حمایت نمایندگان پارلمان شهری از توسعه ناوگان ریلی
فرناز محمدزاده-روزنامه نگار
شاید اگر مترو را یکی از مهمترین بخشهای ناوگان حملونقل عمومی پایتخت عنوان کنیم حرف بیراهی نزدهایم. درواقع در شهری مانند تهران که روزانه شاهد ترددهای میلیونی و ترافیکهای عجیب و غریب است، استفاده از این ناوگان زیرزمینی میتواند راهکار خوبی برای جابهجایی سریع و بیدغدغه در جای جای شهر باشد. از غرب گرفته تا شرق، از شمال تا جنوب و حتی مرکز پایتخت از وجود مترو بیبهره نیست و اگر هم بگوییم دیگر خطوط مترو در بسیاری از نقاط تهران توسعه پیدا کرده، حرف غیر واقع بیان نکردهایم. توسعه ناوگان حملونقل عمومی پایتخت بهخصوص مترو، یکی از مهمترین برنامهها و اهداف این دوره از مدیریت شهری بوده و برای آن برنامهریزیهای متعددی از ابتدای آغاز بهکار مدیریت شهری فعلی انجام شده است. تکمیل خطوط و ایستگاههای باقیمانده و طراحی خطوط جدید مورد توجه مدیران شهری فعلی واقع و نتایج خوبی نیز تاکنون حاصل شده است. توسعه مترو تهران ازجمله موضوعاتی است که مورد توجه جدی مدیران شهر قرار گرفته و از همان ابتدا دوره مدیریت، عزمشان جزم شده بود تا برای وضعیت اسفبار حملونقل ریلی شهر که کاملا در شرایط نابسامان به دوره فعلی منتقل شد، اقدامات جدی انجام دهند. اگر بخواهیم نگاهی به آنچه در دوره گذشته صورت گرفته بیندازیم صحبتهای رئیس سابق شورای شهر میتواند سند محکمی
بر کارنکردن مدیران شهری سابق برای توسعه مترو پایتخت باشد. محسن هاشمی در همان زمان سکانداری در شورای شهر اعلام میکند: «مدیریت شهری در این دوره در حوزه مترو کاری انجام نداده و توان به سرانجامرساندن پروژههای مترو را نخواهد داشت چرا که مدیران توان توسعه و ایجاد خطوط را ندارند.» این صحبتها نشان میدهد مترو تهران در طول 4سال مدیریت شهری سابق، شرایط اسفباری را گذرانده بود و همچنین انبارهای خالی مترو که بهعنوان میراث به شهرداری فعلی رسید، صحه محکمی بر امر رهاشدگی این ناوگان در دوره قبلی میگذارد. حال وضعیت فعلی توسعه مترو تهران و افتتاح ایستگاههای جدید مورد توجه اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته است.