• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216387
+
-

خانه اردیبهشت میراث زندیه

خانه اردیبهشت میراث زندیه

اردیبهشت خانه‌ای قدیمی است در کوچه آقاموسی، پامنار که در اسناد اداری شهرداری به‌نام «خانه کوچه آقاموسی» ثبت شده و در معدود نوشته‌های مربوط به «خانه‌های تهران» به «خانه پیاب» معروف است.
کوچه آقاموسی در محدوده‌ای از عودلاجان میانی از محله بزرگ عودلاجان قرار دارد که در نقشه‌های تاریخی، غرب آن محله دروازه شمیران (تقریبا، پامنار فعلی) و شرق آن محله سادات (تقریبا خیابان سیروس) است.
در قدیمی‌ترین سندی که از خانه اردیبهشت عودلاجان تهران موجود است این خانه در دوران حکومت ناصرالدین شاه به‌نام «خانه میرزامحمد ناظر» ثبت شده است. بعدها این خانه به‌مدت ۷۰ سال در اختیار خاندان تهرانی قرار گرفته است. آخرین مالک خانه خانواده پیاب و از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۸۴ ساکن این خانه بودند. پس از آن شهرداری منطقه ۱۲ تهران این خانه را خرید.

آقا موسی چه‌کسی بود؟
حدود ١٩٠ سال قبل، زمانی‌که تعداد با سوادان کشور بسیار اندک بود، محمد موسی باسواد و بین آشنایان قبل از سفر به مکه، به «میرزا موسی» مشهور بود. حاج‌محمد موسی به تجارت داخلی و خارجی اشتغال داشت و از روسیه تزاری نفت برای روشنایی وارد می‌‌کرد.او در زمان خود، از تجار بزرگ تهران به‌شمار می‌آمد.
گرچه سندی مبنی بر زمان دقیق ساخت خانه در دست نیست اما شواهدی در ساختار خانه وجود دارد که این احتمال را مطرح می‌کند که ممکن است قدمت خانه به دوران زندیه بازگردد. البته در دوره‌های مختلف تاریخی تغییرات بسیاری در این خانه اعمال شده است. حتی این احتمال وجود دارد که خانه فعلی حاصل تقسیم یک عمارت بسیار بزرگ به چندین خانه باشد.
بازدید از این خانه رایگان است و می‌توانید در زیرزمین این خانه که معماری ویژه‌ای دارد همراه خواندن کتاب چای و قهوه بنوشید و حتی به مطبخ خانه هم سفارش غذا بدهید.
نشانی: خیابان پامنار، کوچه خلیلی منفرد، آقا موسی، بن‌بست اول





 

این خبر را به اشتراک بگذارید