• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216558
+
-

حضور کانون در جشنواره با 2فیلم

از ماجرای سقوط یک بمب‌افکن در باغ تا داستان نوجوانی در پادگان

گزارش
حضور کانون در جشنواره با 2فیلم

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

کانون پرورش فکری همیشه نقش مهمی‌ در آفرینش‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان داشته است. یکی از بخش‌هایی هم که کانون از گذشته در آن فعال بوده ساخت فیلم است.
‌ داستان کانون اما با گذشته شروع می‌شود؛ از بچه‌های شر «هفت‌تیرهای چوبی» (۱۳۵۴) که تحت‌تأثیر فیلم‌های وسترن با یکدیگر دوئل می‌کردند تا کپل، نارنجی و دم‌دراز که راه «مدرسه موش‌ها» (۱۳۶۲) تا «شهر موش‌ها» (۱۳۶۴) را طی کردند و از امیرو‌ «ساز دهنی» (۱۳۵۳) که‌‌ ساز بچه پولدار از‌خود‌راضی را به دریا می‌انداخت تا امیرو‌ «دونده» (۱۳۶۴) که تکه یخ را در میان آتش چونان جام قهرمانی به‌دست می‌گرفت، زمان زیادی پیموده شد. سینمای کودک و نوجوان چه در سنت کانون پرورش فکری و چه در قالب فانتزی‌هایی که معمولا درکنار شیرینی، هراسی را هم به همراه داشت، خاطره‌ای جمعی ساخت برای بچه‌های دیروز که در عصر معصومیت، همه‌‌چیز را در ذهنشان ثبت کردند تا امروز که روزگار دیگری است. روزگار فانتزی‌های عجیب و غریب و ابر‌قهرمان‌ها و بازی‌های کامپیوتری و تخیلی که به یمن تکنولوژی دیگر حد و مرزی نمی‌شناسد. قناعت به‌عنوان ویژگی بچه‌های دیروز، حالا جای خود را به استغنای کودکان امروز داده است که با دنیای مارول بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند تا فیلم‌هایی که «کودک قهرمان» را در اندازه‌های سینمایی بومی‌ معنا  می‌کردند. حالا روزگار دیگری است و قرار است فصل تازه‌ای از فعالیت‌های سینمایی این نهاد مهم و تأثیر‌گذار رقم بخورد. کانون پرورش فکری که مدتی است مرکز سینمایی‌اش فعال‌تر شده با 2فیلم به جشنواره امسال فجر می‌آید. ‌ حضور‌کانون در جشنواره فجر را در گفت‌وگو با محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون، پیگیری کرده‌ایم.

او می‌گوید: «کانون امسال با 2 فیلم سینمایی در بخش نگاه نو حضور دارد که کار اول سازندگانشان است. فیلم «باغ کیانوش‌»ساخته رضا کشاورز و تهیه‌کننده اجرایی آن محمدجواد موحد است. این فیلم نخستین کار مشترک کانون و باشگاه سوره محسوب می‌شود و یک تیم جوان و متعهد در حوزه جنگ کار کرده‌اند. فیلم براساس رمان باغ کیانوش نوشته علی‌اصغر عزتی پاک که از رمان‌های پرفروش کانون بوده، ساخته شده است. حسین عامری هم فیلم «ظاهر» را کار کرده که تهیه‌کننده‌اش به‌طور کلی کانون پرورش فکری است. این فیلم هم باز ریشه در دفاع‌مقدس دارد، اما شکل آن با باغ کیانوش کاملا متفاوت است.»
کریمی ‌می‌گوید اگرچه امسال کانون تنها 2فیلم تولید کرده که هر دو در جشنواره هستند، اما با 5فیلم در جشنواره کودک حضور خواهد داشت.
او درباره فعالیت کانون در بخش سینما در سال‌های اخیر توضیح می‌دهد: «اصولا بخش سینمایی کانون یکی از فعال‌ترین بخش‌های این مرکز است. ما 3سال پیش با فیلم «یدوک» در جشنواره بودیم و سال گذشته هم انیمیشن «بچه زرنگ» و فیلم «در آغوش درخت» را داشتیم که در آغوش درخت 3جایزه اصلی جشنواره را دریافت کرد. در 2سال گذشته کانون در این بخش بسیار فعال شده و سال آینده هم به‌طور حتم 4فیلم در کانون ساخته خواهد شد؛ چراکه پیش‌تولید کارها شروع شده و مراحل نگارش را می‌گذرانند.»
کریمی ‌پیش‌بینی می‌کند کودکان و نوجوانان با این دو فیلم ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد: «باغ کیانوش به‌دلیل ساختار فیلم که نزدیک به اکشن است، ارتباط خوبی با نوجوانان برقرار خواهد کرد و در جشنواره هم دیده خواهد شد. ظاهر هم به‌نظر من شکل جدیدی از سینمای عاشقانه است. با این فیلم به نظرم سینماگری ‌ متولد می‌شود که امروز سینمای ما به چنین کارگردانانی نیاز دارد. ظاهر فیلمی ‌است که وقتی بیننده از سالن سینما بیرون می‌آید، به آن فکر می‌کند و بزرگ‌منشی قهرمانش را خواهد ستود. »

مکث
باغ کیانوش با شهرام حقیقت‌دوست

باغ کیانوش با بازی شهرام حقیقت‌دوست داستان حمزه و عباس است که تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ همزمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی را رقم می‌زند. ظاهر هم ماجرای ظاهر است که ۱۸سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او با اکبر و زیبا، پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید