• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21667
+
-

130هزارمیلیارد تومان نقدینگی کجا رفت؟

بازار‌ها
130هزارمیلیارد تومان نقدینگی کجا رفت؟


 اطلاعات آماری نشان می‌دهد در بهار امسال بدون محاسبه معاملات ارزی 130هزار میلیارد تومان نقدینگی بین بازار‌های اصلی سرمایه‌گذاری در گردش بوده است. به گزارش همشهری، رشد 25درصدی نقدینگی در اقتصاد ایران در طول چند سال گذشته این روز‌ها به بحث اصلی محافل علمی اقتصاد تبدیل شده است. به باور اقتصاد دانان یکی از دلایل رشد افسارگسیخته بازار‌ها اثرات رشد نقدینگی در طول چند سال گذشته بوده که در بهار امسال اثرات خود را نمایان کرده است. به زعم تحلیلگران این نقدینگی ابتدا اثر خود را در بازار ارز نشان داد و سپس به‌صورت همزمان به بازار‌های طلا و مسکن کشیده شد و دست آخر با ورود به بورس به رشد شدید شاخص‌های بورس منجر شد. حتی برآورد‌ها نشان می‌دهد اثر تحولات اقتصادی در بازار‌هایی از قبیل خودرو هم نمایان شده و اکنون برخی کنشگران اقتصادی به‌عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری به این بازار نگاه می‌کنند به‌طوری که در تازه‌ترین رویداد محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: فقط در طول 4ساعت 250میلیارد تومان پراید توسط متقاضیان خریداری شده است. این رویه حرکت نقدینگی در میان بازار‌ها نشان می‌دهد شتاب گردش نقدینگی تحت‌تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی ایران افزایش یافته است.



نحوه گردش نقدینگی در فصل بهار

اطلاعات آماری بدون احتساب معاملات انجام شده در بازار دلار که اتفاقا رقم کلانی را هم شامل می‌شود؛ نشان می‌دهد در بهار امسال 130هزار میلیارد تومان پول در میان بازار‌های سرمایه‌گذاری جابه جا شده و به رشد بازار‌ها منجرشده است.با وجود اینکه اطلاعاتی از مقدار کل معاملات انجام شده در بازار ارز در دسترس نیست و مراجع رسمی و نظارتی هم در این زمینه هیچ اطلاعاتی منتشر نمی‌کنند اما برخی آمارها گویای این است که اتفاقا ارزش کل معاملات ارزی در بهار امسال بیش از سایر بازار‌ها بوده است. با این حال داده‌های آماری بدون احتساب معاملات ارزی نشان می‌دهد در بهار امسال بازار معاملات آتی سکه با 43هزارو 500میلیارد تومان دادوستد در صدر مبادلات قرار داشته و بعد از آن معاملات مسکن در رتبه دوم قرار دارد. برآورد‌های آماری نشان می‌دهد در بهار امسال 40هزار واحد مسکونی در شهر تهران با میانگین قیمت 6میلیون تومان دادوستد شده است که ارزش آن رقمی بین 20تا 25هزار میلیارد تومان است. این مقدار معاملات موجب شده میانگین قیمت در سطح شهر تهران به رقم بی‌سابقه هر مترمربع 6میلیون و 500هزار تومان برسد. در همین مدت همچنین 10هزارو 800میلیارد تومان از اوراق پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی توسط متقاضیان خریداری شده و قرار است بر مبنای آن بانک مرکزی 7میلیون قطعه سکه تحویل مشتریان بدهد. محاسبات انجام شده از مبادلات بازار خودرو بدون درنظر گرفتن خودرو‌های وارداتی هم نشان می‌دهد در بهار امسال 10هزار میلیارد تومان خودروی صفر کیلومتر در نمایندگی‌های خودروسازها فروخته شده است که نسبت به سال قبل 30درصد رشد نشان می‌دهد. در عین حال مطابق داده‌های آماری در همین مدت 15هزارو 700میلیارد تومان مبادله در بورس و 12هزارو 500میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است.



پول‌های پارک شده

اطلاعات آماری همچنین مقدار نقدینگی با گردش کمتر را نشان می‌دهد که می‌توان آنها را براساس مفاهیم ادبیات مالی در زمره پول‌های پارک شده دسته بندی کرد. هم‌اکنون حجم کل سپرده‌های بلندمدت نظام بانکی به 1200هزار میلیارد تومان رسیده است که این ارقام با محاسبه ارزش کل بازار سهام، اوراق بدهی و همینطور دارایی‌های ثبت شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 1900هزار میلیارد تومان می‌رسد. طبق این اطلاعات هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام با محاسبه ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 500هزار میلیارد تومان می‌رسد و تاکنون 150هزار میلیارد تومان نقدینگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس انداز شده است. در عین حال مطابق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان بازار سرمایه ارزش کل اوراق بدهی منتشر شده هم در محدوده 50هزار میلیارد تومان است.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید