• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21671
+
-

گذر شورا از بلوک بافت فرسوده

اعضای شورای شهر تهران دیروز طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه اولویت اجرای بلوکی در بافت فرسوده را موقتاً از دستور خارج کردند

شورا
گذر شورا از بلوک بافت فرسوده


حامد فوقانی/ خبرنگار
«مسکوت ماندن 3ماهه طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه اولویت اجرای بلوکی در بافت فرسوده و افزایش نرخ بهای خدمات دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی»؛ اینها تصمیمات و 2دستور جلسه اصلی دیروز شورای اسلامی شهر تهران بودند.

در این میان، یکی از نکات جالب جلسه روز گذشته را می‌توان تعداد بالای تذکرات اعضا نسبت به جلساتی که در سال‌جاری تاکنون برگزار شده است، دانست.

 تذکر در مورد بررسی ادعای اخیر رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری، نحوه انتشار فهرست خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک تخفیف‌دار دریافت کرده‌اند و تسریع در انتشار اوراق مشارکت تأمین مالی مترو ازجمله تذکراتی بود که مطرح شد. اگرچه چند عضو هم تذکرات آیین‌نامه‌ای را هنگام بررسی طرح‌ها ارائه کردند.



خروج طرح بلوکی از دستور

در مورد بررسی موضوع طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه اولویت اجرای بلوکی در بافت فرسوده، این محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بود که ابتدا پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی را در مورد آنکه از کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شده بود، اعلام کرد. او اعتقاد داشت که طرح تهیه شده اساسا به‌دلیل عدم‌وجود فضای دست‌نخورده و محدوده‌های مداخله گسترده و متمرکز در مقیاس محله برای اجرا در گستره بافت فرسوده قابلیت عملیاتی شدن ندارد و باید رد شود. به گفته او از سوی دیگر فقدان مدل اقتصادی پایدار در طرح ارائه شده، همچنین پایین بودن ارزش افزوده سرمایه‌گذاری و ناکارآمدی تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده طرح بلوکی را با روش ارائه شده در آن با تراز منفی مالی مواجه می‌کند. در نهایت پس از بحث و بررسی این موضوع با رأی اعضا از دستور خارج و بررسی مجدد آن، 3ماه به تعویق افتاد.



نوسازی با الگوبرداری خارجی

دیروز در جریان بررسی طرح اجرای بلوکی، تعدادی از اعضای شورا نظراتی را در مورد نوسازی بافت فرسوده بیان کردند که سیدمحمود میرلوحی یکی از آنها بود. او در هفتاد و سومین جلسه شورا عنوان کرد که متأسفانه دعوای بین دولت و شهرداری در سال‌های اخیر باعث شد بافت فرسوده احیا نشود و همچنان با مشکلاتی مواجه شویم. به گفته او، طبق آمار 40درصد بافت فرسوده پایتخت بازسازی شده؛ درحالی‌که بافت‌های فرسوده بسیاری در شهر تهران همچنان وجود دارد.

همچنین زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست نیز گفت: «پیش از این مصوباتی در شورا به تصویب رسیده که خوب است پیش از طرح مصوبات جدید در صحن مصوبات پیشین مورد مطالعه قرار گیرد تا درصورت لزوم طرح جدید مطرح شده و یا مصوبات پیشین بازنگری شود. این کار نیازمند شیوه‌های متعددی است درحالی‌که سازوکارهای لازم وجود ندارد و منابع لازم نیز برای آن وجود ندارد.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اما به‌عنوان امضا‌کننده طرح در موافقت با آن گفت: «تاکنون برای احیای بافت فرسوده از روش‌های مختلفی استفاده شده ولی نتوانستیم کاری را انجام دهیم که ارزش افزوده بافت آنقدر بالا برود که موجب جذب سرمایه‌گذاری‌ها به جای باغات شود. تاکنون صدها طرح و لایحه و قانون برای نابودی باغات نوشته شده چرا‌که محل کسب درآمد بوده است، ولی در همین زمان یک ریال سرمایه کلان در بافت فرسوده جذب نشده‌است. آنچه امروز در بافت انجام می‌شود را نمی‌توان احیا به شمار آورد و تنها جاسازی است.»  او با اشاره به نمونه‌هایی از اجرای این طرح در شهرهای دیگر جهان مثل بروکسل و کشور امارات گفت که در این روش زمینی انتخاب شده و طرحی برای آن طراحی می‌شود و مالکان مجبور به واگذاری یا هماهنگی با طرح هستند. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه هم بر این اعتقاد بود که تنها نگاه کالبدی پاسخگوی نیاز احیای بافت فرسوده نیست. به گفته او تراکم جمعیتی منطقه درنظر گرفته شده در حدود 17500نفر در این 50هکتار است و درصورت اجرای طرح، تراکم جمعیتی دو‌برابر می‌شود این در حالی است که امکان افزایش سرانه‌های این منطقه امکان‌پذیر نیست.



افزایش نرخ مدیریت پسماند ساختمانی

همانطور که در ابتدا گفته شد در جلسه روز گذشته بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و دریافت بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی نیز در دستور کار قرار گرفت. در همین ارتباط زهرا صدراعظم نوری گفت: «براساس قانون مدیریت پسماند، شهرداری‌ها موظف هستند هزینه انتقال انواع پسماند را هنگام صدور پروانه ساختمانی دریافت کنند. بر این اساس هزینه هر مکعب پسماند 15هزار ریال است که در مناطق تهران با ضرایب مختلف اخذ می‌شود. همچنین شهرداری ضریب تعدیل منطقه‌ای را بین 0.7تا 2پیش‌بینی کرده بود که کمیسیون بر این نظر بود که فاصله این دو باید کم باشد و از این رو نرخ این ضریب را بین 0.8تا یک تعیین کرد.» در نهایت کلیات این لایحه با تأیید اصلاحات کمیسیون تخصصی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

روز گذشته الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورا هم به مناسبت سالروز حوادث تیرماه و در آستانه سالروز حادثه هوایی دوازدهم تیر نطق پیش‌از ‌دستور داشت. او گفت: «فشار آوردن به ملت‌ها از بیرون یا فشار بر مردم از درون برای وادار کردن به پذیرش زور، چالش‌‌های اقتصادی، اجتماعی و فناوری و تباه کردن زندگی نسل‌ها و فروریختن بیش از پیش طبقه متوسط، امروز هم پیش رویمان رخ می‌دهد.»



فقدان مدل اقتصادی پایدار در طرح ارائه شده، همچنین پایین بودن ارزش افزوده سرمایه‌گذاری و ناکارآمدی تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده طرح بلوکی را با روش ارائه شده در آن با تراز منفی مالی مواجه می‌کند


این خبر را به اشتراک بگذارید