• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216429
+
-

ده‌ونک زنده می‌شود

روز گذشته بحث و بررسی در خصوص 17هکتار بافت فرسوده محله ده‌ونک انجام شد

گزارش
ده‌ونک زنده می‌شود

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

هر زمان که حرف از محلات و نقاط محروم در تهران می‌شود ناخودآگاه مناطق جنوبی و حاشیه شهر در ذهنمان نقش می‌بندد، اما این را نمی‌دانیم در حوالی شمال پایتخت در نزدیکی یکی از مهم‌ترین میادین تجاری و اداری یعنی میدان ونک، محله‌ای وجود دارد که اهالی آن در محرومیت زیادی به‌سرمی‌برند. برهمین اساس به‌دنبال محله‌گردی‌های عضو شورای شهر در محلات محروم شهر، این بار محله ده‌ونک مورد هدف قرار گرفت و ناصر امانی طی بازدیدی از محله، به تشریح وضعیت زندگی شهروندانش پرداخت. او روز گذشته در دویست‌ودهمین جلسه شورا گفت: شهر بزرگ تهران در برخی از مناطق برخوردار که اصطلاح عرفی آن شمال شهر است مسائل پنهان و زیرپوستی دارد که شاید باور آن قابل پذیرش نباشد.امانی با اشاره به اینکه محله ده ‌ونک در ناحیه یک منطقه 3، یکی از محلات دوگانه این ناحیه است، ادامه می‌دهد: این ناحیه 2 محله ده‌ونک و آراد را دارد. این «ده» به‌رغم همجواری با بزرگراه شهید چمران، خیابان ملاصدرا، دانشگاه الزهرا و بقیه محلات همچنان ده باقی مانده، اما به سبب درگیر بودن در مسائل زیرساختی مخصوصا اراضی و املاک و میراث به جا مانده از دوران ستم‌شاهی در منطقه ونک و شمال شهر مصداق بارز محرومیت و شکاف طبقاتی ا‌ست.

12/5هکتار بافت فرسوده
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به مشخصات این محله گفت: این محله با 60هکتار مساحت، دارای 12.5هکتار بافت‌فرسوده با ویژگی‌های بافت مسکونی متراکم و نفوذ‌ناپذیر و کمبود خدمات پشتیبانی است.

سرانه‌های پایین آموزشی، درمانی و فرهنگی
او در ادامه می‌افزاید: محله ده‌ونک فاقد حداقل سرانه‌های آموزشی، ورزشی، خدماتی، فرهنگی و سرانه هفتگانه شهری است؛ طبق محاسبه‌ای که شهرداری منطقه 3کرده در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی سرانه‌شان کمتر از یک مترمربع به ازای هر نفر است. مرکز بهداشت این محله مربوط به اوایل انقلاب و فرسوده است.

مشکلات جدی بر سر نوسازی املاک
این عضو شورای شهر ادامه داد: مشکلات ثبتی و اسنادی اراضی و املاک این محله نیاز به تعیین تکلیف از طرف سازمان املاک و اسناد کشور دارد. این موضوع سبب شده امکان ساخت‌وساز و نوسازی در این محله وجود نداشته باشد و ساکنان نیز شرایط تعمیر کلی و جزئی را ندارند.

ترافیک سنگین به‌دلیل عدم‌اجرای طرح موضعی
به‌گفته او مشکلات ترافیکی محله به‌دلیل عدم‌اجرای صحیح و اصولی شبکه معابر که اجرای‌شان منوط به اجرایی شدن طرح موضعی است یکی دیگر از مشکلاتی است که ضمن محروم کردن مردم از حمل‌ونقل عمومی، ترافیک سنگینی را نیز برای آنان به ارمغان آورده است.
امانی معتقد است که عدم‌دسترسی‌های مناسب سواره از بزرگراه شهید چمران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ملاصدرا معضلات جدی در تردد ساکنان مخصوصا در ساعت‌های پرترافیک روز ایجاد کرده است.

حضور چالش‌آفرین دانشگاه الزهرا (س)
عضو کمیسیون برنامه و بودجه حضور دانشگاه الزهرا در این محله، از دیگر مشکلات محله ده‌ونک دانست و گفت: این مشکلات به‌دلیل عدم‌تعریف تعامل مثبت طرفینی بین این مجموعه و ساکنان آن است. شهرداری با دانشگاه الزهرا تعاملی برقرار کردند تا بتوانند زمینی بگیرند و در آنجا یک پارکینگ طبقاتی بسازند، چون معابر آنجا باریک و یکی از مشکلات اساسی‌اش پارکینگ است.

مکث
حل مشکل 17هکتار بافت فرسوده با ابلاغ طرح موضعی


در جریان بررسی مشکلات محله ده ‌ونک در صحن شورای شهر، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در رابطه با اقدامات شهرداری در این محله گفت: براساس حکم ۷۳ قانون برنامه چهارم شهرداری به موضوع ده ‌ونک ورود کرده‌ایم، ده ‌ونک ۵۸هکتار است که ۱۷هکتار آن با ابلاغ طرح موضعی ده ‌ونک، مسائل شهرسازی‌اش حل شد؛ به‌عبارت دیگر ۱۰پروانه صادر شده و ۲۰پروانه در دست اقدام است. تنها مشکل ما مربوط به  موضوعات ثبتی است.

استقرار دفتر توسعه‌گری از هفته آینده
مهدی هدایت در ادامه می‌افزاید: ما یک کارگروه ثبتی ایجاد کردیم و در شرح خدمات دفتر توسعه‌گری که قرار است در این محله ایجاد شود، یک بخشی قرار است به مردم در بحث سند کمک کند، چرا که اگر بحث سند این ۱۷هکتار حل شود، مشکلی برای نوسازی ندارد. ۸۰درصد از متصرفانی که در محدوده ده‌ ونک هستند، در ۳.۵هکتار زمین شهرداری و ۲.۵هکتار بنیاد مستضعفان مستقر هستند، دفتر توسعه‌گری ما قرار است از ۲۰روز آینده در محله مستقر شود. با توجه به توجیه اقتصادی بالای ده ‌ونک، ۱۷شرکت بزرگ برای توسعه‌گری اعلام آمادگی کردند.

کلنگ‌زنی یک مجموعه درمانی و رفاهی از سال آینده
او ادامه می‌دهد: ۵۰میلیارد در ردیف بودجه و ۱۵۰میلیارد در تبصره برای پروژه‌ای درنظر گرفتیم تا تمام مشکلات خدماتی ده‌ ونک حل شود؛ یک مجتمع درمانی، خدماتی، رفاهی، ورزشی و ... که تمام خدمات مورد نیاز ده ‌ونک را تأمین خواهد کرد. امیدواریم سال آینده کلنگ‌زنی کنیم. بنیاد مستضعفان نیز حاضر شده است که با یک نگاه حمایتی زمین‌ها را به متصرفان واگذار کند و آنها نیز می‌توانند تا ۵طبقه بسازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید