• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164048
+
-

تحصیل نیم‌میلیون دانش‌آموز پناهنده در مدارس ایران

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به مناسبت «روز جهانی پناهنده» با بیان اینکه ۱۸۰هزار دانش‌آموز افغانستانی بدون هیچ مدرک هویتی و در مجموع نیم‌میلیون کودک افغانستانی در شرایط کاملا برابر با دانش‌آموزان ایرانی در ایران تحصیل می‌کنند، گفت: سرانه مصرفی هر دانش‌آموز مهاجر۵۰میلیون ریال در سال۱۴۰۰ بوده است که سازمان‌های بین‌المللی تنها حدود یک‌درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌کنند.
مهدی فیاضی به مناسبت «روز جهانی پناهنده» گفت: «این روز، روزی بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد به‌منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است و به تاریخ ۲۰ژوئن است که از قدرت و شجاعت افرادی که برای گریز از درگیری یا آزار و شکنجه مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند، تجلیل می‌کند. روز جهانی پناهنده فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب‌آوری آنها در بازسازی زندگی‌هایشان است. باید با افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، با عزت و احترام رفتار شود. آنها مانند همه‌ انسان‌ها مستحق رفتاری ایمن و همراه با کرامت هستند.»
او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می‌شود. آمار رسمی تعداد کل دانش‌آموزان خارجی اعم از پناهنده و مهاجر نیم‌میلیون نفر است که ۹۵درصد از آنها تبعه کشور دوست و همسایه افغانستان و تعدادی از عراق و...
 هستند.»
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در مورد آموزش فرزندان پناهندگان گفت: «با حسب دستور طلایی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال۱۳۹۴ مبنی بر پذیرش و ثبت‌نام تمامی کودکان لازم‌التعلیم افغانستانی حتی درصورتی که فاقد مدارک هویتی (غیرمجاز) باشند، هم‌اکنون تعداد ۱۸۰هزار نفر دانش‌آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملا برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند و مجموعا نیم‌میلیون دانش‌آموز پناهنده در مدارس ایران در حال تحصیل هستند.»
فیاضی در مورد دیگر امکاناتی که از طریق آموزش و پرورش در اختیار کودکان مهاجر قرار می‌گیرد، گفت: «علاوه بر دسترسی برابر این دانش‌آموزان به خدمات آموزشی، دریافت تسهیلات و خدمات بهداشتی-روانشناختی و فرهنگی-تربیتی نیز برای ایشان فراهم است؛ به‌گونه‌ای که کودکان پناهنده غیربرخوردار خدمات بیشتری نیز دریافت داشته و به‌طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند که عمدتا دانش‌آموزان افغانستانی پناهنده را در بر می‌گیرد.»
این مقام مسئول با بیان اینکه سرانه مصرفی هر دانش‌آموز خارجی۵۰میلیون ریال در سال۱۴۰۰ بوده است، گفت: «سازمان‌های بین‌المللی تنها حدود یک‌درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌کنند که در برابر خدمات همه‌جانبه ایران بسیار ناچیز است.»
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: «کشور ایران با وجود تحمل تحریم‌های ظالمانه آمریکا که متأسفانه حوزه آموزش و پرورش را هم در بر گرفته است، با گشاده‌دستی تمام و برحسب وظیفه اخلاقی و اسلامی خود، این جمعیت عظیم پناهنده و کودکان آنها را پذیرا بوده و مانع از ورود حجم زیادی از افراد به دروازه‌های اروپا می‌شود. انتظار می‌رود کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی و نیز سازمان‌های بین‌المللی به اجماع جهانی نقض تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌هایی که مستقیما بهداشت جسم و روان و نیز تعلیم و تربیت کودکان و نونهالان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بپیوندند.»
فیاضی در پایان گفت: «ایران از رفتار کشورهای غربی و آمریکا در قبال رعایت حقوق پناهندگان گله دارد؛ زیرا غربی‌ها پناهندگان را در کمپ‌های مجزا از امکانات شهری نگه می‌دارند و بعضا فرزندان پناهنده محروم از تحصیل هستند یا آمریکا فرزندان پناهندگان را در مرزهای خود در اقدامی غیرانسانی با جداسازی از والدینشان در قفس نگهداری می‌کند که با حقوق بشر ادعایی آنها منافات دارد و لازم است غربی‌ها و آمریکایی‌ها رفتار خود را در قبال پناهندگان و فرزندان آنها اصلاح کنند.»
منبع: ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید