• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216336
+
-

در نودویکمین پویش امیدوافتخار صورت گرفت

افتتاح پل ضد برف در بزرگراه ارتش

این پل مجهز به سیستم مکانیزه برف‌زدایی است

امید و افتخار
افتتاح پل ضد برف در بزرگراه ارتش

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

برف که می‌آید خودروهای سنگین برای نمک‌پاشی راهی معابر و بزرگراه‌ها می‌شوند. از یک شب قبل از بارش و براساس پیش‌بینی هواشناسی، کار این ماشین‌آلات برف‌روبی با حساسیت زیادی آغاز می‌شود تا مبادا معبر و گذری با بارش برف بسته و راه شهروندان سد شود.
برف‌زدایی با ماسه و نمک، روشی سنتی است که همچنان در پایتخت برای ذوب کردن برف و از بین بردن یخبندان در فصل سرما استفاده می‌شود، ولی این نمک‌پاشی پرهزینه چالش‌های زیادی را نیز به‌دنبال دارد؛ مثلا بلای جان آسفالت معابر نیز شده و باعث از بین رفتن آن می‌شود.
برهمین اساس مدیریت شهری تصمیم گرفت از شیوه‌های برف‌روبی نوین و از فناوری‌های جدید برای یخ‌زدایی معابر استفاده کند تا استفاده از ماسه و نمک به مرور زمان کاهش یابد. روز گذشته در نودویکمین پویش امیدوافتخار، تقاطع غیرهمسطح B9 که هشتمین تقاطع غیرهمسطح افتتاح‌شده در سال‌جاری است با مجهز بودن به سیستم مکانیزه برف‌زدایی به بهره‌برداری رسید. این پل که در شمال پایتخت در بزرگراه ارتش و در پهنه سردسیر تهران قرار دارد در هنگام بارش برف نیاز به روش سنتی و قدیمی نمک‌پاشی نداشته و به‌صورت مکانیزه و خودکار عمل می‌کند.


نحوه عملکرد سیستم مکانیزه برف‌زدایی پل B9
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در این خصوص به خبرنگار همشهری درباره نحوه عملکرد سیستم مکانیزه این پل گفته که در این روش، پاشش محلول استات کلسیم منیزیم (محلول برف‌زدایی) به‌صورت اتوماتیک و با توجه به میزان دمای محیط، از طریق نازل‌هایی در لبه پیاده‌روی عرشه انجام خواهد شد. پخش محلول در تمام سطح پل، باعث ذوب برف در بدو نشستن روی سطح شده و از انباشت و یخ‌زدگی آن در معبر جلوگیری خواهد کرد. محمدصادق خیرخواه در ادامه می‌افزاید: نصب نازل‌ها به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که محلول یخ‌زدا علاوه بر پوشش تمام سطوح عرشه، مطابق شیب‌های طولی و عرضی به سمت لوله‌های زهکش هدایت شود. آماده شدن سیستم برای روزهای سرد سال اگرچه توسط اپراتور صورت می‌گیرد، اما کل عملکرد آن با استفاده از حسگرهای دما و رطوبت به شکل خودکار انجام می‌شود.

از بین رفتن آسفالت معابر با روش‌های سنتی برف‌زدایی
همواره بارش برف و یخ بستن معابر، ترافیک زیادی را به مناطق سردسیر پایتخت تحمیل کرده؛ برهمین اساس لزوم برف‌روبی در بازه زمانی کوتاه‌تر می‌تواند این امر را تسهیل کند. علاوه براین روش سنتی نمک‌پاشی برای برف‌زدایی، در سال‌های گذشته منجر به از بین رفتن آسفالت معابر شده بود؛ برهمین اساس استفاده از محلول اَسِتات کلسیم منیزیم می‌تواند علاوه بر پل‌ها، با استفاده از تانکرهای پاششی به سایر معابر شمال پایتخت نیز تسری یافته و خسارات زیانبار استفاده از شن و نمک را برای همیشه برطرف سازد.


مکث
نامگذاری پل مکانیزه B9 به نام یک شهید

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: 
پل مکانیزه B9  هوشمند است و وقت سرما، استفاده از محلول‌های ضدیخ و پمپاژ آن روی پل زمینه یخ‌زدگی را از بین می‌برد، این منطقه برف‌گیر است و بیشترین بارش را تقریبا دارد. بنابراین این طرح آغاز یک راه شد و پل بعدی به صورت گرمایش از کف اجرایی می‌شود. پل مکانیزه B9 به بهره‌برداری رسید و نام این پروژه به نام یک شهید مزین خواهد شد؛ چراکه افتخار می‌کنیم ما هیچ معبری در تهران نداریم که نام شهید نداشته باشد. بزرگراه یادگار امام و بزرگراه شهید بروجردی و سایر پروژه‌ها همگی در حال اجرا هستند. بودجه امسال ۳هزارو۳۰۰میلیارد تومان برای بخش فنی و عمرانی بود که متمم بودجه‌ای که تقدیم شورای شهر شده، به ۸هزارو۵۰۰میلیارد تومان افزایش می‌یابد؛ یعنی فقط در بخش فنی و عمرانی اعتبار ما از ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان، به ۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید که یک رشد فوق‌العاده بالا نسبت به اصل بودجه داشت. میانگین آسفالت‌ریزی در سال‌های گذشته ۵۰۳ هزار تن بوده است؛ یعنی هر ۳۵‌سال یک‌بار شهر ما آسفالت می‌شد، اما امروز یک‌میلیون و ۴۸۰ تن آسفالت ریختیم که تا 2‌ماه دیگر به یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن می‌رسد. از یک‌سال ونیم پیش پیگیر بودیم 2کارخانه بزرگ که آلایندگی نداشته باشند را راه‌اندازی کنیم، یکی از این کارخانه‌ها‌ به اندازه یک اتوبوس آلایندگی دارد. از ۵کارخانه دیگر که داشتیم ۴کارخانه را بازسازی کردیم و یکی که از دهه ۶۰ کار نمی‌کرد را از مدار خارج کردیم. سال گذشته تمام معابر را رصد کردیم، یک نقشه راه درآوردیم و نقشه معابر مطابق با هر محله و ناحیه درآمد. درحال حاضر یک‌سوم آسفالت را در معابر بزرگ و دوسوم را در معابر کوچک ریخته‎‌ایم. امروز تقریبا ۱۰۰درصد پروژه را انجام داده‌ایم و ۲۰هزار تن باقی مانده تا به هدف‌گذاری‌ای که داریم برسیم و تا پایان سال از آن عبور می‌کنیم. همین اتفاق باید سال آینده هم رقم بخورد.

مکث
کاهش تصادفات با اجرای پل B9

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: 
این پروژه از طرح‌های مورد نیاز منطقه بود و اجرای آن از تصادفات خواهد کاست. بنده در شورای چهارم این پیشنهاد و طرح را مطرح کردم که ساکنان این منطقه برای تردد به سمت تجریش باید از مترو استفاده کنند و متروی اقدسیه تا پل ادامه پیدا کند. امیدواریم این طرح دنبال شود و به نتیجه برسد تا تلاش مدیریت شهری به آسایش و آرامش مردم پایتخت منجر شود و مردم رضایت کامل از این تلاش‌ها داشته باشند.

مکث
اجرای 2روش برف‌زدایی مکانیزه در 2پل شمالی پایتخت

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران:
پروژه پل مکانیزه B9، برای نخستین‌بار است که به سامانه مکانیزه نمک‌پاشی مجهز شده و دیگر نیاز به نمک‌پاشی به‌صورت دستی نیست. همچنین در پل B10 روش دیگری را برای برف‌زدایی به‌صورت مکانیزه استفاده خواهیم کرد. در نهایت عملکرد هر دو روش نوین برف‌روبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا به سایر پل‌های پایتخت نیز تسری پیدا کند. در این شیوه‌های نوین از تجربیات سایر کشورها و همینطور تجربه‌های جهانی استفاده شده، اما ما این پروژه‌ها را با نگاه ایرانی اجرا کردیم. در حال حاضر در ۲۰منطقه از ۲۲منطقه تهران طرح‌های عمرانی فعال داریم، ۱۶ منطقه عملیات بزرگراهی و تقاطعی دارند و در تمام مناطق احداث ابنیه، مراکز فرهنگی، اجتماعی، پارکینگ‌های عمرانی و … در حال اجراست. قطعه اول آزادراه شهیدشوشتری با قوت تمام درحال اجراست و تا یک‌ماه آینده بیش از ۶۰درصد پیشرفت خواهد داشت. امیدواریم مسیر برای قطعه دوم نیز هموارتر شود. در حال حاضر تقاطع‌هایی را در حال اجرا داریم و امیدواریم تا پایان سال ۱۸تقاطع را افتتاح کنیم. تا این لحظه این هشتمین تقاطع است و تا پایان سال ۱۰تقاطع دیگر افتتاح می‌شود. در رابطه با آسفالت اتفاق عجیبی افتاده است؛ رکورد سال‌های گذشته در آسفالت‌ریزی میانگین 503هزار تن بود و تنها در یک سال ۸۴۵هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده بود، اما امسال تا این لحظه یک‌میلیون و ۴۹۰هزار تن آسفالت پخش شده که رکورد خوبی است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید