• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21590
+
-

اردبیل روی ریل توسعه صنعتی

با وجود همه افت و خیزها، صنعت استان مسیر توسعه را از دهه 70 در پیش گرفته است

صنعت
اردبیل روی ریل توسعه صنعتی




 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

در سال‌های گذشته محور توسعه اردبیل به ترتیب در بخش‌های کشاورزی و گردشگری تعریف شده بود، اما فشار ناشی از خشکسالی و کاهش منابع آبی و نقش صنعت در توسعه هر منطقه، مسئولان و نخبگان فکری و اجرایی استان را متوجه ضرورت رشد بخش صنعت کرده است.
بعد از استان شدن اردبیل، کارخانه‌های بزرگی مانند سیمان اردبیل، آرتاویل تایر، آرتا موکت و آرتا پلاست در استان راه‌اندازی شدند. در سال‌های بعد صنایعی مانند ذوب آهن اردبیل، کارخانه کبریت‌سازی و نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر، سبلان پارچه، سوت ماشین و صدها واحد تولیدی کوچک‌تر در منطقه ایجاد شدند؛ با این حال هنوز سهم بخش صنعت در اقتصاد استان اندک است، به گونه‌ای که فقط 6 تا 7 درصد کل درآمد استان از بخش صنعت تأمین می‌شود.


ضرورت حمایت از سرمایه‌گذار صنایع

کارشناسان معتقدند رشد صنعت بدون سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و جذب سرمایه‌گذار هم به یک سری زیرساخت‌ها و بسترها نیاز دارد.
  «محمد باشکوه»، دکترای اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، می‌گوید: اولویت مسئولان برای صنعتی‌سازی استان باید ایجاد صنایع مادر و سنگین باشد، زیرا راه‌اندازی صنایع بزرگ خود به خود باعث ایجاد صنایع جانبی در استان خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در برخی استان‌های کشور کلینیک سرمایه‌گذاری ایجاد شده است تا اگر سرمایه‌گذار در هر مرحله از مدیریت، بازاریابی و تدارکات و مانند آن به مشکل برخورد، به او کمک شود، می‌گوید: شایسته است مراکز حمایت از سرمایه‌گذاری استان نیز راهکارهایی برای رفع مشکلات صنایع استان ارائه کنند.


وضعیت صنعت استان

سیدحامد عاملی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اعلام می‌کند: در 3 سال اخیر، علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت اردبیل رشد مناسب و مطلوبی داشته است.
وی ادامه می‌دهد: با این حال با توسعه صنعتی فاصله زیادی داریم. اکنون در سطح ملی، تولیدات کارخانه‌ای ما 60 میلیارد دلار است، در حالی که این رقم در کشوری نظیر ترکیه 140 میلیارد دلار، آلمان 850 میلیارد دلار و کره 400 میلیارد دلار است.
عاملی با بیان اینکه سهم بخش صنعت در اقتصاد کشور 11 درصد و در استان اردبیل 6 درصد است، می‌افزاید: ما به دو دلیل در استان اردبیل از مسیر توسعه صنعتی عقب مانده‌ایم که اولین دلیل قصور و کوتاهی‌ها در جذب نشدن سرمایه‌گذاری‌های دولتی و دلیل دیگر بهره نبردن از ارزهای 7 تومانی در حمایت از بخش خصوصی است که سبب شده از صنعتی بودن عقب بمانیم.
عاملی با بیان اینکه باید در مسیر تحول و پویایی بیشتر حرکت  و به توان‌افزایی این حوزه کمک کنیم، می‌گوید: با وجود همه افت و خیزها، صنعت استان مسیر توسعه را از دهه 70 در پیش گرفته است و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، بتوانیم گام‌های جدی‌تری در این حوزه برداریم.


پرداخت ارز به صنعتگران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بخش عظیمی از صنعتگران ما در تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه و خرید ماشین‌آلات با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند، بیان می‌کند: با ابلاغ آیین‌نامه جدید دولت در پرداخت ارز به صنعتگران، به نظر می‌رسد مشکل به وجود آمده به سرعت برطرف خواهد شد.
وی می‌گوید: با توجه به تحولاتی که در سطح بین‌المللی رخ داده است، دولت در تامین ارز حوزه صنعت با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو شده که قرار است طبق اولویت‌های تعریف شده سه گروه مهم در بخش صنعت برای پرداخت ارز مورد توجه قرار گیرند که در این گروه، بحث حمایت از تولید داخلی و توجه به تولید ملی مورد تاکید قرار گرفته است.
سیدحامد عاملی دیگر تقاضای صنعتگران را تمدید بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل صندوق ذخیره ارزی و همچنین پرداخت تسهیلات جدید با نرخ سود بسیار پایین اعلام می‌کند و می‌افزاید: ما در حوزه شهرک‌های صنعتی و راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی در کشور با مشکل چندانی روبه‌رو نیستیم.


مشکلات نقدی واحدهای صنعتی

کریم گنجی، مدیر کارخانه آرتاویل تایر اردبیل، به اشتغال 1400 نفر در این واحد تولیدی اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای راه‌اندازی فاز جدید این کارخانه به ظرفیت 200 تن و اشتغال 400 نفر، نیازمند 100 میلیارد تومان تسهیلات هستیم.
یعقوب عزیززاده، مدیر مجتمع گوشت اردبیل، نیز با بیان اینکه این کارخانه با 12 درصد ظرفیت کار می‌کند، می‌افزاید: ما برای دریافت 10 میلیارد تومان تسهیلات با مشکلات متعددی روبه‌رو شدیم.
وی کشتارگاه صنعتی اردبیل را محل ورود دام زنده از قزاقستان و صدور آن به دیگر مناطق کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: اردبیل و اهالی این استان از لحاظ سرانه درآمدی از نصف میانگین کشوری نیز پایین‌تر هستند و رفع چهره فقر نیازمند تولید ثروت و اشتغال در این استان است و ما چشم‌انتظار تصویب منطقه آزاد برای این استان هستیم.
 

استقبال سرمایه‌گذاران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اعلام می‌کند: در ماه‌های اخیر در بسیاری از شهرستان‌های این استان استقبال سرمایه‌گذاران به حدی بوده که زمینی برای واگذاری باقی نمانده است و ما با کمترین استعلام بیشترین راهگشایی و تسهیل امور را در حوزه حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم.
«علی نظری» تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مثل جاده، فرودگاه و راه‌آهن و همچنین توسعه شهرک‌های صنعتی را برای حمایت از صنعت مهم ذکر می‌کند و می‌افزاید: اگر این زیرساخت‌ها با ارتقای فرهنگ کار و برخورد مناسب با سرمایه‌گذار توام شود، قطعا سرمایه‌گذار به حضور در استان اردبیل ترغیب می‌شود و رشد صنعتی شتاب بیشتری می‌گیرد.


توسعه زیرساخت‌های صنعت و معدن اعتبار می‌خواهد 

استاندار اردبیل خواستار اختصاص اعتبار بیشتر برای کمک به زیرساخت‌های بخش صنعت و معدن استان از قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.
اکبر بهنام‌جو به منظور پیگیری مصوبات جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درخواست کرد که اعتبار از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای کمک به سود و کارمزد تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن برای حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال و صنعت استان اختصاص یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید