• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216505
+
-

پیوند معماری قاجار و زندیه

پیوند معماری قاجار و زندیه


مسجد صنیع الدیوان محله سنگلج در زمین بایری توسط حاج حسن صنیع الدیوان ساخته شد و به همین دلیل میان اهالی به‌نام بانی و سازنده‌اش به مسجد صنیع‌الدیوان معروف شد. البته برخی می‌گویند استاد حاج حسن صنیع الدیوان این مسجد را با همراهی استاد حسین لرزاده ساخت. حفظ بافت سنتی و معماری بنا با وجود مرمت‌ها و بهسازی‌هایی که طی سال‌ها انجام شد از ویژگی‌های مسجد صنیع‌الدیوان است.
محمود منیعی، تهران‌پژوه، درباره ویژگی‌های معماری این مسجد می‌گوید:«طاق ضربی با آجر‌های قرمز، دیوار‌های بلند آجری و هشتی‌های بلند و کاشی‌کاری روی طاق از مهم‌ترین نشانه‌های معماری قاجار بود که در معماری این مسجد طراحی شد. در واقع سبک معماری مسجد صنیع‌الدیوان پیروی از سبک معماری دوره زندیه و قاجاریه است. برای نمونه، طراحی طاق‌ها، ستون‌های سنگی و خاکستری داخل مسجد برای نمازگزاران تداعی‌کننده مسجد وکیل شیراز است.»
به‌گفته این تهران‌پژوه، صحن مسجد ذوزنقه‌ای‌شکل است و مساحتی صد مترمربعی دارد. کف آن سنگفرش است و وسط آن یک حوض 2 در3 متری قرار دارد. دیوارهای این یادگار معماری قاجاریه و زندیه با ازاره‌های سنگی 70 سانتی‌متری جلوه‌گری می‌کند و بخش بالای آن آجری است که کاشی‌کاری و نقوش گل و طرح اسلیمی جلوه زیبایی به مسجد بخشیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید