١٠٠٠میلیارد تومان هم عدم‌وصولی داریم اما اگر محدودیت‌های منابع در سال۹۷ حل نشود، زیان انباشته ما به ۷ یا ۸ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که بدون‌شک بیمه رایگان سازمان بیمه سلامت با چالش مواجه خواهد شد چرا که این مجموعه، کسری‌های زیادی دارد.

طاهر موهبتی افزود: 11میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که 5 میلیون نفر از این تعداد به صندوق بیمه‌ای ما مهاجرت کرده‌اند که قبول چنین اقدامی اشتباهی بوده است. آن هم در شرایطی که با وجود تلاش‌های سازمان برنامه و بودجه، به‌دلیل محدودیت منابع، بودجه سازمان کاهش یافته و تنها امید ما این است که با همکاری و تعامل مجلس و دولت این کسری بودجه تأمین شود تا از کاهش ارائه خدمات به بیمه‌شدگان جلوگیری شود. به هر حال اگر قرار است دفترچه بیمه سلامت اعتبار داشته باشد، باید منابع را به‌روز پرداخت کنیم و نمی‌شود 13‌ماه بدهی داشت و توقع مدیریت هزینه را هم از ما داشته باشند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: البته 40میلیون نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت هستند و کوچک‌ترین بخشنامه‌ای روی آنها اثر می‌گذارد. ضمن اینکه تا به امروز هیچ بسته‌ای از بیمه سلامت خارج نشده است. البته شورای‌عالی بیمه معمولا یک خدمتی را مصوب و یا از مصوبه خارج می‌کند و بیمه سلامت متولی چنین اقداماتی نیست. ضمن اینکه تأکید می‌کنم همواره محرومان در پوشش رایگان بیمه سلامت و در ارائه خدمات، اولویت نخست ما هستند و تلاش خواهیم کرد دهک‌های پایین صدمه نبینند.

دعا کنیم برای شناسایی محرومان از طریق آزمون وسع

موهبتی درباره ارزیابی آزمون وسع که پیش‌تر درمورد اجرایی‌شدن آن وعده داده بود، هم گفت: این آزمون برای شناسایی محرومان است و ما باید دعا کنیم که این آزمون به‌صورت واقعی هر چه زودتر انجام شود نه اینکه مثلا بگویند هر کس در 5 سال اخیر معامله ساختمان و ماشین داشته باشد یا سفر خارجی نرفته باشد. اگر اینگونه آزمون وسع مدنظر باشد با توجه به اطلاعاتی که در دسترس قرار ندارد، انتظار برگزاری چنین آزمونی بی‌فایده است؛ چرا که ما یاد گرفته‌ایم چگونه اطلاعات‌مان را جمع و جور کنیم تا کسی به آن دسترسی پیدا نکند. در واقع وزارت رفاه که متولی اجرای این آزمون است به‌دلیل عدم‌دسترسی به اطلاعات، حساب بانکی و مالیاتی تا به امروز نتوانسته به نتیجه‌ای برسد.

تعیین سقف، تناقضی با ارائه خدمت به مردم ندارد

موهبتی درباره پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر اینکه دفترچه‌ها سقف پرداخت سالانه داشته باشند هم گفت: تعیین سقف اقدام نگران‌کننده‌ای نیست چراکه این کار هیچ تناقضی با ارائه خدمت مناسب به مردم ندارد. به گفته کارشناسان اقتصاد سلامت هم مزایای این کار از معایبش بیشتر است البته ممکن است نارضایتی‌هایی را در میان جامعه پزشکی ایجاد کند اما بدون‌شک به نفع مردم خواهد بود. به هرحال تعیین سقف درجهت جلوگیری از اسراف و تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه سلامت است چرا که متأسفانه در برخی موارد بیماران بی‌جهت از آزمایش و عکسبرداری‌ استفاده می‌کنند که همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌های اضافی بر کشور تحمیل شده و منابع حوزه سلامت محدود شود. قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دوم دی‌ماه گفت: دفترچه‌های بیمه درمانی مانند چک سفید امضا در دست مردم است و هرکس هر قدر خواست می‌تواند برای بیمه هزینه ایجاد کند، پیشنهاد وزارت بهداشت که به شورای‌عالی بیمه ارائه شده، این است که این دفترچه‌ها سقف پرداخت سالانه داشته باشند.

 پیش از این قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرده بود: نمی‌توانیم بدون حساب و کتاب برای کشور هزینه ایجاد کنیم. ما از روز اول که به وزارت بهداشت آمدیم هم این را می‌گفتیم. هر قدر هم که پول داشته باشیم که البته پول زیادی نداریم، مجاز نیستیم که بدون سقف هزینه اقدام کنیم.

 

   تأمین منابع مالی چالش اصلی بیمه سلامت

 

یکی از چالش‌های بیمه سلامت موضوع تأمین منابع مالی است و این مسئله باعث شده تا در زمان آغاز کارمان مشکلاتی داشته باشیم و مراکز دولتی، خصوصی و عمومی و غیردولتی هم ۵ تا ۶‌ ماه از سازمان مطالبه داشتند و پرداختی‌هایمان در برج ۷ سال۹۵ مانده بود. اما خوشبختانه امروز با حمایت‌هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه، دولت و وزارت بهداشت انجام شده، توانستیم بدهی‌هایمان را در بخش دولتی به برج ۱۲ سال۹۵ برسانیم و در ۱۵منطقه کشور که محروم بودند هم بدهی‌هایمان را با دانشگاه‌ها و بخش خصوصی تسویه کردیم. درعین‌حال پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نیز به تیرماه سال۹۶ رسیده است. موهبتی ضمن ابراز نگرانی نسبت به ادامه پرداخت‌ها هم گفت: سازمان بیمه سلامت تاکنون مطالبات سال۹۵ را از محل اعتبارات سال۹۶ پرداخت کرده است که بر این اساس اگر مطالبات سال۹۵ را تسویه کنیم، برای سال۹۶ تنها می‌توانیم 4‌ماه را تسویه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید