• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 6 بهمن 1402
کد مطلب : 216754
+
-

اقدامات مثبت دوره ششم مدیریت شهری در توسعه مترو

اقدامات مثبت دوره ششم مدیریت شهری در توسعه مترو

محمدصالح جوکار-رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی

در بعضی از شهرها بدون داشتن سیستم حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه خطوط متروی زیرزمینی امکان حل مشکل حمل‌ونقل شهری وجود ندارد و تهران ازجمله این شهرهاست. ما در تهران نمی‌توانیم تمام وسایل حمل‌ونقل را در خیابان‌ها و کف خیابان‌ها متصور شویم؛ چون در این صورت فضا کم می‌آوریم. در چنین اوضاعی ما باید فضای سطحی را در اختیار وسایل حمل‌ونقل اتوبوسی قرار دهیم و از فضای زیرزمینی برای ایجاد مترو استفاده کنیم که سریع‌ترین مسیر را برای رسیدن مسافران به مقصد در اختیار ما قرار می‌دهد. امروز در تهران به‌شدت نیاز به توسعه خطوط مترو احساس می‌شود و توسعه‌ای که در حال حاضر انجام شده به‌دلیل کمبود منابع مورد نیاز، توسعه‌ خوبی نیست و دولت باید تعهدات خود را در این زمینه اجرا کند. در برنامه هفتم توسعه خطوط حمل‌ونقل و شبکه مترو دیده شده، اما در بودجه سال1403 که برشی از برنامه هفتم است، باید به خوبی این منابع دیده شود. شاید منابع کنونی برای انجام این کار کافی نباشد، اما استفاده از اوراق مشارکت یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی این موضوع، می‌تواند برای این مسئله راهگشا باشد. امروز مترو برای کلانشهرهای ما ازجمله تهران اجتناب‌ناپذیر است و باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم وگرنه در آینده با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهیم شد.
در حال حاضر حرکت سرفاصله قطارها در ایستگاه‌های متروی تهران به زمان مناسبی رسیده، ولی خطوط و شبکه مترو هنوز توسعه کافی پیدا نکرده و امکان اینکه تمام مردم تهران به راحتی بتوانند از این شبکه استفاده کنند، فراهم نیست؛ لذا امروز باید در درجه اول توسعه خطوط و شبکه مترو برای ما ملاک عمل باشد و بعد از آن اضافه کردن تعداد واگن‌ها مورد توجه قرار گیرد. اگر تولید واگن در داخل کشور جوابگو نباشد باید واگن‌های مورد نیاز کشور را از خارج وارد کنیم و این توسعه در هر صورت انجام شود.
مدیریت شهری دوره ششم اقدامات خوبی در زمینه توسعه شبکه مترو انجام داده است. توسعه خطوط و شبکه مترو در تهران همچنان جای کار زیادی دارد و این موضوع باید جدی گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید