• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21676
+
-

آرامش پس ازتب داغ

پروانه بندپی | اهواز- خبرنگار همشهری:

خوزستانی‌ها به صبر و تحمل زیاد معروف‌اند. آنها نجیب هستند و شکیبا، اما وقتی شوری آب، کم‌آبی، گرمای سوزاننده هوا، گردوغبار، محرومیت و بیکاری و قطع گاه و بیگاه آب و برق، همه‌باهم مهمانِ مردم این دیار می‌شود، کاسه صبرشان حتی اگر نخواهند، لبریز می‌شود. اینجا دریا هم با تمام وسعتش کم می‌آورد چه برسد به مردمی که هر روزشان آبستن حوادث و مشکلات جورواجور است.

به گزارش همشهری، آب آشامیدنی شهرهای خرمشهر و آبادان از حدود یک‌ماه پیش بسیار شور شده و از 12هزار میکروموس بر سانتی‌متر که عددی غیرمجاز است، گذشته و مردم را مجبور کرده برای رسیدن به آب آشامیدنی هر روز در صف بایستند. صف‌های درازی که گاه تا شب طول می‌کشد تا نوبت به همه برسد و باز فردا، روز از نو.

آب شرب خرمشهر و آبادان از رودخانه تأمین می‌شود و حالا به‌علت پیشرفت خشکسالی‌، آب دریا از سمت خلیج‌فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه کارون پیشروی کرده و باعث شوری آب خانه‌ها شده است. در حدی که حتی نمی‌توان با این آب لباس شست یا دوش گرفت. نمک موجود در این آب باعث خوردگی همه دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانه‌ها شده و آنها را از کار انداخته است.

با آنکه وزیر نیرو و استاندار خوزستان قول داده‌اند که مشکل شوری آب با اجرای طرح آب‌رسانی «غدیر» تا روز 15تیر برطرف می‌شود و آب به وضعیت عادی خودبازمی‌گردد، اما مردم آبادان  با برگزاری تجمع، کلافگی و درماندگی خود را به گوش مسئولان می‌رسانند.

داغ‌ترین تجمع

اما داغ‌ترین تجمع شنبه‌شب (9تیر) در خرمشهر برگزارشد و حدود 500نفر از شهروندان خرمشهری دراعتراض به شوری بیش ازحد آب آشامیدنی در چهارراه شهید مطهری تجمع کردند و از مسئولان خواستند که هرچه زودتر برای رفع مشکل کیفیت آب چاره‌ای بیندیشند.

این تجمع در ادامه به درگیری میان شهروندان و مأموران نیروی انتظامی منجرشد. مأموران نیروی انتظامی خرمشهر اقدام به متفرق کردن تجمع‌کنندگان کردند و از آنان خواستند تا زمان عملی شدن وعده‌های مسئولان درباره بهبود وضعیت آب آشامیدنی صبر و خویشتنداری کنند.

فرماندار ویژه خرمشهر و امام جمعه شهرستان نیز درمیان معترضان حضور یافتند و آنها را به آرامش دعوت کردند، اما تعداد معدودی به سوی مأموران انتظامی سنگ و اشیای دیگر پرتاب کرده، اموال عمومی را تخریب کردند. پلیس نیز برای متفرق کردن آنها اقدام کرد.

خرابکارها اهل خرمشهر نبودند

یک شهروند خرمشهری درباره تجمع شنبه‌شب که به درگیری کشیده شد، به همشهری می‌گوید: « افرادِ خرابکار که با پلیس درگیر شدند، بومی نبودند. آنها می‌خواستند درجمع معترضان، شهر را به هم بریزند و این اعتراض مسالمت‌آمیز را منحرف کنند‌ وگرنه مردم خرمشهر و آبادان این همه روز است که دارند تجمع می‌کنند. در همه این روزها کجا شما دیدید که کار به خشونت و تخریب اموال عمومی بکشد؟» «عباس» می‌گوید: «مردم چیز زیادی نمی‌خواهند. آنها فقط آب شیرین می‌خواهند. این چیز زیادی است؟ خود مسئولان کشوری و استانی هم معتقدند که اعتراض مردم خرمشهر و آبادان بجا و بحق است و آنها باید پیگیر مطالبات خود باشند.»

 اعتراضات و تجمعات شهروندان خرمشهر درحالی هر روز برقرار است که استاندار خوزستان وعده داده با اجرای طرح آبرسانی «غدیر» که هم‌اکنون درحال اجراست، مشکل شوری آب خرمشهر و آبادان تا 15تیر (تا‌4روز دیگر) برطرف می‌شود و آب شیرین وارد مدار خواهد شد و وضعیت آب به حالت عادی برخواهد گشت.

«غلامرضا شریعتی» 2روز پیش در گفت‌وگویی با خبرنگاران تأکید کرد: «مسئولیت این را که آب باکیفیت تا ۱۵تیر به مردم شادگان، آبادان و خرمشهر برسد، می پذیرم.»

وزیر نیرو نیز قول داده است که مشکل آب این 2شهر تا 15تیر برطرف شود. پیش از این نیز «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری با تشکیل جلسه‌ای، به وزیر نیرو دستور داده بود که مشکل شوری آب شهرهای خوزستان را بررسی و هرچه زودتر حل و فصل کند.

طرح آبرسانی غدیر در سال 1389با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرهای اولویت‌دار خوزستان مثل آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا آغاز شد و اجرای آن همچنان ادامه دارد. مسئولان استانی به مردم وعده داده‌اند که با تکمیل این طرح، آب به حالت عادی باز خواهد گشت و آب لوله‌های خانه‌ها مثل قبل قابل استفاده خواهد بود.

طرح سؤال از وزیر نیرو کلید خورد

اما نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی که روز شنبه (9تیر) گفته بود که «دلیل شورتر شدن آب خرمشهر شکستگی در یکی از لوله‌های طرح غدیر بود که ترمیم شد و از شوری آب کاسته شده است»، درپی برگزاری تجمع اعتراضی خرمشهری‌ها، گلایه آنها را بحق دانست و از کلید خوردن طرح سؤال از وزیر نیرو خبر داد. «عبدالله سامری» با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور و وزیر نیرو باید پاسخگوی گلایه مردم خرمشهر باشند، گفت: طرح سؤال از وزیر نیرو با همراهی نمایندگان مجمع نمایندگان خوزستان کلید می‌خورد. او افزود: مردم خرمشهر چند روز است که از داشتن آب شیرین محرومند و به همین دلیل اعتراضات بحقی کرده‌اند. عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: البته در میان معترضان برخی بودند که تلاش کردند شعارها و مطالبه بحق مردم را به انحراف بکشانند و باید حساب آنها را از شهروندان جدا کرد.

هیچ‌کس کشته نشد

درجریان ناآرامی‌های شنبه‌شب خرمشهر، خبری مبنی بر کشته شدن یک شهروند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که «ولی الله حیاتی» فرماندار ویژه خرمشهر، آن را تکذیب کرد و گفت: هیچ فردی در جریان ناآرامی‌ها کشته نشده و الان امنیت کامل در خرمشهر برقرار است. در این ارتباط عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیرکشور هم دیروز درحاشیه نشست خبری اظهارکرد: اعتراضات خرمشهر هیچ کشته‌ای نداشت. فقط در یک مورد تیراندازی، یک نفر زخمی شد که به بیمارستان انتقال پیدا کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برقراری امنیت، اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور است، گفت: دراعتراضاتی که به کف خیابان می‌رسد، افرادی هیجانی می‌شوند.

افرادی هم سوءاستفاده می‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند که موجب خدشه‌دار شدن امنیت و انتظامات می‌شود. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند و اگر به وظایف‌شان عمل نکنند، امنیت و نظم خدشه‌دار می‌شود.

10مامور نیروی انتظامی مجروح شدند

 درحالی‌که وزیر کشور از مجروح شدن یک شهروند در ناآرامی‌های خرمشهر خبر داده، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد: 10نفر از مأموران نیروی انتظامی هم مجروح شدند. «حسین ذوالفقاری» در حاشیه نشست خبری وزیر کشور در جمع خبرنگاران در این‌باره توضیح داد: یک فرد مسلح در حادثه شنبه‌شب خرمشهر 11نفر را مجروح کرد که یک نفر از مردم بود و 10نفر آنها از نیروی انتظامی هستند.

وی با بیان اینکه فرد مسلح در داخل جمعیت بود و هنوز شناسایی نشده است، گفت: در این ناآرامی هیچ کشته‌ای نداشتیم. فقط یک نفر از مردم از ناحیه پهلو زخمی شد که به بیمارستان منتقلش کردند. ذوالفقاری با اشاره به اینکه بخش اول اعتراض‌های مردم خرمشهر مسئله آب بود، عنوان کرد: فرماندار این شهر چند مرتبه در جمع مردم رفت و آنها را توجیه کرد و جمعیت پراکنده شد، اما عده‌ای اصرار داشتند تجمع ادامه پیدا کند و درنهایت تعداد خاصی حدود 100نفر که به‌دنبال ماجراجویی بودند، اعتراض را ادامه دادند و درگیری مختصری شکل گرفت.

ذوالفقاری با بیان اینکه شناسایی عوامل نفوذی به تجمعات خرمشهر درحال بررسی است، اضافه کرد: در این ناآرامی شاهد تخریب زیادی نبودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :