• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216459
+
-

بازی دوگانه اردوغان؛ تمجید ازفلسطین و کمک به اسرائیل

هر کسی که در 3‌ماه گذشته از  شروع حملات صهیونیست‌ها به غزه به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه توجه کند ممکن است تصور کند آنکارا در صف اول دولت‌هایی قرار دارد که با تل‌آویو مخالف است و در این ماجرا از ملت فلسطین دفاع می‌کند اما واقعیت چیز دیگری است.
اردوغان جزو نخستین رهبران سیاسی بود که پس حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه، تل‌آویو را دولتی تروریستی خواند. او حتی از این هم فراتر رفت و شرکای نظامی ترکیه در پیمان ناتو ازجمله آمریکا را نیز هدف قرار داد و گفت که هرگز کسانی را که از این نسل‌کشی حمایت می‌کنند فراموش نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدا تلاش کرد تا این موضع‌گیری روابط آنکارا با تل‌آویو و غرب را چندان   تحت‌تأثیر قرار ندهد اما انتشار تصاویر تکان‌دهنده از جنایات اسرائیل در غزه اوضاع را برای او سخت کرد؛ به‌ویژه اینکه مخالفان سکولار او نیز پرچم حمایت از فلسطین را برداشتند؛ امری که باعث شد تا رئیس‌جمهوری ترکیه مجبور شود لحن سنجیده قبلی خود را رها  و خطابه‌های آتشینی علیه رژیم‌صهیونیستی قرائت کند. او نه‌تنها خواستار پایان کشتارهای دولت اشغالگر در غزه شد که در جمع حامیان فلسطین در تظاهرات خیابانی ترکیه‌ای‌ها نیز حاضر شد. وب‌سایت خبری تحلیلی کرادل می‌نویسد:‌ اردوغان با علم به تحولات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و احتمال پایان یافتن حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، حملاتش را روی او متمرکز کرده درحالی‌که روابط تجاری‎ش را با تل‌آویو نیز حفظ کرده است.
در بحبوحه حملات به غزه، اردوغان با فراخواندن سفیر ترکیه از سرزمین‌های اشغالی گفت نتانیاهو دیگر کسی نیست که آنکارا بتواند با او صحبت کند. با وجود توقف ظاهری روابط دیپلماتیک، آمارها حاکی از آن است که تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی همچنان نه‌تنها ادامه دارد بلکه رشد هم کرده است. مهم‌تر اینکه  ترکیه، همچنان بازیگری کلیدی در زنجیره تامین نفت اسرائیل است که حدود 4درصد از آن از طریق ترکیه و از جمهوری آذربایجان وارد می‌شود. با وجود درخواست‌های ایران برای توقف صادرات نفت و مواد غذایی به سرزمین‌های اشغالی در همبستگی با فلسطینی‌ها، آنکارا همچنان در حفظ منافع استراتژیک خود با تل‌آویو اصرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید