• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215626
+
-

تحکیم بنیان خانواده، توان‌افزایی و مهارت آموزی با مراکز توانمندسازی کوثر شهرداری تهران

فاطمه یازرلو، معاون توانمندسازی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران

تحکیم بنیان خانواده، توان‌افزایی و مهارت آموزی با مراکز توانمندسازی کوثر شهرداری تهران

آنچه امروز در معاونت توانمندسازی اداره کل امور زنان و خانواده رخ می‌دهد، ماحصل سال‌ها تجربه و تلاش صادقانه برای هدایت زنان در مسیر توان‌افزایی است. این رویکرد که زنان، به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید به اعضای اثربخش و فعالی مبدل شوند که در امور اجتماعی و اقتصادی مشارکت می‌کنند، پیشران سیاستگذاری‌های این معاونت است.
به‌زعم این معاونت، توانمندی یک سازه چندبعدی و توانمندسازی یک فرایند چندبعدی است که در سطوح فردی، اجتماعی و اقتصادی جاری می‌شود. گروه هدف این اقدامات شامل زنان و خانواده با تأکید خاص بر زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها و زنان کم‌برخوردار است. برجسته‌ترین اهداف، ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و افزایش مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان به‌ویژه زنان کم‌برخوردار و سرپرست خانوار است که در نهایت به اشاعه و ترویج فرهنگ خانواده‌محوری در برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به توانمندسازی زنان منجر شده و به تحکیم بنیان خانواده زنان سرپرست خانوار بینجامد. بدین‌منظور پس از شناسایی زنان متقاضی دریافت خدمات که ممکن است به‌صورت خودمراجعه‌کننده یا معرفی توسط سایر بخش‌های داخل و بیرون شهرداری اتفاق بیفتد، طی یک روند نظام‌مند به کسب اطلاعات و نیازسنجی و سپس تدوین برنامه توانمندسازی می‌پردازد. درصورت لزوم پس از انجام مصاحبه اولیه، کارشناسان توانمندسازی به بازدید از منزل و تهیه گزارش جامعی درخصوص زن مراجعه‌کننده می‌پردازند.
برای هدفمندکردن خدمت‌رسانی، اطلاعات مربوط به این جامعه هدف، توسط ادارات امور بانوان مناطق 22گانه در «سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران» ثبت و گردآوری می‌شود. سپس زنان طی برنامه توانمندسازی مدون و متناسب با نیاز خود، به‌سوی مهارت‌آموزی و یادگیری مهارت‌های اساسی برای زندگی، کارآفرینی و راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارهای خرد و خانگی، سوق داده می‌شوند. طبق آخرین آمار ثبت‌شده در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، 16120نفر زن سرپرست خانوار و کم‌برخوردار و تعداد 11200نفر از فرزندان آنها تحت پوشش این اداره‌کل هستند و به فراخور نیازشان از طرح‌های توانمندسازی بهره‌مند می‌شوند. در این راستا اقدامات معاونت توانمندسازی در سه سطح 1)خدمات مشاوره و مددکاری و حمایت معیشتی 2) آموزش‌های فردی و خانواده‌محور و 3) خدمات مهارت‌آموزی و اشتغال، صورت می‌پذیرد. تعداد بهره‌مندان از خدمات حمایت معیشتی در سال‌جاری بالغ بر 11هزار نفر بوده ‌و همچنین در حوزه آموزش فردی و خانواده‌محور از ابتدای سال‌1402 تاکنون در مجموع 9230نفر بوده و در حوزه خدمات مهارت‌آموزی نیز در مجموع 9235نفر از مخاطبان گروه هدف را بهره‌مند ساخته است. پیامد این مداخلات در جامعه‌ هدف، ارتقای حس خودارزشمندی، خودباوری، قدرت عاملیت و اعتمادبه‌نفس و ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و نوآوری در میان ایشان است و امید می‌رود که در سطح جامعه کلان‌تر منجر به تشویق زنان به گام‌برداشتن در مسیر تولید ملی و مشارکت اقتصادی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید