• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217172
+
-

قند پارسی

درباره پروژه پيشرفت فوتبال تاجيکستان و اينکه چرا موفقيت آنها براي ايرانيان جذاب است

تیتر یک
قند پارسی

 تیم ملی فوتبال تاجیکستان شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا شده و در نخستین حضورش به جمع 8تیم برتر رسیده است. حتی قبل از این اتفاق و پیش از پیروزی مقابل امارات هم خیلی از فوتبالی‌ها در ایران هوادار این تیم بودند. همزبانی با تاجیک‌ها و ریشه‌های فرهنگی مشترک مردم 2کشور، تیم ملی تاجیکستان را به تیمی محبوب برای ایرانی‌ها بدل کرده بود. اما کیفیت بالای تیم ملی تاجیکستان در جام ملت‌ها و بازی‌های جذاب این تیم در این رقابت‌ها این علاقه را دوچندان کرد و حالا دیگر می‌توان گفت تاجیکستان تیم محبوب خیلی از ایرانی‌ها و برای بعضی از آنها تیم دوم‌شان در این تورنمنت آسیایی است. واکنش‌هایی که بعد از پیروزی تاجیکستان در فضای مجازی دیده شد و شادی بسیاری از ایرانی‌ها از صعود تاریخی این تیم، نشان‌دهنده اوج این ماجراست.

  پروژه 10ساله جواب داد
تاجیکستان در حالی به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده که تازه نخستین بار است فرصت حضور در جام ملت‌های آسیا را پیدا کرده است. تاجیکستان تا همین یک دهه قبل جزو کشورهای درجه4 در فوتبال آسیا محسوب می‌شد و در سیدبندی‌ها پایین‌ترین رده را داشت اما تاجیک‌ها از سال 2016تصمیم گرفتند با یک پروژه منظم و یک برنامه‌ریزی دقیق به توسعه فوتبال‌شان بپردازند و در این کار کاملا موفق بودند. بانی اصلی این پروژه، فرزند رئیس‌جمهور تاجیکستان و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور بود. رستم امامعلی که فرزند امامعلی رحمان (رئیس‌جمهور تاجیکستان) است علاقه فراوانی به فوتبال دارد و حتی سابقه بازی در تیم معروف استقلال تاجیکستان را هم دارد. او به‌طور همزمان شهردار دوشنبه و رئیس فدراسیون فوتبال تاجیکستان است و پروژه توسعه فوتبال در تاجیکستان حاصل علاقه و پیگیری اوست. طی این پروژه، تاجیک‌ها که سال2016جایگاه خاصی در فوتبال آسیا نداشتند هدف‌گذاری خود را روی حضور در جام‌جهانی 2026 قرار داده‌اند. آنها در آغاز کار 500زمین فوتبال در کشور ساختند و لیگ‌های پایه را در 5سطح راه‌اندازی کردند تا از دل آنها استعدادهای فوتبال کشور را شناسایی کنند. این برنامه آنقدر منظم و دقیق انجام شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا جایزه توسعه فوتبال پایه را هم به این کشور اعطا کرد. تاجیک‌ها با پرورش استعدادهای جدیدشان در این پروژه توانستند در رقابت‌های زیر 17سال آسیا به جمع 8تیم برتر برسند و طبعا قابل پیش‌بینی بود که آن نسل در ادامه بتواند در رده بزرگسالان هم برای کشورش افتخار بیافریند.

  لیگ تاجیکستان، پیشرفته‌تر از لیگ ایران
لیگ فوتبال تاجیکستان در حال‌حاضر یکی از لیگ‌های باکیفیت و منظم آسیاست که در سطح خوبی برگزار می‌شود. جالب است بدانید لیگ تاجیکستان از امکانات VAR هم برخوردار است و درحالی‌که لیگ برتر ایران بدون تکنولوژی داور ویدئویی برگزار می‌شود تاجیک‌ها از این تکنولوژی برخوردارند. بهترین باشگاه این کشور، استقلال تاجیکستان همه‌ساله حضور موفقی در لیگ قهرمانان آسیا دارد و علاوه بر بازیکنانی که از تاجیکستان به لیگ برتر ایران آمده‌اند خیلی از بازیکنان بزرگ این کشور هم در لیگ ازبکستان بازی می‌کنند. تاجیک‌ها چند سال قبل مارکو رگینی، مربی ایتالیایی را با سابقه کار در باشگاه یوونتوس به کشورشان آوردند تا به‌عنوان مدیر آکادمی مشغول به‌کار شود و بعدها مدیریت تیم‌های ملی تاجیکستان را به او سپردند. در حال حاضر هم هدایت این تیم به‌عهده پیتر شگرت مربی پرحرارت اهل کرواسی است که واکنش‌ها و شادی‌های جالبش در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این پروژه دقیق، اصلا عجیب نبوده که تاجیکستان در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای نخستین بار خودش را به این رقابت‌ها رسانده و در همین نخستین حضور هم تا جمع 8تیم برتر آسیا بالا آمده است. تاجیک‌ها در این مرحله باید با تیم ملی اردن روبه‌رو شوند که آنها هم با شگفتی‌سازی و حذف عراق به جمع 8تیم پا گذاشته‌اند. بازی این دو تیم جدال نزدیکی خواهد بود و اصلا بعید نیست که تاجیکستان با حذف اردن به تاریخ‌سازی‌اش ادامه بدهد و تا نیمه‌نهایی هم پیش برود.

  فینال فارسی‌زبان‌ها؛ چرا که نه؟
علاقه‌مندی جاری در فوتبال ایران و تاجیکستان، یک ارتباط دوطرفه است و خیلی از بازیکنان تاجیکستان برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت کرده‌اند. وحدت هنانوف، بازیکن پرسپولیس که تک‌گل تاجیکستان را در راه صعود به یک‌چهارم نهایی زد بعد از بازی گفت: «امیدوارم اگر ما در این جام قهرمان نشدیم ایران قهرمان شود.» مشابه این آرزو را خیلی از ایرانی‌ها هم برای تیم ملی تاجیکستان دارند و در کنار کشور خودشان، آرزومند موفقیت این کشور پارسی‌زبان در جام ملت‌های آسیا هستند. یک آرزوی بزرگ برای پارسی‌زبان‌ها می‌تواند رویارویی 2 کشور در فینال مسابقات باشد. آرزویی که در این مسابقات کاملا رویایی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد اما با روندی که تاجیکستان در پیش گرفته بعید نیست در همین آینده نه‌چندان‌دور بتوان به محقق شدن آن فکر کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید